mortya Startet 9.Februar.2016 Del på Facebook Startet 9.Februar.2016 Hei. Har en båtkamerat som har hatt 2 innbrudd i båten siste 6 måneder. 1 gangen på båtplassen i vannet, i nattbevoktet havn. 2 gang nå i vinter på land under pressenning, ikke bevoktet. Dette er ikke en spesielt "fancy" eller ny båt, og nærmest tom for verdisaker. Hva gjør dere andre for å holde pakket unna båtene deres? Anmeldelse blir bare henlagt etter mye styr med avhør og tidforbruk. Sikkert ikke lenge før jeg får besøk også da jeg er i samme havn. Dette er jo bare utrivelig og legger en stor demper på hele båtlivet for oss alle som er berørt. Det skal nevnes at det er en kommunal havn/båtplass med fri ferdsel. Alle tips/innspill mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Innbrudd/ hærverk under vinterlagring er en bekymring hos meg også. Gjør det jeg kan med alarmer og fjernovervåkning med kameraer som kan trigge på bevegelse/ lyder/ bilde og kanskje viktiskgt av alt og skilte dette utenpå båten. Tror endel vandaler ikke bryr seg mye om en alarm på øde og forlatte steder, men lysten på å bli fanget på film i fersk gjerning er forhåpentligvis mindre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mortya Svart 9.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 (redigert) Var montert en slik clas ohlson alarm med sensor, men den var bare røsket av veggen ute under kalesjen og knust. Lurer på slikt viltkamera med sim kort, men problemet er at vi bor 40 min unna der båtene befinner seg. Så da får man ikke gjort stort, og de som prøver å komme seg inn i båten er jo ferdige med faanskapen før man rekker komme dit. Litt intr. at noen prøver bryte seg inn/bryter seg inn i vintertomme båter. Hva er det de leter etter? Batteri 12 volt og batteriladere? Det er vel stort sett det som står igjen i de båtene jeg kjenner til. Redigert 9.Februar.2016 av mortya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Ja man kan lure. De fleste tømmer båten for verdisaker, løs elektronikk, sprit osv. Med lukket båt er jeg mest bekymret for ødeleggelsene et innbrudd gir om ruter knuses eller døra/ karmen i glassfiber og gelcoat brytes opp. Det er ting som ikke blir i orden på en-to-tre selv om det blir forsikringsskade. Derfor tror og håper jeg det mest preventive er skilting om overvåkning og alarm slik at vandalene tenker seg om to ganger og heller velger noe annet. Men sikker blir man aldri. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mortya Svart 9.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Er jo litt ille å ikke lukke båten når den er til lagring for å slippe hærverk, ekkelt om slike skal være der og gud vet hva de driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Ofte jeg gløtter inn mot din båt SAP, når jeg er og ser om vår båt, ca 1 gang i uken. Ikke enkelt å ta forhåndsregler mot slike utfordringer. Vi står borte ved Lasa , under pres. Har tømt båten for alt, men er redd for skader ved et eventuelt innbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Hei Camarque44 :-) Har lagt merke til båten din også. Så den var ferdig shinet i høst. Husker jeg tenkte at det var en som ville tidlig på sjøen til våren. Er også innom der jevnlig og tar meg en runde på området og ser litt ekstra til båter jeg kjenner til :-) Dessverre virker det som tyverier og innbrudd ved opplagspplasser blir vanligere og vanligere. Har mange ganger tenkt at det burde vært en vaktordning slik det er i mange sommerhavner. Kunne vært utført av båteierene selv på større plasser. Med 5-600 båter i opplag på dette stedet burde det være mulig å få til med 2 personer hver natt i vinterhalvåret. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Synes du skal anmelde forholdene uansett. Ja, du får et brev i posten ganske raskt dersom det ikke foreligger spor som er inne til undersøkelse, eller at det er nye etterforskningsskritt som gjenstår. MEN husk: dette er av statistikkhensyn og rydding i saksmapper. Saken er ikke glemt og vil raskt tas opp dersom den settes i sammenheng med andre saker, samordnet etterforskning, eller nye spor og bevis. Dessuten er flest mulig innleverte anmeldelser med på å samle data og statistikk som analyseres gjennom politiets forebyggende arbeid. Når du oppdager innbrudd, ring politiet, meld ifra. Kan de komme, så tas det imot anmeldelse på stedet. Dersom de ikke kan komme, kan du fylle ut forenklet anmeldelse på nettet, eller møte opp. Din anmeldelse medfører at politiet er kjent med forholdet, svipper nedom havn oftere, eller jobber aktivt med det. Torvald Tåke har alltid lyst til å ta små og store kjeltringer. -og med vinningskrim følger det gjerne også med seg nark-beslag. Ellers, hold det ryddig og rent ombord. Tørk av overflater for fingeravtrykk. Det gjør åstedsundersøkelse lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Ja, enig når det gjelder vaktordning. Flere båter fra bp. på området, jeg tar en runde når jeg er der, og de jeg vet om, får beskjed om noe er utenom det vanlige. Jeg har en avtale med noen av de rundt meg om å gi beskjed til hverandre. Tenker å komme ut til påske. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Hadde innbrudd for et par år siden. Oppdaget i gjerningsøyeblikket, og arrestert av politiet som kom raskt på pletten og bar tjuvradden ned av båten. Deretter anmeldelse, og henleggelse grunnet 'vanskelig å identifisere gjerningsmannen'. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Slikt øker ikke akkurat tilliten til påtalemakta... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaskazi Svart 9.Februar.2016 Del på Facebook Svart 9.Februar.2016 Har dessverre noe av den samme erfaringen selv. Lå i mange år på Karenslyst opplag på Skøyen i Oslo. Også helt åpent og uten vakthold. Hadde innbrudd der de stjal varmeveksleren. Jeg snakket med Opplagsformannen, og han kunne fortelle at det hadde vært om lag 50 tyverier i båtene den våren. Tyveriet ble anmeldt og jeg nevnte at det hadde vært mange tyverier der i år. Det gjorde ikke mye inntrykk på politibetjenten. Ikke interessert i det hele tatt. Jeg har i de siste 10 årene lagret båten innendørs. mye for å unngå nettopp tyverier. Er redd for at der ikke er så lett å holde pakket unna utenom vakthold og inngjerding.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Tresnekka mi liggger på Karenslyst hvert år. Har ikke hatt problemer hittil, men nabobåten manglet propellen i fjor. Så nå tar jeg av propellen også, i tillegg til alt av verdi ombord. Egentilg er det kjekt å få propellen med seg hjem. Da er det mye enklere å blankpolere den. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mortya Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Huff, leit at man ikke skal få ha tingene sine i fred. Er det noen som vet pris og sted på innendørslagring av 30 fots båt på strekket sande - langesund? Evt. lagring utendørs med vakthold kamera? Villig til å kjøre et stykke på vannet hver høst og vår for å ha båten trygt. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Hadde innbrudd for et par år siden. Oppdaget i gjerningsøyeblikket, og arrestert av politiet som kom raskt på pletten og bar tjuvradden ned av båten. Deretter anmeldelse, og henleggelse grunnet 'vanskelig å identifisere gjerningsmannen'. Det er dessverre blitt slik, så folk gidder ikke anmelde. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 11.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Noen som har forslag til kamera og alarmer som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.