Jump to content

Hvor kraftig startbatteri til Volvo Penta D4?


Nilfisk

Recommended Posts

Nei, det betyr det det står. 88 Ah x 2 = 176 Ah. Så hvis det er 12 volt anlegg kan du velge om du vil parallell koble 2 på 88 Ah eller bare sette inn et stort på 176 Ah.

Men er det en motor med 24 volt anlegg du ha to batteri med 88 Ah og seriekoble dem, så det må du få klarlagt først om det er 12 eller 24 volts anlegg.

 

Ikke utenkelig at man anbefaler 2 batterier selv om det er 12 volt. Det er tross alt en mer kurant størrelse å håndtere både i vekt, pris og anskaffelse enn et stort på 176 Ah.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Praktiske erfaringer med D6-370:

 

Når vi kjøpte båten sto det tre like 145 Ah Sønnak, to til forbruk og ett til start. Jeg er glad i batterkapasitet på forbruksbanken, samtidig som jeg hadde et gammelt startbatteri som ble til overs i den forrige båten. De tre like Sønnakbatteriene ble koblet sammen som forbruksbank mens et gammelt 105 Ah Biltemabatteri (med ukjent CCA) fikk gjøre tjeneste som startbatteri.

 

Biltemabatteriet sto i den forrige båten når denne ble kjøpt i 2003. Batteriet var altså minst 6 år gammelt når det ble tatt i bruk som startbatteri på D6-en. Batteriet står fremdeles om bord, og er nå minst 13 år gammelt.

 

Biltemabatteriet, som altså er stemplet med 105 Ah, har gjort god nytte som starbatteri helt frem til 2015-sesongen. Da ble det for svakt til å starte motoren, først når motoren var kald og senere uansett om den var varm. Dette medførte at jeg måtte koble om ett av forbruksbatteriene slik at dette ble koblet sammen med startbatteriet. Planen er nå å kjøpe nye forbruksbatterier før sesongstart samtidig som ett av de gamle 145 Ah forbruksbatteriene blir omskolert til startbatteri.

 

Konklusjonen er altså at det er mer enn tilstrekkelig med et 105 Ah batteri så lenge dette er sånn noen lunde friskt. Og rent intuitivt så burde D4-en være noe lettere å dra i gang enn D6-en pga færre sylindre.

 

Disclaimer: Dette er kun basert på egne, praktiske erfaringer. Det er ingen form for forskning eller noe som helst annet seriøst som ligger bak konklusjonen.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Er det lurt å parallellkople gamle og nye batterier. Trudde kanskje ikkje det var lurt, og at tilstanden deira burde vere litt lik?

Dette er det ulike meninger om. Det jeg gjorde sist sommer var å koble sammen to bartterier som uansett nærmet seg slutten, og på det viset strekke innkjøp av nye batterier med en sesong.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...