Jump to content

Flytte løygang fra brodekk - dårlig ide?

Tabaqui

Recommended Posts

Vi sitter med planer om å bytte båt i løpet av våren. Mange av de aktuelle går under kategorien "eldre svenske". Endel av disse igjen har løygangen plassert på brodekket, rett foran nedgangen.

Det er sikkert en fornuftig grunn til at den ble plassert der en gang i tiden, men under famileseiling med unge osv kan jeg ikke se annet enn at den blir irriterende mye i veien. Er det idioti å flytte denne opp på hyttetaket eller bak til rattet for de båtene som har det? Noen som har prøvd seg på noe slikt? Ser at ved å flytte den frem på hyttetaket risikerer man å måtte flytte festet på bommen fremover også, og sånn sett gjøre bommen svakere i vind (samt at alle kontrollene er vondere å nå), men tenker det muligens kan være et alternativ for seilas i mindre vind i alle fall. Tanker og synsing mottas med takk.

Belastningene på bommen vil øke om du flytter skøtepunktet bort fra bomnokken. Om den vil tåle den ekstra belastningen avhenger av hvor store sikkerhetsmarginer konstruktøren har tatt høyde for.

Om du ønsker å slippe å spekulere kan du regne belastninga sjæl :yesnod: 

Her er et dytt i riktig retning håper jeg

bilde

Hadde sånn løsning på min tidligere First 25.7. Løsningen var praktisk i den forstand at man kunne fjerne løygangen i havn, men fra et seil-teknisk perspektiv syntes jeg den var den alt for kort og tungvint å justere til at det var noe særlig nytte i den. Det ble til at når vi seilte båten på koseturer festet vi skjøtet i et øye i dørken og stuet vekk løygangen. På lengre turer kunne den være nyttig for å justere tvist, men ikke til å slippe ut kraften av storseilet i vindrosser etc. Men er helt enig i at det er klart å foretrekke å kunne nå begge skjøtene fra rormannsplass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...