Jump to content

Oljeskiftintervaller


Kotnes

Recommended Posts

En ting som har slått meg er at mange dieselmotorer skal skifte olje hver 100 time ifølge fabrikkene. Har kjørt lastebiler med fryseaggregater som jo er dieselmotorer som jobber rimelig hardt i perioder. De skal bare ha sevice og oljeskift hver 500 time. Noen som vet hvorfor denne forskjellen eller er det bare et påskudd fra motorfabrikantene til å tjene mere penger siden det som regel står hvlket merke det skal være på oljen. Samarbeider de med oljeprodusenter kanskje. Selv kjører jeg mellom 200 og 300 timer pr sesong og skifter olje bare en gang i året. Er det jeg som er dum eller ?

Edited by Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Følger deg langt på vei med å ta dette skiftet eks. hver høst før vinterdvale. Prioritering av filterbytte vil jeg også ta samtidig. Har sett at noen kun bytter olje og så kjøres det flere seseonger med samme filter?? "Det er så vanskelig å komme til, det blir noe griseri" er kommentaren. Hvem har ikke opplevd at det renner alle veier mens filteret demonteres...?? :confused::headbang: Det er jo "grunn" nok til å la være å bytte dette filteret, men........

 

XD3P

Link to post

Dette med viktigheten av å skifte olje flere ganger i sessongen er bare tull. Har en kamerat som arbeider hos Holtan last og han har også en båt med ford sabb motor. Vedkomende skifter olje vær vår slik at gammel olje blir værende i motor over vinter. Dette med mye syre i gammel olje er oppspinn av oljefirmaer. Båtindustrien er gribber som skal tjene penger på båtelskende nordmenn. :cheers:

Link to post

...... mange dieselmotorer skal skifte olje hver 100 time ifølge fabrikkene. Har kjørt lastebiler med fryseaggregater som jo er dieselmotorer som jobber rimelig hardt i perioder. De skal bare ha sevice og oljeskift hver 500 time.

 

Noen som vet hvorfor denne forskjellen ?

Ha'kke peiling på hvorfor det er sånn - men kanskje p.g.a. at båtmotoren befinner seg bare 1/2 meter'n fra saltvann (ikke i ditt tilfelle, da Kotnes - Glomma er jo fersk.....) og ellers lever i et "tøffere" miljø enn en lastebil? :confused:

 

Sikkert en del unødvendig oljeskift som foretas, ja!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Ha'kke peiling på hvorfor det er sånn - men kanskje p.g.a. at båtmotoren befinner seg bare 1/2 meter'n fra saltvann (ikke i ditt tilfelle, da Kotnes - Glomma er jo fersk.....) og ellers lever i et "tøffere" miljø enn en lastebil?  :confused:

 

Sikkert en del unødvendig oljeskift som foretas, ja!

<{POST_SNAPBACK}>

Rusler rundt i sjøvann jeg også. I ferien går turen til Danmark sammen med Brumle. Ferierer alltid i fjorden.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Har sett at noen kun bytter olje og så kjøres det flere seseonger med samme filter?? "Det er så vanskelig å komme til, det blir noe griseri" er kommentaren.  Hvem har ikke opplevd at det renner alle veier mens filteret demonteres...??

Akkurat det løser en jo ved å tre en plastpose rundt filteret før demontering. Det er jo et gammelt triks for å unngå søl.

 

Ellers enig. Oljeskift før vinteropplag er viktigere en antall timer.

Link to post

:crazy:

Ja, jeg har lurt på det samme. Har en VP 2030 som går vel 200 timer pr. sesong med lett belastning - 2600 omdr (3500 på fullt).

Tror det er helt unødvendig å skifte midt i sesongen etter bare 100 timer.

Heretter blir det skifting av olje og filter kun en gang pr år (høst eller vår).

Jeg husker på 60 tallet da de fleste skiftet olje på bilene hver 2500 km.

I dag er det vel 25000-30000 som gjelder(anbefales av fabrikkene).

Noe oftere for dieselmotorer i bilene tror jeg.

Link to post

Mulig årsak til hyppigere oljeskift er driftsformen for en båtmotor. Den blir gjerne omtalt som bilmotor som går i konstant motbakke. Relativt stor og vedvarende belastning uten nedoverbakker som gir vileperioder. Vil tro at dette øker påkjenning på oljen (og motoren). Sterkt medvirkende faktor er også hvor hardt motoren blir presset.

 

Registrerer også at spesifiserte oljeskiftintervaller varierer med motor. Vesentlig faktor er alder. Min pensjonerte Perkins fra 1960 hadde foreskrevet oljeskift etter 50 timer og filter etter 150! Min nesten nye japanskproduserte Perkins/VP har 500 timer som intervall for olje og filter. (Det er ikke spesifisert syntetisk olje til motoren.) I tillegg har filteret på den nye motoren mindre fysiske mål. Gearolje skal derimot skiftes etter 200 timer uten at jeg vet hvorfor.

Edited by Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

I instruksjonsboken til min BMC fra 1978 står det at oljeskift bør foretas hver 500. time alternativt en gang i året. Høres fornuftig ut i mine ører.

Edited by Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

"Motordoktoren" var inne på disse sidene for ikke så lenge siden og han mente at det var viktigere å skifte filteret enn selve oljen. Hvis jeg husker innlegget riktig så behold oljen sine egenskaper mye lengre enn det tok filteret å gå tett av diverse ulumskheter. Når filteret går tett så åpnes en bypassventil og ufiltrert olje blir sendt rundt i motoren. Det er jo tross alt bedre med "skitten" olje enn ingen olje i det hele tatt. Mener å huske at han hadde en bil som var gått mange hundre tusen kilometer og han hadde aldri skiftet olje, kun filter og etterfylt olje når det var nødvendig.

 

Antar at "Motordoktoren" korrigerer innlegget mitt hvis han leser dette og finner at jeg har gjenfortalt ham feil.

Link to post

saga: Tror referatet ditt er nonlunde riktig, men Motordoktoren snakket mye om TBN og ikke så mye om de andre egenskapene til motoroljen.

 

50 timer er nok veldig lite på et oljeskift, selv bytter jeg olje og filter en gang hver sesong eller annethvert år, avhengig av hvor mye jeg har kjørt (seilbåt). Olje er billig og VP er dyrt :smiley:

 

Geir

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...