sap_2000 Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Jeg skal jo bruke Ulvan til sommeren, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre selv, for å evt.sikre litt ekstra? Noen form for støtter e.l. som jeg kunne skaffet i forkant, og som jeg bare kunne tatt med meg da båten blir losset av. Hadde diskutert detaljene med løft og støttet i forkant med rederiet så de skjønner at du er en erfaren båtmann med krav og preferanser til hvordan båten blir håndtert. Hadde krevd minimum 3 støtter på hver side langs chinen og at båten ble løftet med bredt nok åk. Har sett bilder og videoer av større P og F båter som blir fraktet fra UK til Middelhavet. Da er åket typisk 7-10 meter bredt så stroppene har en positiv vinkel ut fra skrogbunn og berører omtrent ikke fenderlista i det hele tatt. Blir like skånsomt som i en travelift. Hadde også avtalt at enten du eller de stiller med tepperester etc som polstring mellom lastestropper og gelcoat når båten sikres på dekk. Kan bli stygge merker av møkkete jekkestropper. Her er et par videoer av som viser en SQ78 som blir buksert og løftet på et skip. Det vil si det er faktisk 2 forskjellige båter men med samme eier og et par års mellomrom. Video 2 og 3 er mest intr. Legg merke til sikring av løftestropper så de ikke kan skli og at alle jekkestroppene er festet i båten før selve løftet. De stroppene kan du da feste selv på forhånd og tape fast polstring i fred og ro. Så kan sikringen ordnes fra bakkenivå når båten står på dekket og man slipper tråkking ombord med vernesko fra et skittent skipsdekk. Slik skal det gjøres :-) http://youtu.be/4xTvr9mw8Mo http://youtu.be/QwJiI22gGW4 Legg merke til krybba (justerbar og ikke one-off til denne båten) og hvor nøye og forsiktig alt gjøres. http://youtu.be/_WtJdSTj1mI Alternativt så vet jeg om en sørlending med Princess og en trawlerkusk på østlandet som mer enn gjerne hadde kjørt båten opp for deg, hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zitt Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Alternativt så vet jeg om en sørlending med Princess og en trawlerkusk på østlandet som mer enn gjerne hadde kjørt båten opp for deg, hehe ;-) Ja, jeg også! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Mange som vil ha seg en båttur he he. Må nok ta en samtale med rederiet, for å forsikre meg om at alt er på stell. Vil ikke risikere at båten får skader. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 [quote name="sap_2000" post="1795150" Alternativt så vet jeg om en sørlending med Princess og en trawlerkusk på østlandet som mer enn gjerne hadde kjørt båten opp for deg, hehe ;-) Skjønner ikke hvem du snakker om.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 (redigert) Vil ikke risikere at båten får skader.Den risikoen kan reduseres, men aldri elimineres helt.Derav kravet til forsikring. Blir det samme på nedturen, når du seiler selv. Du kan gjøre mye for å sikre deg trygg seilas, men du bør likevell å reddnings utsyr om bord, inkludert flyteutstyr til alle og brannsluker, som begge er ett krav, nettop pga at risiko aldri er helt eliminert. Redigert 13.Februar.2016 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Trophy Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Vedrørende bildet med båt på dekket, så stusser jeg over at enkelte stropper er svært lange, har stor vinkel mellom innfestingene på dekk og tilsynelatende løper fritt over to punkter på båten... Dessuten løper de mere horisontalt ut over skipets dekk, enn vertikalt rett opp fra lastedekket. Umiddelbart tenker jeg at jo lengre stroppene er, jo mere kan de strekkes underveis. Hadde stroppene vært festet vertikalt, ville kraften fritidsbåten presses nedover med, blitt større. Her er ihvertfall en svært lang stropp, festet med stor vinkel mellom stroppeendene, på skrå ut fra båten... Jeg skal ikke si at jeg kan så fryktelig mye, men det der er jo makkverk. Når Grandezzaen på 31 fot to ganger i året blir frakter på lastebil, ligger den på gummimatter for stor friksjon og jevn fordeling av belastning på skroget. Stroppene går vinkelrett, rett opp til til en pullert, så rett ned, men liten avstand mellom festepunkter. På bildet ser det ut som båtene har understøttelse på 2 punkter, treklosser, hvilket betyr at all belastning ligger der... Blir det slakk i en stropp eller to, så begynner ting å skli... stropper blir slakke når de blir våte, så det må etterstrammes. Bare vinkelrett stropping holder ikke. Må krysstoppes foran og bak. Trur nok at transportøren vet dette. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Key Freak Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Ja, jeg også! Og jeg!! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Jeg skal jo bruke Ulvan til sommeren, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre selv, for å evt.sikre litt ekstra? Noen form for støtter e.l. som jeg kunne skaffet i forkant, og som jeg bare kunne tatt med meg da båten blir losset av.Jeg har 6 støtter fra Maritim. Du kan gjerne låne de. De tar jo litt plass i lasterommet, men det burde vel gå. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Alle må jo få ha egne meninger om slik lastsikring, men jeg hadde aldri sendt en slik båt uten krybbe. Og minst tre 5-tonns jekkestropper over båten og ned i luka. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 (redigert) Jeg har 6 støtter fra Maritim. Du kan gjerne låne de. De tar jo litt plass i lasterommet, men det burde vel gå. Det hadde vært interressant, og jeg kan få de fraktet hjem på annet vis, da jeg helst ikke vil ha de med meg i båten. Er det mulig å se hvordan de ser ut på Maritim sine hjemmesider? Redigert 13.Februar.