Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, avgjørelsen er tatt.


TICORA

Recommended Posts

Jeg er da enig med materiale og vekt. Det er var heller ikke poenget mitt. Trodde man diskuterte vedlikehold.

 

Og at H-35 greier å kline på grunn med en Comfortina 32 i 4 knop er vel heller ikke henpnadsväckande. De fleste båtene fra Maxi ville også greie det med jernkjøl uten skade, etter at de fikk en god del pepper på 70/80-tallet for at båtene sprakk endeimellom selv ved lett landkjenning. Men det er lenge siden, det. Du kan jo prøve å gjøre samme øvelsen med en Bavaria Match. Siden du nå ønsker å trekke eksempler til yttergrensene. Nå bor jeg rett ved et verksted som bedriver plastreparasjoner. Og for de fleste moderne seilbåter som er innom der etter forholdsvis beskjedne grunnstøtinger legger nok igjen kr. 100 000 og oppover.

 

Men nå er det vel få som kjøper seg båt i den hensikt å gå på grunn. Jeg er vel i et håpløst mindretall akkurat der.

Link to post

Jeg er da enig med materiale og vekt. Det er var heller ikke poenget mitt. Trodde man diskuterte vedlikehold.

 

Og at H-35 greier å kline på grunn med en Comfortina 32 i 4 knop er vel heller ikke henpnadsväckande. De fleste båtene fra Maxi ville også greie det med jernkjøl uten skade, etter at de fikk en god del pepper på 70/80-tallet for at båtene sprakk endeimellom selv ved lett landkjenning. Men det er lenge siden, det. Du kan jo prøve å gjøre samme øvelsen med en Bavaria Match. Siden du nå ønsker å trekke eksempler til yttergrensene. Nå bor jeg rett ved et verksted som bedriver plastreparasjoner. Og for de fleste moderne seilbåter som er innom der etter forholdsvis beskjedne grunnstøtinger legger nok igjen kr. 100 000 og oppover.

 

Men nå er det vel få som kjøper seg båt i den hensikt å gå på grunn. Jeg er vel i et håpløst mindretall akkurat der.

 

 

Bavaria teller ikke, og det vet du!!!   ;-)   

 

Match-utgaven er kanskje utstyrt med blykjøl, men den er en Bavaria, og antatt bygget for andre egenskaper enn å være solid...

 

Maxi 95 på grunn i (antatt) 5 knop, muligens 4... Båten ble vesentlig ødelagt, to mann overbord, og rormannen brakk to ribbein over rattet. Det "sang" i hele båten, for stålkjølen sendte all kraft rett opp. Leiebåt med uvørent mannskap som trodde alle vi på svaberget vinket til de da de holdt stø kurs rett mot buktas eneste skjær...

 

Selv gikk jeg på grunn med fatterns Comfortina (jeg var 19...) på en odde som jeg var sikker på å gå klar av. Det gjorde jeg ikke. GPS var forøvrig ikke oppfunnet, og jeg lærte litt av den fadesen. Men båten klarte det, tross fullstending bråstopp. Kuttet i kjølen var ca 30 cm fra laveste punkt, og ikke 20 knop ville klart å få oss over. Så DET smalt godt! Båten klarte det fint. Stoltheten ikke...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Bavaria Match 42 har fått forsterket kjølene sine, og er vel noe av det sikreste i sin klasse. Når det gjelder vanlige turbåter er det som selges i dag med jernkjøl. Hadde ikke latt det stoppe meg. Men grunnarbeidet på kjølen er viktig for å slippe mye vårjobbing med rust.

 

Har hatt Bavaria 2 stk, og seilt Bavaria utenlands og er fornøyd med de. Det samme gjelder Jeanneau. Pr dd synes jeg Jeanneau ligger fremst når det gjelder det estetiske. Om kvaliteten er bedre, usikker. Mye fint. Vanlig turseiling er mye mindre utsatt for

grunnstøtting hvis en er på vakt. Vi har kunn gått på grunn med regattabåter, tilhørende OBF :) Men det har også vært en kalkulert risiko.

