Andreas Isaksen Startet 3.Februar.2016 Del på Facebook Startet 3.Februar.2016 Vet ikke om dette er rette plassen å poste dette, men prøver likevel =) Skal rigge om båten så jeg får et til alternativ til juksa-maskiner som jeg bruker idag, så prøver jeg å finne ut om jeg skal gå for garn eller autoline. De aller fleste båtene er garn-rigget her i området, og er helt klart det som er mest brukt. Men har blitt fortalt av noen at garn ikke egner, seg når det begynner å gro i sjøen mot våren. Da dette legger seg på garnet å skremmer fisken fra å gå i garnet. Må ha noe som fungerer godt på sommeren også. Ser autoline båter ofte fisker på 4 til 12 NM, jeg har ikke større båt en 32 fot å kan derfor ikke gå så langt til havs som disse båtene. Og sette nærmere land kan vell fort ende med at lina står full av småsei. Noen som tror autoline kan være å satse på for en båt som er 32 fot ? eller vil garn også kunne fungere gått på sommeren. Har et BFG autoline-anlegg stående i garasjen, dette veier ca 400kg og er i grenseland for båten, med tanke på at jeg har speedsjark. Men båten er godkjent for rett over 1000 kg dekkslast, med fortsatt ok stabilitet etter beregninger. Garn utstyr vil være litt lettere igjen. Har 0 erfaring med autoline. Noen som har meninger rundt dette ? Sitér dette innlegget Link to post
lundberg Svart 4.Februar.2016 Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 Om du har autolina liggande så är nog det alternativet o gå efter. Ang vikt så får du räkna med att garndragaren väger ca150 kg o sitter 1-1.5 m över däck o garngreiaren hamnar ca 2 m över. Så det är ikke bara vikten av garna du må räkna med. Desutom får du bättre pris för fisken med autol. Viktigaste med lina är o hålla kroken vass dvs byta ofta o ha bra kvalitet på agn Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Andreas Isaksen Svart 4.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 Ja sant det, garn utstyret veier en del det også og er høyt over dekk. Da får man vell prøve seg på autoliner. Dette er jo også et veldig lett alternativ: Veier bare 40-50 kg samlet. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60764847 Men forsto at ingen hadde montert det enda, da det er akkurat kommet ut. Så er lite erfaring rundt dette anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 4.Februar.2016 Del på Facebook Svart 4.Februar.2016 Hei. Hvis du har ett BFG og det er oppe og går så ville jeg brukt det i første omgang. Linen henger greit og ryddig i magasinene. Og jeg ser bort fra lovverket ang båten din for det er du nok kjent med. Kvote - åpen gruppe ..... Det er jo ikke allverden for deg å stikke ut til lange og brosmefeltene med en speedsjark hvis været er fint. Da har du jo mulighet å fiske torsk - hyse - lange - brosme med nesten samme kroksettet. Haleren har du jo så du kan jo bruke den på kveitline selv om du der må egne selv. Ville gått for line var jeg deg. :) Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Takk for svar, BFG anlegget er stort sett iorden litt overhaling så skal det være klart til bruk. Får prøve det ut ;) Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 5.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2016 Er det noen som vet om man må sette lina minimum 4nm fra land ? selv om det er liten sjark. Sitér dette innlegget Link to post
sjarkenz Svart 1.Juni.2016 Del på Facebook Svart 1.Juni.2016 Hvilken type speedsjark har du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.