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Mange som vil ha seg en båttur he he. Må nok ta en samtale med rederiet, for å forsikre meg om at alt er på stell. Vil ikke risikere at båten får skader. Hvorfor ikke invitere "sjefen" på båttur til Lofoten, så søker du om 2 uker ekstra ferie og går begge strekningene på egen kjøl? Et problem mindre og dobbelt så moro :-) Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Har brukt Ulvan rederi ved flere anledninger både ved større båter og mindre båter. Minste 27 fot, største 48 fot. På mindre båter har de gjerne blitt sikret slik som på bildet, men ved større båter (over 30) er det blitt søttet opp med bukker eller klosser, samt stroppet etter alle kunstens regler. Vil ikle ha noe betenkeligheter ved å sende igjen med dem, se vedlagt bilde hvor en P42 er i luften hvor dere ser det klargjøres klosser som støttes opp på sidene av båten. Ulvan rederi er vel de med best erfaring når Det kommer til håndtering av fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Hvorfor ikke invitere "sjefen" på båttur til Lofoten, så søker du om 2 uker ekstra ferie og går begge strekningene på egen kjøl? Et problem mindre og dobbelt så moro :-) Mener å huske fra den andre tråden at Tom & co hadde anledning til å være med båten på dekk oppover, eller surrer jeg nå? I så fall en unik mulighet og opplevelse som jeg selv hadde sett på som en stor bonus. Nesten som et hurtigrutecruise, bare mye artigere :-) Bare spøk, men om båten (Gud forby) skulle flyte av dekket er det bare å fyre opp skuta og fortsette ferden ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Har brukt Ulvan rederi ved flere anledninger både ved større båter og mindre båter. Minste 27 fot, største 48 fot. På mindre båter har de gjerne blitt sikret slik som på bildet, men ved større båter (over 30) er det blitt søttet opp med bukker eller klosser, samt stroppet etter alle kunstens regler. Vil ikle ha noe betenkeligheter ved å sende igjen med dem, se vedlagt bilde hvor en P42 er i luften hvor dere ser det klargjøres klosser som støttes opp på sidene av båten. Ulvan rederi er vel de med best erfaring når Det kommer til håndtering av fritidsbåter. Ser jo bra ut, da det er identisk jolle jeg skal få fraktet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Det hadde vært interressant, og jeg kan få de fraktet hjem på annet vis, da jeg helst ikke vil ha de med meg i båten. Er det mulig å se hvordan de ser ut på Maritim sine hjemmesider? Det er slike, bortsett fra at mine er sorte. Forrige modell, før de begynte med galvaniserte. https://www.maritim.no/hostar-motorbatstotte-galv-736-1140mm#.Vr_VvIbKzqA Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Trophy Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Det er slike, bortsett fra at mine er sorte. Forrige modell, før de begynte med galvaniserte. https://www.maritim.no/hostar-motorbatstotte-galv-736-1140mm#.Vr_VvIbKzqA Skal man bruke disse på ståldekk må det brukes antisklimatter i mellom Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Erik Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Eller punktsveise, hvis mann er villig til å betale. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Skal man bruke disse på ståldekk må det brukes antisklimatter i mellom Jeg tenkte det samme, og noen solide gummimatter må vel gjøre den jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Det er slike, bortsett fra at mine er sorte. Forrige modell, før de begynte med galvaniserte. https://www.maritim.no/hostar-motorbatstotte-galv-736-1140mm#.Vr_VvIbKzqA Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Noen av disse transportselskapene mener tydeligvis at det er tryggest å bruke krybbe. «Vi utfører transport av båter i alle størrelser. Løft fra/til sjø om ønskelig. For å unngå skader, ber vi om at krakk / krybbe medfølger.» http://norlines.no/hva-gjr-vi/nasjonale-losninger/dekkslast/ Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Da må det jo lages hundrevis av krybber? Ikke en skrogprofil som er lik Alternativt er det et tilbud om å bruke egen krybbe. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Nuvel, fullt så vanskelig er det vel ikke Krybbene av alu som jeg siktet til i et tidligere innlegg var omtrent av denne typen: http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3478 De var justerbare for ulike skrogvinkler. Med hengsling og teleskop kan de tilpasses mange ulike skrog, men har selvsagt sin begrensning. Den store fordelen med disse framfor Maritim sine er vel at de henger sammen i et stykke, både understøtte og sidestøtte. Krybba til Maritim gir kun sidestøtte samt at støttene på styrbord og babord side er individuelle og løse. https://www.maritim.no/hostar-motorbatstotte-galv-736-1140mm#.VsB7JU32asd Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 De første er for båter opp til 6 tonn, så da skylder jeg litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Ja, det er klart. Jolla di blir nok litt tung for den der Men det er jo egentlig bare en dimensjoneringssak, eksempelet var ment for å illustrere at man relativt enkelt kan få både understøtte og sidestøtte i en konstruksjon som henger sammen uten at man må ha en krybbe som er custum for hvert skrog. Hva som er å få i markedet vet jeg lite om. Skulle jeg hatt en slik hadde jeg nok smidd den selv Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 He he. Jeg får ta noen telefoner, så jeg får sjekket ut muligheter for å oppgradere støtter etc. Det kan vel ikke være mer enn et spørsmål om økonomi ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.