 

PS Du kan høre om du får kjøpt Hansemann. Den har alt og mer til :) Ligger i Nordhavna, høyeste punkt.

Vi sees!

Link to post

Det vet jeg vel ikke. Jeg prøver bare å holde tråden på et provokativt bånnivå. Trådstarter har sikkert gitt opp å bli klok på dette, og har vel kjøpt seg en eller annen seilbåt.

 

Hadde jeg hatt sånn passe med penger, ti tommeltotter midt i hver hånd, liten lyst til å bygge egen båt, og alt det der, så hadde jeg muligens kjøpt en catamaran eller en fransk seiler med senkekjøl.

Link to post

Bavaria Match 42 har fått forsterket kjølene sine, og er vel noe av det sikreste i sin klasse. Når det gjelder vanlige turbåter er det som selges i dag med jernkjøl. Hadde ikke latt det stoppe meg. Men grunnarbeidet på kjølen er viktig for å slippe mye vårjobbing med rust.

 

Har hatt Bavaria 2 stk, og seilt Bavaria utenlands og er fornøyd med de. Det samme gjelder Jeanneau. Pr dd synes jeg Jeanneau ligger fremst når det gjelder det estetiske. Om kvaliteten er bedre, usikker. Mye fint. Vanlig turseiling er mye mindre utsatt for

grunnstøtting hvis en er på vakt. Vi har kunn gått på grunn med regattabåter, tilhørende OBF :) Men det har også vært en kalkulert risiko.

 

PS Du kan høre om du får kjøpt Hansemann. Den har alt og mer til :) Ligger i Nordhavna, høyeste punkt.

Hehe Tror ikke Kjetil skal selge:-). Men Hansemann er en flott båt

Link to post

Litt oppdatering om det tråden egentlig handlet om:

- båten er nå solgt. Sån passe fornøyd med prisen men sånn er det.

- nå leter vi etter båt og skal se på 3-4 til helgen.

- ikke nødvendig med blykjøl men klart å foretrekke etter å ha lest meg opp.

 

Vi begynner å virkelig glede oss til å komme i gang med seillivet.

Link to post

Vel, verdt å merke seg, at bruktbåter ikke nødvendigvis er dyrere med blykjøl. Men klart å foretrekke den dagen du skal selge igjen, hvis du bare klarer å få frem dette i annonseringen.

Og så må den visst ha slik "kjærringræv". Dvs nedfellbar hekk så hu mor kan spasere rett ombord når du ligger med hekken inn.

Klassiske seilbåter med vakker hekk får TREKK i prisen for mangel på dette. Så mye for vakre linjer og seilegenskaper. Kjærringer ass!! ;-D

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Det vet jeg vel ikke. Jeg prøver bare å holde tråden på et provokativt bånnivå. Trådstarter har sikkert gitt opp å bli klok på dette, og har vel kjøpt seg en eller annen seilbåt.

 

Hadde jeg hatt sånn passe med penger, ti tommeltotter midt i hver hånd, liten lyst til å bygge egen båt, og alt det der, så hadde jeg muligens kjøpt en catamaran eller en fransk seiler med senkekjøl.

Nå snakker vi bunnivå, ja, Hulda! Blyfri (eller jernfri) seling har ingen tommeltottmåleregel.

Forøvrig: Flertallet av katamaranene i flerskrogsklubben er enten selvbygg eller halvfabrikata, så jeg tror du hadde trives godt over på denne siden;) (Men du måtte nok kvittet deg med 2tom4-/stål-fasinasjonen din.)

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er båten handlet etter mange speeddater med de som fantes på Finn. Lenge så vi ut til å ende på en flott Dufour men det ble ikke så.

