Jump to content

Hvor ofte oppdatere kartene - Navionics

anonym123456

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Lowrance HDS8m med Navionics kart.

Den fulgte med båten da jeg kjøpte båt i fjor sommer.

Jeg fant ut at jeg skulle sjekke hvor lenge siden det var kartene ble oppdatert på den. I følge det jeg fant på kartbrikken ble den sist oppdatert mai 2011 og jeg har derfor planer om å oppdatere denne.

Hvor ofte oppdaterer dere kartene? Er det mye nytt hvert år? Har det skjedd mye på de snart 5 årene det har gått siden mine kart ble oppdatert?

Redigert av EirikG (see edit history)

Saltvann:

I perioden hvor Navionics oppdaterte Sonarcharts-delen av kartene var det oppdateringer omtrent på ukentlig basis. Når de måtte stenge for brukerdata fra saltvann falt nødvendigvis oppdateringsfrekvensen drastisk. Men du kan trygt regne med at det har skjedd ting siden 2011, også med navigasjonskartet, ikke bare Sonarcharts. Sjekk webappen på nettsiden deres mot din egen brikke, så ser du fort om det er forskjeller.

Ferskvann:

Her oppdateres fortsatt Sonarcharts. Siste større oppdatering for "mitt vann" var for to uker siden.

PS - hvis du ikke har oppdatert softwaren i HDSen din heller er det på høy tid. ;)

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Jeg kjøper en oppdatering hvert år. I løpet av sesongen laster jeg oppdateringer ved ujevne mellomrom.

Jeg vil vel tro at det har skjedd noe de siste 5 årene. For Oslofjordens del, vet jeg at det er lagt ut en rekke nye sjøkabler og rør. Jeg vet også at det har blitt satt ut en del nye sjømerker. Noen grunner er sikkert også registrert. Kanskje noen fyr har endret karakteristikk?

Båtsportkartene mine kan fort bli 5 år før jeg bytter ut. Siste oppdatering var i fjor, så da byttet jeg ut et par mapper. 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

hm ... kanskje jeg har en "light versjon" for jeg har en kartversjon (app) av Navionics til min iPhone som jeg kjøpte for den voksne sum av 250 DKK i sommer og som koster meg 1 USD hver måned i support. For noen dager siden lastet jeg ned en ny update - temmelig mange MB faktisk etter ca 6 måneder..., Vet så ikke hva som er nytt men satser på at det er nyttig å laste ned nytt nå siden jeg allikevel betaler (support) for nye versjoner.

I øvrig - den app til iPhone funker fint :yesnod: ...og så lenge mobilnettet dekker kan jeg jo også se hvor jeg er osv  :giggle:  :diving:  :pray:  :lipseal:  :lol: 

Opplever litt for ofte at Navionics ikke oppdaterer sine kart i henhold til Etterretning for sjøfarende, Efs.

Da er gulesider.no sine kart mye oftere oppdatert nettopp mot Efs.

Så er ikke helt fornøyd med Navionics. Og ikke finner man info om hvorfor de ligger bak med mange oppdateringer heller.

Nytter ikke å oppdatere kartene, når kartdataene ikke er oppdatert. ( satt litt på spissen)

Det er avhengig av hvordan du bruker kart... Med unntak av staker, lykter, fyr og slikt (som endres hele tiden, se EFS) er granitt og sand og leire i Norge ganske stabilt (f.eks. i Danmark og Kanalkysten er endringene gjerne raskere) og 40 år gamle kart virker som nye om de brukes fornuftig. Om du derimot "stoler på kartet" og utnytter de muligheter moderne, elektronisk, navigasjon gir med tanke på fart og marginer er det nok lurt å bytte/oppgradere/oppdatere (minst) årlig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...