Suzuki Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 det har vært diskutert opp og ned hvor dårlig den innebygde marine databasen til Garmin GPS 76 osv. er . Kan noen gi tips, om hvordan jeg "tapper" disse data fra GPS`en, for å kunne sammenligne med en offisiell fyrliste ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
bliss X Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 det har vært diskutert opp og ned hvor dårlig den innebygde marine databasen til Garmin GPS 76 osv. er . Kan noen gi tips, om hvordan jeg "tapper" disse data fra GPS`en, for å kunne sammenligne med en offisiell fyrliste ? Suzuki Tror ikke det er mulig å overføre marinedatabasen. Da jeg hadde G76 tok jeg en del stikkprøver, og posisjonene stemte dårlig. Mitt råd er å glemme hele greia. Lat som marinedatabasen ikke eksisterer. Quote Link to post
vidarbre Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 (edited) Litt OT til tråden, men pyttsan: Bestilte en ny 76S i dag til 1999,- , den med kompass/barometer/24MB minne. Ser at både 72 og 76 er dyrere rundt omrking, så gjorde vel en grei deal. Mht kart, bruker jeg papir og waypoints, og legger sikkert inn Topokart for området. Ser at det er en del negativt rundt 76S og Bluechart her inne, så det er vel like greit å drite i det? Edited May 27, 2005 by vidarbre (see edit history) Quote Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Johann Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Dersom du kjenner posisjonen til fyret korrekt, kan du vel merke fyret på GPS-en (som et annet waypoint) og så flytte posisjonen til riktig posisjon? Mener bestemt jeg har gjort dette for utvalgte fyr og lykter på min 76. Erfaringen min er at jeg har god nytte av de fyr/lykter som ligger ferdiglagret. Jeg vet at posisjonen ikke er 100 % korrekt og tar dette i betraktning. Karakteristikken til fyrene stemmer, etter min erfaring. Quote Link to post
bliss X Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Jeg stoler aldri på andre waypoints enn de jeg har plukket ut selv. Til og med den offisielle fyrlista som kystverket har liggende på nettet inneholdt mange feilposisjoner da jeg tok en del stikkprøver for et par år siden. Den dagen man virkelig trenger et waypoint f.eks hvis man blir overrasket av tett tåke. er det viktig å vite at man kan stole på den informasjonen man har tilgjengelig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.