Jump to content

Tappe data; Garmin GPS 76


Suzuki

Recommended Posts

det har vært diskutert opp og ned hvor dårlig den innebygde marine databasen til Garmin GPS 76 osv. er . Kan noen gi tips, om hvordan jeg "tapper" disse data fra GPS`en, for å kunne sammenligne med en offisiell fyrliste ?

 

Suzuki

Tror ikke det er mulig å overføre marinedatabasen. Da jeg hadde G76 tok jeg en del stikkprøver, og posisjonene stemte dårlig. Mitt råd er å glemme hele greia. Lat som marinedatabasen ikke eksisterer.

Link to post
Share on other sites

Litt OT til tråden, men pyttsan:

 

Bestilte en ny 76S i dag til 1999,- , den med kompass/barometer/24MB minne.

Ser at både 72 og 76 er dyrere rundt omrking, så gjorde vel en grei deal.

 

Mht kart, bruker jeg papir og waypoints, og legger sikkert inn Topokart for området. Ser at det er en del negativt rundt 76S og Bluechart her inne, så det er vel like greit å drite i det?

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Dersom du kjenner posisjonen til fyret korrekt, kan du vel merke fyret på GPS-en (som et annet waypoint) og så flytte posisjonen til riktig posisjon? Mener bestemt jeg har gjort dette for utvalgte fyr og lykter på min 76.

Erfaringen min er at jeg har god nytte av de fyr/lykter som ligger ferdiglagret. Jeg vet at posisjonen ikke er 100 % korrekt og tar dette i betraktning. Karakteristikken til fyrene stemmer, etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler aldri på andre waypoints enn de jeg har plukket ut selv. Til og med den offisielle fyrlista som kystverket har liggende på nettet inneholdt mange feilposisjoner da jeg tok en del stikkprøver for et par år siden.

 

Den dagen man virkelig trenger et waypoint f.eks hvis man blir overrasket av tett tåke. er det viktig å vite at man kan stole på den informasjonen man har tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...