Kotnes Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 (edited) En ting som har slått meg er at mange dieselmotorer skal skifte olje hver 100 time ifølge fabrikkene. Har kjørt lastebiler med fryseaggregater som jo er dieselmotorer som jobber rimelig hardt i perioder. De skal bare ha sevice og oljeskift hver 500 time. Noen som vet hvorfor denne forskjellen eller er det bare et påskudd fra motorfabrikantene til å tjene mere penger siden det som regel står hvlket merke det skal være på oljen. Samarbeider de med oljeprodusenter kanskje. Selv kjører jeg mellom 200 og 300 timer pr sesong og skifter olje bare en gang i året. Er det jeg som er dum eller ? Edited May 26, 2005 by Kotnes (see edit history) Quote Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Cirkeline Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Følger deg langt på vei med å ta dette skiftet eks. hver høst før vinterdvale. Prioritering av filterbytte vil jeg også ta samtidig. Har sett at noen kun bytter olje og så kjøres det flere seseonger med samme filter?? "Det er så vanskelig å komme til, det blir noe griseri" er kommentaren. Hvem har ikke opplevd at det renner alle veier mens filteret demonteres...?? Det er jo "grunn" nok til å la være å bytte dette filteret, men........ XD3P Quote Link to post
ruol Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Dette med viktigheten av å skifte olje flere ganger i sessongen er bare tull. Har en kamerat som arbeider hos Holtan last og han har også en båt med ford sabb motor. Vedkomende skifter olje vær vår slik at gammel olje blir værende i motor over vinter. Dette med mye syre i gammel olje er oppspinn av oljefirmaer. Båtindustrien er gribber som skal tjene penger på båtelskende nordmenn. Quote Link to post
Walter_S Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 ...... mange dieselmotorer skal skifte olje hver 100 time ifølge fabrikkene. Har kjørt lastebiler med fryseaggregater som jo er dieselmotorer som jobber rimelig hardt i perioder. De skal bare ha sevice og oljeskift hver 500 time. Noen som vet hvorfor denne forskjellen ? Ha'kke peiling på hvorfor det er sånn - men kanskje p.g.a. at båtmotoren befinner seg bare 1/2 meter'n fra saltvann (ikke i ditt tilfelle, da Kotnes - Glomma er jo fersk.....) og ellers lever i et "tøffere" miljø enn en lastebil? Sikkert en del unødvendig oljeskift som foretas, ja! Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Kotnes Posted May 26, 2005 Author Share Posted May 26, 2005 Ha'kke peiling på hvorfor det er sånn - men kanskje p.g.a. at båtmotoren befinner seg bare 1/2 meter'n fra saltvann (ikke i ditt tilfelle, da Kotnes - Glomma er jo fersk.....) og ellers lever i et "tøffere" miljø enn en lastebil? Sikkert en del unødvendig oljeskift som foretas, ja! <{POST_SNAPBACK}> Rusler rundt i sjøvann jeg også. I ferien går turen til Danmark sammen med Brumle. Ferierer alltid i fjorden. Quote Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Victora III Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Har sett at noen kun bytter olje og så kjøres det flere seseonger med samme filter?? "Det er så vanskelig å komme til, det blir noe griseri" er kommentaren. Hvem har ikke opplevd at det renner alle veier mens filteret demonteres...?? Akkurat det løser en jo ved å tre en plastpose rundt filteret før demontering. Det er jo et gammelt triks for å unngå søl. Ellers enig. Oljeskift før vinteropplag er viktigere en antall timer. Quote Link to post
anton Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Ja, jeg har lurt på det samme. Har en VP 2030 som går vel 200 timer pr. sesong med lett belastning - 2600 omdr (3500 på fullt). Tror det er helt unødvendig å skifte midt i sesongen etter bare 100 timer. Heretter blir det skifting av olje og filter kun en gang pr år (høst eller vår). Jeg husker på 60 tallet da de fleste skiftet olje på bilene hver 2500 km. I dag er det vel 25000-30000 som gjelder(anbefales av fabrikkene). Noe oftere for dieselmotorer i bilene tror jeg. Quote Link to post
Jens_P Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 (edited) Mulig årsak til hyppigere oljeskift er driftsformen for en båtmotor. Den blir gjerne omtalt som bilmotor som går i konstant motbakke. Relativt stor og vedvarende belastning uten nedoverbakker som gir vileperioder. Vil tro at dette øker påkjenning på oljen (og motoren). Sterkt medvirkende faktor er også hvor hardt motoren blir presset. Registrerer også at spesifiserte oljeskiftintervaller varierer med motor. Vesentlig faktor er alder. Min pensjonerte Perkins fra 1960 hadde foreskrevet oljeskift etter 50 timer og filter etter 150! Min nesten nye japanskproduserte Perkins/VP har 500 timer som intervall for olje og filter. (Det er ikke spesifisert syntetisk olje til motoren.) I tillegg har filteret på den nye motoren mindre fysiske mål. Gearolje skal derimot skiftes etter 200 timer uten at jeg vet hvorfor. Edited May 26, 2005 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ludde30 Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 (edited) I instruksjonsboken til min BMC fra 1978 står det at oljeskift bør foretas hver 500. time alternativt en gang i året. Høres fornuftig ut i mine ører. Edited May 26, 2005 by Fram25 (see edit history) Quote If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
saga Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 "Motordoktoren" var inne på disse sidene for ikke så lenge siden og han mente at det var viktigere å skifte filteret enn selve oljen. Hvis jeg husker innlegget riktig så behold oljen sine egenskaper mye lengre enn det tok filteret å gå tett av diverse ulumskheter. Når filteret går tett så åpnes en bypassventil og ufiltrert olje blir sendt rundt i motoren. Det er jo tross alt bedre med "skitten" olje enn ingen olje i det hele tatt. Mener å huske at han hadde en bil som var gått mange hundre tusen kilometer og han hadde aldri skiftet olje, kun filter og etterfylt olje når det var nødvendig. Antar at "Motordoktoren" korrigerer innlegget mitt hvis han leser dette og finner at jeg har gjenfortalt ham feil. Quote Link to post
GeirKS Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 saga: Tror referatet ditt er nonlunde riktig, men Motordoktoren snakket mye om TBN og ikke så mye om de andre egenskapene til motoroljen. 50 timer er nok veldig lite på et oljeskift, selv bytter jeg olje og filter en gang hver sesong eller annethvert år, avhengig av hvor mye jeg har kjørt (seilbåt). Olje er billig og VP er dyrt Geir Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.