Jump to content

Forbanna BMW motor!!!!!

Hardball

Recommended Posts

Nu tror jeg fanden er løs, att det ikke skal bli slutt på problemene.

Fikk båten på vannet etter dyse rep. :flag: håpet/trodde att alt var bare fryd, det virket jo så bra.

Men neida, under test turen så var det :smash::headbang::puke: å det som verre var. Plutslig kom pinn bolten til dysa opp av toppen, dro ut alle gjengene. Det viser seg att tidligere eier har hatt en nødrep. på toppen, der han har gjenget opp med større bolt og brukt kjemisk metal i hullet.

Så når jeg fikk kompresjon på den sylinderen, så klarte ikke gjengene belastninga. :cryin:

Nu er det ikke gods til å gjenge med noe særlig større bolt. Skal muligens prøve med noe som er i nærheten 11mm.

Så spørsmålet er: Tror dere det går å sveise i hullet, for deretter å gjenge i det?

Eller vil det være mulig å jyse fast en løs gjenge på 10mm , slik att jeg kan bruke

en 8 mm bolt inni?

Edited by Hardball (see edit history)

Du har min dypeste medfølelse... Men det høres ut til at løsgjenger er tingen her. Enten den gode, gamle Helicoil varianten, eller helst de nye hylsene med en dimensjon større gjenger utvendig enn innvendig. Med mindre du er så heldig som jeg var på Sabben da: Gjengene var gått i det ene festehullet til dysa. Men når jeg sjekket nærmere, så viste det seg at det var ca 15 mm med gjenger igjen nederst i hullet, som den originale bolten ikke rakk ned til. Så da var saken enkel: Fikk tak i en settskrue/pinnebolt som var 25 mm lengre enn den opprinnelige bolten, skrudde den til bunns i hullet med litt Locktite på, og festet dysa med mutter på denne. Sitter som bare det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ref overskrift...:

Hadde kanskje ikke noe med at det var BMW da  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om jeg kan skrive det på noen annen måte, men begynner å bli pisse lei av hele ruklet.

Skulle gjerne skrevet noen Nord Norske uttrykk, men ville nok blitt redigert. Har mange setninger, som poppet fram i ettermiddag. :discuss:

Skal prøve å få tak i løsgjenger i morgen. :crazy:

Et lite spørsmål til INDEX,dei "nye"hylsene er dette en ny variant av Helicoil eller er det et nytt produkt,???

Mvh 740 c

Regner med det er av typen "Timecert" det menes her. Borer og gjenger opp hullet og bruker en sylindrisk "gjengetapp" som er litt kantete som gnir den nye hylsa inn gjengene i hullet. Ikke noe tapp på den nye gjenga som skal knekkes av som på Helicoil.

Husker ikke benevnelsen, men det er ikke den som det har vært så mye negativt om. 1,5l eller hva det var

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel en Captain det. Jeg har selv en 2,5l Commander, og er som engelskmenn flest litt skarp i lyden, men går som en klokke. Må dog glødes i 20-30 sek før start da det er en forkammermotor. Min er litt oljetørst også, så jeg vurderer en overhaling på den til høsten. Tror det er et godt valg Bastard.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Det er vel en Captain det. Jeg har selv en 2,5l Commander, og er som engelskmenn flest litt skarp  i lyden, men går som en klokke. Må dog glødes i 20-30 sek før start da det er en forkammermotor. Min er litt oljetørst også, så jeg vurderer en overhaling på den til høsten. Tror det er et godt valg Bastard.

<{POST_SNAPBACK}>

jeg håper det er et godt valg ihvertfall! Jeg kjenner selger godt (mekaniker) så jeg tror ikke jeg skal få noen ubehagligheter.

Lykke til med "ny" ervervelsen, bastard30000.

Traff på nabo kona mi tidligere, ho påpekte mitt høye hår feste, så jeg måtte jo si til ho att; Prøv du å slite deg selv i håret i ett helt år, så tror jeg ikke du heller kan skryte på deg att det er deilig, når vinden rusker lett i håret. :rolleyes:

Skal jeg få pannelugg etter dette, så må jeg trekke litt nedenfra. (Ville sikkert sett rar ut med krøller uansett.)

Skulle ønske att man kan sette seg på "påtta" å ski.. ut 200 store. Da hadde det blidd en ny motor. (Volvo)

Et lite spørsmål til INDEX,dei "nye"hylsene er dette en ny variant av Helicoil eller er det et nytt produkt,???

Mvh 740 c

Regner med det er av typen "Timecert" det menes her. Borer og gjenger opp hullet og bruker en sylindrisk "gjengetapp" som er litt kantete som gnir den nye hylsa inn gjengene i hullet. Ikke noe tapp på den nye gjenga som skal knekkes av som på Helicoil.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke hva de heter, men de ser ut som en "settskrue med hull og gjenger". Den har spor i ene enden slik at den kan skrus inn med et flatt skrujern, og er betydelig lettere å jobbe med enn de gamle Helicoil gjengene. Men hvis du skal benytte denne typen så betinger det jo at du har gods nok til å borre opp til neste passende dimensjon da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi