Jump to content

Fritidsbåtskipper D5L, alternativ båtpraksis


Poseidon

Recommended Posts

Jeg fikk idag inn en mail fra Sjøfartsdirektoratet hvor man åpner for en "praktisk utsjekk" som et alternativ / supplement til tidligere båtpraksis i forhold til å løse Fritidsbåtskippersertifikat D5L.

 

De som vil lese mer kan gå til Sjøfartsdirektoratet. Selv er jeg igang med å studere ordningen nærmere og regner med å søke om å bli godkjent til å foreta slik "praktisk utsjekk" av interesserte kursdeltagere.

 

Det skal bli interessant å følge med i utviklingen på dette feltet, og det hadde vært kjekt å høre hva andre mener om den skisserte ordningen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fra orienteringen:

"(26.05.05) Som et supplement til gjeldende regelverk har Sjøfartsdirektoratet utarbeidet et alternativ til dagens krav til fartstid for å løse fritidsbåtskippersertifikat D5L."

 

Fra mal til kompetansebekreftelse:

"Det bekreftes herved at ovenfor identifiserte person har gjennomført og bestått praktisk utsjekk i henhold til kompetansematrise godkjent av Sjøfartsdirektoratet 26. april. 2005"

 

Det er merkelig det er mulig å godkjenne en kompetansematrise som i utgangspunktet fremstilles som et eget produkt.........?

 

.........spesielt når kompetansematrisen inneholder skivebom i forhold til hva som er le og lo side av brygge. Her er det ikke konsistens mellom tekst og skisse!

 

Når kriteriet skal være at utsjekkfartøyet skal ligge tett opp til en bruttotonnasje på 50, er det åpenbart at de færreste som har behov for sertifikatet, kan ta utsjekken med eget fartøy. Videre er det utopi å tro at de som ikke kan dokumentere tilstrekkelig "fartstid" på fartøy over 8 m, kan gå ombord og ta utsjekken uten å ha en god del øvingstimer på utsjekkfartøyet i forkant!

 

Med grunnlag i den store "folkebevegelsen" som har tatt D5L de senere årene, skulle man tro de færreste har problemer med å dokumentere "fartstiden".

 

Iverksettes denne ordningen for å imøtekomme en minoritet? Neppe, det er mer nærliggende å tro at opplegget med utsjekk er initiert av båtskolene selv i deres iver etter å kommersialisere adgangen til båtlivet, i "sikkerhetens ånd", for den er relativ enkel å selge til myndighetene.

 

For dere ser vel tegninga.........? Etter en tids evaluering av utsjekkordningen i forhold til D5L, har man trolig "høstet svært gode erfaringer" og grunnlaget er lagt for "obligatorisk utsjekk" i mindre "godkjente utsjekkfartøyer" for det "obligatoriske båtførerbeviset for fritidsbåt < 15 m", som mange har kjempet med nebb og klør for å få innført.

 

Misforstå meg rett: Jeg er så absolutt tilhenger av sikkerhet til sjøs. Det er bare det at i debatten rundt obligatorisk båtførerbevis og i denne utsjekkordningen lukter det av vikarierende motiver, i tillegg til at ingen til d.d. har greid å dokumentere en positiv effekt av tiltakene.

 

Pussig at direktoratet "velsigner" det som kan være den første biten av et storstilt, obligatorisk sertifikatopplegg. Det kan vel ikke være helt i pakt med de politiske signaler som har kommet fra departementshold i denne saken................?

Redigert av Røylen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leser tilbakemeldingene med stor interesse og oppmerksomhet, jeg håper også at flere vil ta bryderiet med å komme med sine velbegrunnede innspill og ideer.

 

Fra mitt praktiske ståsted har jeg en tilleggskommentar, som etter mitt syn er ganske vesentlig: mange som satser på D5L gjør ikke dette pga behov. Hittil har kun 10-20% av de som har gått Fritidsbåtskipperkurset hos meg hatt et reellt behov for D5L-sertifikat.

