Erling Jensen Startet 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2016 Hei! Har nylig kjøpt en Wiking 28 1980 mod. Forrige eier har brukt båten svært lite de siste 15 år, og har null peiling på utstyr osv. Pga. dette mangler jeg mye info. Mitt spørsmål: Hva er den «tanken» som ligger på venstre side av motoren? Antar at det varme til enten vann eller luft. Er det noen som kan forklare hvordan systemet virker? Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Ser ut til å være en varmtvannsbereder. Svart slange inn/ut er kjølevæske fra motoren. Denne sirkulerer i sløyfer inne i tanken. Hvis du følger det røde røret på andre siden tenker jeg du ender opp ved en kran :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2016 Mest sansynlig varmtvannsbereder. Dårlig bilde. Går det 2 eller 4 slanger innpå ? Er det annet tilkobla en vannslanger ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lady B Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Det er varmtvannsberederen, ja... Sitér dette innlegget Link to post
eirli Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Hei Er ganske sikker på at dette er en varmvanstank som du kan hente varmt vann til vask og eventuell dusj. Varmtvannet blir produsert av at det blir varmevekslet inne i varmvanstanken, og om du ser den krana på motoren som har rød handtak så vil denne slangen fortsette inn til varmvanstanken. Du ser også en returslange inn på motoren som ikke har avstegningskran. Som du sikkert fårstår så må motoren gå og bli varm og kranen ut fra motoren m rødt handtak må være åpen for at du skal få varmt vann i tanken. Slik det ser ut på bildet så er denne kranen nå stengt. Det kan også være en eletrisk mulighet for å varme vannet men da er du avhengig av 230 V landstrøm. Håper at dette ble forståelig Eirik Sitér dette innlegget Link to post
Erling Jensen Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.