Jump to content

Zipwake

båtmannen

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaringer med Zipwake interceptors med automatisk regulering av trim?

Systemet bruker Guro for å regulere roll/sidevegs trimvinkel.

Men når jeg leser brukermanualen på nett ser det ut som systemet kun bruker hastighet (basert på GPS) for å regulere trim utifra en kurve definert av parametre som båtens størrelse osv. Stemmer dette?

Brukes ikke gyroen til å regulere trimvinkel?

Kan man stille inn en ønsket trimvinkel som systemet regulerer etter?

Vil trimen justeres automatisk ved vektforskyving i båten?

Jeg tenker at dersom trimen kun reguleres utifra hastighet så vil ikke systemet ta hensyn til om båten f.eks er baktung pga mye last, men sette interceptorene i samme stilling uansett gitt utifra hastighet og ikke ta hensyn til varierende last.

Noen som VET dette? Håper jeg tar feil.

ACS har et system som regulerer etter input fra gyro for å holde konstant trimvinkel med varierende last og hastighet.

Zipwake har følgende sensorer : 5 Hz GPS, 3-akse rategyro, 3-akse akkselerometer. 

Det bruker input fra alle sensorer for å bestemme oppførselen. Jeg snakket lenge med han som står bak konseptet og som også har ledet utviklingen på båtmessa i fjor. Jeg ble veldig imponert. 

Systemet styrer både roll og pitch, det stabiliser også båten når den svinger. Ja det kompenseres også for vektforskyvninger. 

Hadde planlagt å montere dette på trollingbåten, men fant at der hvor jeg kunne montere interceptorene plassmessig så var ikke bakenden vinkelrett på kjølen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...