 

De aller fleste gjør det fordi de er seriøst interessert i båter, navigasjon, sikkerhet på sjøen, etc. De er fascinert av "navigasjonens hemmeligheter" og vil gjerne lære mer. Jeg har imidlertid også sett at en del er i tvil om deres egen båtpraksis tilfredsstiller kravene for D5L og det er bl.a. her jeg tror at den nye ordningen kan ha sin misjon.

 

De som er usikre på om båtpraksisen kan godkjennes, de kan være med på et opplegg som skissert, bli vurdert ut fra sine praktiske ferdigheter - og skaffe seg D5L-sertifikat på en redelig og ryddig måte.

 

Hvis ordningen gjør at flere får lyst til å lære mer om de tema som gjennomgås til D5L, da synes jeg ordningen kan ha noe for seg, både sjøsikkerhetsmessig og ellers.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På meg virker dette å være en smidig ordning. En person som avlegger D5 eksamen, men som ikke kan dokumentere fartstid, får etter dagens ordning ikke sertifikatet. Det kan godt være at denne personen likevel har både kunnskap og erfaring som gjør ham skikket til å føre båt som krever D5 sertifikat. Da synes jeg det er flott om han nå kan dokumentere denne kunnskapen på annen måte.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Det som er bra med dette, er jo at de som feks har hatt en større båt og brukt den aktivt over en periode som er kortere enn 3 år, får muligheten til å ta sertifikatet. Det er jo ikke noen tvil om at man kan lære minst like mye på ett år med helårsbruk, enn på tre sommerferier i båt på 8 meter eller mer...

 

Selv gleder jeg meg til å komme i gang om et par uker, og vil bare legge til at jeg hadde aldri hoppet på et prosjekt slik som Hankøfjord (50 fot/26 brt) uten å ha ett år med forrige båten min. Dette selv om jeg har tilsammen 5 år med båt over 8 meter. Den siste båten min, derimot, er helårsbåt og vanskelig å manøvrere - derfor føles det OK for meg nå å ta sertifikatet og deretter bruke det fra dag 1...

Link to post
Share on other sites

Dokumentasjon av 3 års fartstid på båt over 8 meter..... det holder jo med bekreftelse fra forsikringsselskapet at man har eiet/forsikret en slik båt i tre år! er det en garanti for at man har den nødvendige ferdigheter inne ?

 

En oblikatorisk praktisk test i tillegg, ikke istedet for, høres bedre ut....

 

Jeg avla selv den siste eksamen på Fritidsbåtskipper sertifikatet på lørdag. Min mening er at kunnskapene man får der på ingen måte er tilstrekkelig uten noen tusen nautiske mil i sekken..

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg avla selv den siste eksamen på Fritidsbåtskipper sertifikatet på lørdag. Min mening er at kunnskapene man får der på ingen måte er tilstrekkelig uten noen tusen nautiske mil i sekken..

Hei TMS,

 

gratulerer med eksamen - og med kloke ord :flag:

 

Jeg må nok også innrømme at jeg tilhører den praktiske rasen og skal man håndtere en båt så finnes der egentlig bare en måte å lære på; men noen tusen nautiske mil - de må nok komme under kjølen etter at man har avlagt prøven og fått sertifikatet.

 

På mine kurs til D5L forsøker jeg å legge inn minst 100 nautiske i løpet av kurstiden, fordelt på instrumentseilas, nattseilas og ren manøvrering. Til D5LA legger jeg opp til at vi skal ha minst 30 timer underveis, så selv med 8 knop bør det rekke til 2-300 mil seilas, i mest mulig variert farvann - og stort mer enn det tror jeg rett og slett ikke at er realistisk å få til i løpet en slik kursperiode.

 

Lykke til som Fritidsbåtskipper klasse D5L !

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon,

 

hvor står det på sertifikatetat det er et D5L, eller et D5LA setifikat.

 

Jeg har tatt

Deck Officer Class 5 Pleasure Craft

Ubegrenset fartsområde.

 

 

Men disse bokstavene det refereres til står ingen plasser.

Hva er det jeg har ?

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...