Jump to content

Ny-gammel bo/eventyrbåt

Wannabe

Recommended Posts

Min første tråd :-)

Jeg er på jakt etter seilbåt.

Den skal jeg bo i og seile med, krav;

3 lugarer

sikker

kjøltype, helst ikke mindre enn 3/4 (heter det det?), evt helkjøl.

Luftig/vinduer (liker godt DS/PH)

(Ser også på stålbåter)

isolert er også bra

Trenger ikke å være nyeste modell, eldre båter er også bra.

Jeg ser mye på Najad og HR, men også Ovni og Etap (usynkelig).

Etter som jeg forstår begynner ikke Najad/HR med 3 lugarer før de er rundt 43-45 fot, stemmer det.?

Budsjett har jeg ikke helt kontrollen på ennå, men mellom 1-2 mill.

Skal brukes og seiles hele året, også mot høyere breddegrader.

Is og helårsseiling, da ser jeg ikke for meg at finnkjøl er optimalt, det ser veldig lite robust ut?

Hvis jeg kun vil ha "hytte/hus" på sjøen da er det mange alternativer som jeg vet om (typisk; Jen/Ben/Bav etc.)

Håper noen har tips her på hva som kan passe.

Mvh

-Kai

Mange har seilt i farvann med mye is i glassfiberbåt, men mange av de synes nok det har vært en litt mer spennende opplevelse enn det som strengt tatt er nødvendig. Skulle jeg kjøpt en båt med slikt i tankene ville det neppe blitt glassfiber, men det betyr jo ikke at det er umulig å ta en sjelden tur til områder med litt is uten å kjøpe stålbåt.

Du vil neppe finne veldig mange som er dypt uenige i dine beskrivelser av HR, Najad et al. Et annet navn på blokka kan være svenske Aphrodite; Sirius og Nordship kan også være aktuelle hvis du vil ha dekkssalong. Pilothouse-modellene fra Nauticat kan også være et alternativ. Finnes en del andre lignende varianter også, felles for de fleste er at det ikke er produsert allverdens mange av de.

3 lugarer kan være et problem på mange av disse båtene, for de aller fleste av de er bygget med tanke på at det for det meste er to ombord – av og til med en gjest eller to.

"What is it made of?" "Glass, Sir."

"GLASS!-GLASS! I won't have you putting glass on any of my aeroplanes, blast you!"

The New Science of Strong Materials - J.E. Gordon

Ja, balsa har fått mye tyn av en eller annen grunn, sjelden på annet grunnlag enn anekdoter om at balsa er dårlig og (sett inn navn på eksotisk materiale) er det eneste som duger. Pussig nok skriver flere velrenomerte båtkonstruktører (eksempelvis Dave Gerr) at balsa er et ypperlig distansemateriale som har fått sitt rykte ødelagt av båtprodusenter som kutter hjørner i produksjonen. Rustler er ikke en båtprodusent som er kjent for å kutte hjørner....

Men dette var OT og du står fritt til å velge din egen drømmebåt :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...