anonym123456 Startet 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2016 (redigert) Hei. Jeg har en Lowrance HDS8m med Navionics kart. Den fulgte med båten da jeg kjøpte båt i fjor sommer. Jeg fant ut at jeg skulle sjekke hvor lenge siden det var kartene ble oppdatert på den. I følge det jeg fant på kartbrikken ble den sist oppdatert mai 2011 og jeg har derfor planer om å oppdatere denne. Hvor ofte oppdaterer dere kartene? Er det mye nytt hvert år? Har det skjedd mye på de snart 5 årene det har gått siden mine kart ble oppdatert? Redigert 3.Februar.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Saltvann: I perioden hvor Navionics oppdaterte Sonarcharts-delen av kartene var det oppdateringer omtrent på ukentlig basis. Når de måtte stenge for brukerdata fra saltvann falt nødvendigvis oppdateringsfrekvensen drastisk. Men du kan trygt regne med at det har skjedd ting siden 2011, også med navigasjonskartet, ikke bare Sonarcharts. Sjekk webappen på nettsiden deres mot din egen brikke, så ser du fort om det er forskjeller. Ferskvann: Her oppdateres fortsatt Sonarcharts. Siste større oppdatering for "mitt vann" var for to uker siden. PS - hvis du ikke har oppdatert softwaren i HDSen din heller er det på høy tid. ;) Redigert 3.Februar.2016 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
anonym123456 Svart 3.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 (redigert) Tenkte å ta med meg plotteren i båten i morgen så jeg får strøm på den og får sjekket software også. Kommer nok til å oppdatere kartene nå, men i fremtiden kan det jo være greit å sjekke på nett først ja. Redigert 3.Februar.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Jeg kjøper en oppdatering hvert år. I løpet av sesongen laster jeg oppdateringer ved ujevne mellomrom. Jeg vil vel tro at det har skjedd noe de siste 5 årene. For Oslofjordens del, vet jeg at det er lagt ut en rekke nye sjøkabler og rør. Jeg vet også at det har blitt satt ut en del nye sjømerker. Noen grunner er sikkert også registrert. Kanskje noen fyr har endret karakteristikk? Båtsportkartene mine kan fort bli 5 år før jeg bytter ut. Siste oppdatering var i fjor, så da byttet jeg ut et par mapper. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
anonym123456 Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Jeg har ganske nye båtsportkart, så den skal være grei. 1300 kr for sikkerheten av å alltid ha oppdaterte kart er jo ikke så ille så ser fornuften i å ha et løpende "abonnement". Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 Jeg bytter ut kartbrikken (C-map) annet hvert år,senest hvert tredje år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MOW Svart 4.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2016 hm ... kanskje jeg har en "light versjon" for jeg har en kartversjon (app) av Navionics til min iPhone som jeg kjøpte for den voksne sum av 250 DKK i sommer og som koster meg 1 USD hver måned i support. For noen dager siden lastet jeg ned en ny update - temmelig mange MB faktisk etter ca 6 måneder..., Vet så ikke hva som er nytt men satser på at det er nyttig å laste ned nytt nå siden jeg allikevel betaler (support) for nye versjoner. I øvrig - den app til iPhone funker fint ...og så lenge mobilnettet dekker kan jeg jo også se hvor jeg er osv Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Opplever litt for ofte at Navionics ikke oppdaterer sine kart i henhold til Etterretning for sjøfarende, Efs. Da er gulesider.no sine kart mye oftere oppdatert nettopp mot Efs. Så er ikke helt fornøyd med Navionics. Og ikke finner man info om hvorfor de ligger bak med mange oppdateringer heller. Nytter ikke å oppdatere kartene, når kartdataene ikke er oppdatert. ( satt litt på spissen) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Det er avhengig av hvordan du bruker kart... Med unntak av staker, lykter, fyr og slikt (som endres hele tiden, se EFS) er granitt og sand og leire i Norge ganske stabilt (f.eks. i Danmark og Kanalkysten er endringene gjerne raskere) og 40 år gamle kart virker som nye om de brukes fornuftig. Om du derimot "stoler på kartet" og utnytter de muligheter moderne, elektronisk, navigasjon gir med tanke på fart og marginer er det nok lurt å bytte/oppgradere/oppdatere (minst) årlig Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 6.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Takk for svar. Greit å vite hva andre tenker om slikt ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.