Førstefender Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Hei Førstefender. Du har helt rett I at det dannes saltsyregass og ikke klorgass, men konsekvensen av gassen er den samme. Den er I værste fall dødelig å puste inn. At endel av ftalater ble faset ut hjelper lite når flere klasseselskaper forbyr denne isolasjonen på norske installasjoner I Nordsjøen. Danmark er I ferd med å begrense brukene og I Canada snakker de om totalforbud. Det kommer nok I hele Europa etterhvert. Som jeg tidligere skrev, "det dannes endel `ekle` gasser når PVC brenner". Det jeg kommenterte på var at klor i PVC korroderer bort kobber... det blir så idiotisk (beklager) at jeg måtte kommentere det. HCl er svært giftig i selv små konsentrasjoner, men er nok mer redd for gode gamle CO gassen skal kvele meg ved en brann i båt eller hus. Jeg tok med ftalater som en digresjon, som ble skrevet om tidligere år i pressen, miro avgassing over tid fra PVC som ikke er direkte sunt. Noen blander kanskje sammen "noe de har hørt". Mye som omhandler PVC er uvitenhet og nærmest hysteri, PVC skulle totall forbys for 20år siden, men lever ennå, så vi får se.. Vet ikke om det er PVC eller noe annet som isolerer mine kobberkabler i båten, men sover godt for det Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Helt enig Førstefender, men nå sporer vi litt av I forhold til det tråden handler om. Ha en fin dag Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Støtter den. Det viktigste er å hindre fuktighet i å trenge inn under isolasjonen. Eg har sett, for ein masse år siden, at fuktighet går GJENNOM PVC-isolasjon. Dette var i forbindelse med reparasjon av ein kabel i bakken, og Alcatel kabelfabrikk bekrefta dengang observasjonen at vatn trengjer gjennom og inn i kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Jeg har faktisk kjøpt en hel snelle med 2,5 mm2 høttalerkabel fra en bilstereoforhandler som avviklet. Gjorde et varp Kr.300,- for 100 meter, Hele snellen er svartkorrodert tvers igjennom! Hvor den har stått eller hva som har skjedd vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Stikk endene i litt saltsyre og skyll i litt vann før du terminerer så er det greit. Elektroner er fargeblinde. Sitér dette innlegget Link to post
Marixz Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 At det trekker vann gjennom kabelkappen (over lang tid) er jo ett faktum, og PVC er ikke blandt de beste der i gården, men det betinger stort sett at kabelen er nedsenket i vann (som feks en grøft). Er kablene ombord nedsenket i vann er det vel helt andre ting man bør tenke på enn om lderene er korrodert eller ikke Kapilærkreftene kan jo også få det til å se ut som hele kabelen er korrodert om det har trukket vann inn fra endene eller ett hull på kappen. Tror generelt at det er en myte som er blitt til en "sannhet" at det eneste som duger er fortinnete ledere i folks lystbåter. Har aldri vært borti kabelanlegg på fiske-, offshore- eller marine båter (skip) som har fortinnete ledere.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 For å svare direkte på spørsmålet. Hvis du skal montere en kabel på en plass hvor det er fare for høy luftfuktighet, så vil jeg anbefale fortinnede kabler. Eksempelvis i en åpen båt, båt som står uten varme, uten avfukter, eller generelt en fuktig båt. Fortinnede kabler gir da mindre problemer og lengre levetid. Hvis noen av kablene ender i ei lanterne, eller annet utsatt utstyr utendørs, bør du velge fortinnet. På lanterner burde det vært en selvfølge med fortinnet. Det handler om en forbedring for elektriske anlegg som er utsatt for fukt. I stua hjemme kan du ha ufortinnede kobberkabler i 100 år, mens man i en fuktig båt kan få problemer etter noen få år på utsatte steder. Båten min har forøvrig ikke fortinnede kabler, men pga. Munters avfukter som hele året holder relativ luftfuktighet under 50%, så er kablene akkurat like fine som da båten var ny for 13 år siden. Lanternene har imidlertid ikke like pene ledere ytterst, så jeg forventer trøbbel der etterhvert. Foreløpig har det imidlertid gått bra. Bør man tectylbehandle en bil? Fasiten finner du neppe noe sted, men meningene er nok mange om hva som er godt nok. Jeg har imidlertid sett mange stygge el. anlegg i fritidsbåter, så at fortinnede kabler burde vært brukt mer er helt klart. Innen seilbåter vet jeg at polske Delphia leverer båtene med fortinnede kabler, men det har ikke vært veldig vanlig i seilbåt bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Har aldri vært borti kabelanlegg på fiske-, offshore- eller marine båter (skip) som har fortinnete ledere.... Jeg har sikkert 100 kg fortinnet kabel i Hulda som kommer fra offshore lavspentanlegg. Så det er nok ikke noen entydig spec. Opp til lanterner og annet utvendig har jeg vanlige ledere med plastisolasjon og ufortinnet. Koblingspunktene er smurt inn med Dow Corning C4, og har holdt siden det ble montert for drøye 10 år siden. Det går an å få den slags til å vare også. 10 år siden, det er søren meg 12 år. Tiden renner unna her. I morgen må jeg komme med ned på båten og spikke litt. Sitér dette innlegget Link to post
Marixz Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Opp til lanterner og annet utvendig har jeg vanlige ledere med plastisolasjon og ufortinnet. Koblingspunktene er smurt inn med Dow Corning C4, og har holdt siden det ble montert for drøye 10 år siden. Det går an å få den slags til å vare også. Og det er vel dette som er sakens kjerne. Beskytt termineringen og kabelen bør vare i overskuelig framtid. (på Viknesen min er ingen kabler fortinnet og kan ikke se at det er noen tegn til at kablene der fer i ferd med å gå i oppløsning til tross for at den ligger ute året rundt uten varme) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Offshore kablene er fortinnet, ikke forsølvet. Det er ikke mange båtprodusenter som kun bruker fortinnede kabler. Delphia yachts bruker det, men finnes det flere båtprodusenter? Hvis ikke så er jo det et tegn på at det fungerer rimelig greit uansett, selv om fortinning er en forbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.