 

Vi har lenge vært helt åpne på at drømmebåten er en Jeanneu SO 469 (eller 479 som den heter i dag). Dog er denne for stor for plassen vi har i dag så vi ønsket å begynne med en båt på maks 40fot. Heitmann kom dog på banen med en flott deal for oss. Vi "får låne" en 395 denne sesongen mot at vi kjøper 2014 modellen av 469'en som Heitmann bruker som demobåt.

 

Denne avtalen fikk utrolig mange fordelr for begge parter:

- vi slipper å bytte hjemmehavn i år

- Vi løper ingen risiko for verditap på båten vi har i år.

- Vi lærer å håndtere seilbåt i en mindre båt (har seilt før så vi er ikke helt gale:-))

- Vi får en båt seilt og vedlikholdt av Heitmann med masse flott ustyr.

 

Sikkert mange meninger om dette men vi er kjempefornøyde! Hyggelig å handle båt hos Heitmann var det og. Uten å nevne navn burde andre leverandører lære av dette.

Link to post

Da vil vi overta nybåten allerede fredag 29nde April etter flott samarbeid med Heitmann. Vi får da den flotte muligheten til å ha seilkurset i egen båt den helgen. Det blir veldig bra!

 

Så litt praktisk ting, nemlig hva trenger vi? Tenker mest på personlig ustyr. Seiljakke og bukse er klart. Hva annet anbefales for en nybakt seiler?

Link to post

Du trenger ikke dedikert seiljakke og seilbukse hvis du har annet vann- og vindtett utstyr (fjellklær e.l.), men det er jo kjekt å ha et eget sett liggende i båten. Jo mindre utstyr du trenger å dra fram og tilbake, jo bedre er det. Støvler er det også greit å ha liggende i båten hele sesongen.

 

En annen ting som er veldig kjekt å ha er seilhansker. Da får du færre trevler og brannsår i hendene når du håndterer tau. Mange foretrekker seilhansker hvor alle fingrene er frie, mens jeg foretrekker kun tommel og pekefinger fri. Smak og behag.

 

Vester regner jeg med at dere har fra deres tidligere liv som motorbåtister, men det er jo mulig dere vil ha en annen type fordi dere trolig kommer til å ha på dere vesten oftere i en seilbåt (typisk hver gang dere seiler). En vest som ikke er i veien når man skal dra i tau eller sveive på vinsjer er veldig praktisk. Men det finner dere ut av etter hvert. Vestene bør ha skikkelig bøyle for å koble på sikkerhetsline, forresten.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Redningsvest med sele og karabinfeste

Redningsline på dekk. Brukes når du vandrer på dekk.

Lue

Hansker, gjerne flere par.

Sydvest

Skikkelige støvler

 

Skidoo på deck. Helt vanlig OBF

Gode innspill....Skidoo'en må nok vente litt, låner Hansemann sin :lol:

 

Du trenger ikke dedikert seiljakke og seilbukse hvis du har annet vann- og vindtett utstyr (fjellklær e.l.), men det er jo kjekt å ha et eget sett liggende i båten. Jo mindre utstyr du trenger å dra fram og tilbake, jo bedre er det. Støvler er det også greit å ha liggende i båten hele sesongen.

 

En annen ting som er veldig kjekt å ha er seilhansker. Da får du færre trevler og brannsår i hendene når du håndterer tau. Mange foretrekker seilhansker hvor alle fingrene er frie, mens jeg foretrekker kun tommel og pekefinger fri. Smak og behag.

 

Redningsvester regner jeg med at dere har fra deres tidligere liv som motorbåtister, men det er jo mulig dere vil ha en annen type fordi dere trolig kommer til å ha på dere vesten oftere i en seilbåt (typisk hver gang dere seiler). En vest som ikke er i veien når man skal dra i tau eller sveive på vinsjer er veldig praktisk. Men det finner dere ut av etter hvert.

Jepp, seilklær blir liggende i båten, støvler likeså,. Hansker er meget godt innspill. Har vester men ser seilere ofte har sånn med stropp i skrittet. Må kanskje oppgradere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...