Jump to content

Kan defroster kobles der hvor bypass slangen er kobl. på TDME 210?

Chrisa

Recommended Posts

Jeg har en TDME 210, 10 hk dieselmotor i min seilbåt (Den såkalte kinamotoren her på forumet). Dette er en kubotabasert motor som er marinisert. Vet at Nanni N2.10 og beta marine 10 også er kubotabasert.

Jeg har forsket meg frem til at den orginale kubotamotoren må være Kubota Z482 eller lignende.

Uansett.. Alle disse fire motorene har samme bypass slange som går fra termostathuset til vannpumpa (se bilder under)

bilde

Er det mulig å koble inn en defroster her og fjerner bypass slangen? Altså at man henter varmt vann ut fra termostathuset, sender vannet gjennom defrosteren og tilbake til pumpa.

En kobling blir da som på bildet under (Min motor).

bilde

Håper noen har svaret på dette. 

Jeg vurderte også å fjerne bypass-slangen for å montere defroster (Vetus M4.15). Dette skal visstnok fungere fint.

Fant etterhvert ut at det fantes plugger som var ment til akkurat dette. Så det var bare å montere kuleventiler og koble til (bilde).

Pass på at defrosteren står lavere enn ekspansjonstanken, så får du en "selvluftende" krets.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...