Jump to content

Plassering av vindusviskermotorer


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Skal montere 3stk TMC (krafitig type) vindusviskermotorer. Har lurt på hvor det er best å plassere dei. Somme borer hull og moterer de på selve glassruten. Er dette å ambefale? Selv har eg funnet ut at eneste plassering må bli mellom glassene. De må vel også stå ca. midt på glasset for at de skal tørke mest mulig av ruten?

 

Det er også slik at da må plassere 2 stk motorer på en "glasstolpe". Selv vurderer eg å bore hull i Vinduslisten. Då får eg også plassert 2 to viskerene som må stå på samme stolpe like høyt oppe. Alternativet er å montere de i glassfiberen mellom rutene. Hva mener dere? Går det fint å plassere de på alumiumlisten? Akselen er 25mm tror eg.

 

Her er et bilde av båttypen som eg fant på finn:Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på her.

 

Har båt under bygging og jeg lurer på det samme, men håper å unngå å lage hull i rutene. Det vanlige er vel å plassere motorene på innsiden med aksel gjennom strukturen over vinduene? Bildet av båten din viser ikke tydelig om det er plass der.

 

Håper på gode råd. Skal også ta dette opp med båtbyggeren min og formidle svaret her.

 

Legger ved bilde av modellen til overbygget på båten min hvor plassforholdene under takutspringet ("lueskyggen") vises.

 

Bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv 3 stk pussere av samme type som deg Eysteind.

Det er borret hull gjennom øverste alu glasslist. På min båt har det fungert greit, de tar ikke noe av synsfeltet forover.

Det som også kan skaffes til disse er litt "skjeve" pusserarmer slik at de kan plasseres litt til siden på vindu, men fortsatt pusse samme felt som om de hadde vært midtplassert, men når du stopper pusseren så legger den seg inntil alulisten på siden.

 

Det ligger et par bilder på hjemmesiden min under "teknisk/forbedringer" og 2004/05

2 bilder der min datter utfører renhold sees pussermotorene godt.

Link to post
Share on other sites

Eysteind, du sier "Akselen er 25mm tror eg". Det er vel alt for mye, nesten nok til propellen hvis du mener diameteren? Eller er det lengden du mener? Da er det vel i korteste laget? Ser at Watski har to alternatve lengder, 38 0g 65 mm. Jeg tror jeg trenger den lengste?

 

Takker ellers for greit svar fra Amorosa. Fin hjemmeside, fin båt og fin familie.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På Halco 870 som jeg hadde tidligere, var viskerne montert i selve ruten. Det fungerte fint, men jeg vet ikke hvordan det er å bore hull i.

<{POST_SNAPBACK}>

Hull på denne dimensjon bør nok lages hos en proff glassmester.

Og uansett bør de ikke borres mens glasset står i ramma i båten.

Har også god erfaring med hull i glass for pusser, men det var på min gamle båt og en enklere pussermotor.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

Likte veldig godt din løsning Amorøsa! Men får du pusset vekk alt vannet fra ruten? Trodde viskeren måtte stå midt på ruten? Eg har hele tiden tenkt at dersom eg gjør slik som du har gjort, vi bare den øveste trekanten av ruten bli pusset. Men eg tar nok feil....

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

Likte veldig godt din løsning Amorøsa! Men får du pusset vekk alt vannet fra ruten? Trodde viskeren måtte stå midt på ruten? Eg har hele tiden tenkt at dersom eg gjør slik som du har gjort, vi bare den øveste trekanten av ruten bli pusset. Men eg tar nok feil....

<{POST_SNAPBACK}>

Pusserne virker veldig godt de, det problemet du tenker på løses ved at viskerarmen er litt vinklet.

Pusserblad og arm er ikke paralell.

Kan prøve å ta et bilde av det så ser du hva jeg tenker på

Link to post
Share on other sites

Så fikk jeg tatt noen bilder.

 

Bilde

Her er venstre pusser med "skjev" pusserarm. Den høyre har en liten skrue i midten på pusserbladet. Denne holder 2 rillede skiver. Disse kan vrides innbyrdes og teites igjen, da får du samme virkning.

Har litt dårlig erfaring med denne typen, mye pussergange så har de lett for å ryke.

Bilde

Her sett innefra hvor høyre pussermotor ligger litt lenger vekk fra stolpen, mens venstre pusser er plassert rett ved stolpen mellom vinduene.

 

Denne flytting av pussermotorer kan du kompensere med "skjeve" pusserarmer

 

Slik jeg har pusserne idag så tar de iallefall 60-70 % av rutas areal. Det er hjørnene som står igjen.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode bilder! Nå skjønte eg det!

Har nå vert inne i båten og funnet ut at det ikkje var plass til å montere dei i taket som eg hadde håpet. kunne plassert dei nede, men da ville eg aldri komt til senere for reprasjon, noe som er litt dumt. Dermed var det på siden.

Har lagt opp ledninger, sparklet og lagt opp skottbekledning. Satser på å kjøpe trekk for at de skal bli litt penere.

Link to post
Share on other sites

På Halcoen min hadde jeg viskerne mellom rutene. Det virket bra når det regnet, men når det i tillegg hom sjøsprøyt på vinduene var det ikke lett å se ut. Viskerne førte vannet oppover ruten, men vannet kom like fort ned igjen.

 

Jeg flyttet viskerne under vinduene og satte på paralelle armer. Denne løsningen er mye bedre, nå ser jeg bra gjennom vinduene selv om det kommer mye sjøsprøyt på rutene. Jeg vurderte å bore gjennom ruten, men fikk opplyst fra glassmester at det ikke er mulig å bore i herdet glass. Det sprikker.

Link to post
Share on other sites

Litt på sia av plasseringsspørsmålet, men dere har antakelig oversikt over viskermotorene som er å få.

 

Har behov for viskermotor som går omkring 150 grader. De jeg har sett går ikke mer enn 110 grader. Tips om hva slag og hvor ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...