Jump to content

P46 tapt utenfor Hidra


Ms Fortuna

Recommended Posts

Nei det er klart, det er jo mulig. Dersom du kan kombinere det med behov for vinteropplag ellers også kan du jo kanskje forsvare innkjøpet.

 

Ser nå at ilas har større krybber også. (Men det råeste hadde vel vært å gå til et sveiseverksted som driver med aluminium og fått spesiallaget to krybber som virkelig passer :thumbsup: )

 

http://www.westsystem.no/p/14638/ilas-goliat-motorbaatkrybbe-50-fot15-tonn

Link to post

Att rederiet har fraktet båter siden 1967 på denne måten må jo bare skyldes griseflaks! Går det bra denne gangen, så går det kanskje bra neste gangs mentalitet! Båtene blir plassert på noen skarve treklosser, surret fast med sansynligvis utslitte jekkestropper og til båtenes kryssholter. Båten det er snakk om her veier rundt 16 tonn med fulle tanker, litt slakk i jekkestroppene, mye slingring..så vil sansynligvis treklossene under kjølen forskyve seg, kryssholt ryke og så skjer det det som ikke skulle skje. Er det i tillegg dårlig vinkel på jekkstroppene...

Link to post

Att rederiet har fraktet båter siden 1967 på denne måten må jo bare skyldes griseflaks! Går det bra denne gangen, så går det kanskje bra neste gangs mentalitet! Båtene blir plassert på noen skarve treklosser, surret fast med sansynligvis utslitte jekkestropper og til båtenes kryssholter. Båten det er snakk om her veier rundt 16 tonn med fulle tanker, litt slakk i jekkestroppene, mye slingring..så vil sansynligvis treklossene under kjølen forskyve seg, kryssholt ryke og så skjer det det som ikke skulle skje. Er det i tillegg dårlig vinkel på jekkstroppene...

 

Hvorfor er det sannsynlig med utslitte stropper?

Link to post

Hvorfor er det sannsynlig med utslitte stropper?

Ble godt overasket på lastesikringskurs når vi strekkbelasta stropper. Tålte under halvpart av oppgitt last etter kort bruk. Ikkje alle nye tålte oppgitt last. Trør du på en ny stropp nedi våt skittent sandete underlag så ryker den på halv oppgitt belastning. Jekkestropper er ikkje løfteutstyr. De har ikkje sikkerhetsmargin som mange tror.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ser ut til at det er andre meninger.

Bildet er fra et av fartøyene til Sevenstar. Frakt av mindre fartøy er alt de driver med. Mindre båter i rommet, og større oppå lukene. Stående i krybbe.

 

Klart det er høyere risiko ved transport uten krybbe, men det var det formodentlig ikke så mange som lurte på? Det er vel ikke helt uvanlig at folk forhører seg med diverse rederier for transport langs norskekysten, men ender opp med Ulvan fordi de ikke krever krybbe – og det å få en laget ville blitt for dyrt eller kronglete. Så blir det bare et spørsmål om hva det er verdt å betale for en liten reduksjon i risiko.

 

For Sevenstar sitt vedkommende foregår mye av transporten over svært lange havstrekk, med verdifulle båter – her blir merkostnaden ved krybbe neppe høyere enn at det er et fornuftig tiltak. For kortere transporter langs en kyst det er kurant å få forsikret bort risikoen blir svaret ofte et annet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...