sunnseeker Startet 10.Februar.2016 Del på Facebook Startet 10.Februar.2016 Har en 30 liters varmtvannstank i båten som går både på strøm og varme fra motor. Når jeg kjører på motor blir det stort trykk i hele systemet da vannet blr meget varmt. Noen med en løsning på dette?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Går du for motor kan vel ikke vannet bli varmere enn kjølevannet til motor, dvs omlag max. 82-85 grader. Blir det varmere enn dette bør du sjekke motoren din. Alle vv tanker skal jo også ha en trykkutjevner på toppen av tanken som forhindrer overtrykk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sunnseeker Svart 10.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Begge motorene mine går på 80-82 grader. Det er mulig at jeg overdramatiserer dette men når jeg åpner krana kommer vannet kraftig til trykket har sunket og pumpa tar over. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Normalt, vanligvis sitter det en tilbakeslagsventil nedstrøms vanntanken. Slik blir det øverløps-/sikkerhetsventil som styrer trykket når vannet ekspanderer grunnet temperaturøking. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 En ekspansjonstank på kaldtvannssiden løser dette problemet enkelt og greit. Da slipper du lekkasje fra overtrykksventilen også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Ikke korrekt, index, forutsatt at det sitter tilbakeslagsventil nedstrøms vv-tanken. Var litt upresis over, ser jeg. Vanntank skulle naturligvis være varmtvannstanken. Ellers gir det ikke mening. Jeg vet ikke om alle vv-tanker er utstyrt med slik ventil. Men den jeg har montert har det. Og jeg opplever samme forholdet som trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 10.Februar.2016 Del på Facebook Svart 10.Februar.2016 Har opplevd noe av det samme når det er litt luft igjen i vv bereder som utvider seg med oppvarming av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Ikke korrekt, index, forutsatt at det sitter tilbakeslagsventil nedstrøms vv-tanken. Var litt upresis over, ser jeg. Vanntank skulle naturligvis være varmtvannstanken. Ellers gir det ikke mening. Jeg vet ikke om alle vv-tanker er utstyrt med slik ventil. Men den jeg har montert har det. Og jeg opplever samme forholdet som trådstarter. OK! Trodde ikke det var vanlig med tilbakeslagsventil på varmtvannstanken. Det er nok I så fall for å skåne vannpumpa. Men vannet må ha mulighet til å ekspandere et sted, hvis ikke bygger det seg opp trykk inntil overtrykksventilen løser ut. Og det er ingen god løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Nei, det er en dritdårlig løsning med kun en sikkerhetsbarriere. Går s.ventilen tett, kan tanken smelle. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 På hytta har jeg trykkreduksjonventil, og måtte derfor ha ekspansjonstank på inngangen til varmtvannstanken. Normalt ekspanderer vannet tilbaket på nettet, men med tilbakeslagsventil eller trykkregulator er ikke dette mulig. Vannet I en 200l varmtvannstank utvider seg 4-5 liter fra kaldt til varmt, så da ville det blitt mye trykk og vannsøl uten ekspansjonstank. Jeg fatter ikke helt at dette ikke er standard også I båter med varmtvannstank. Det skal jo så lite til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Ja, du har helt rett i dine betraktninger. Personlig ser jeg ikke det helt store problemet når varmtvannet blir varmet av motoren. Sikkerhetsaspektet, slik jeg ser det, skjerpes betraktelig om oppvarmingen skjer på 220 V varmekolbe. Hvis den kolben har termostat, og termostaten svikter uten å koble fra, reduksjons-/skikkerhetsventilen går tett- så smeller tanken. Hos meg har jeg en slange fra sikkerhetsventilen ned i en litersflaske. Denne flasken må jeg tømme noen ganger i løpet av ferien. Og om vi må varme vannet med 220 V, så er varmekolben kun inne en kort tid før ledningen blir tatt ut av stikken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Ja, du har helt rett i dine betraktninger. Personlig ser jeg ikke det helt store problemet når varmtvannet blir varmet av motoren. Sikkerhetsaspektet, slik jeg ser det, skjerpes betraktelig om oppvarmingen skjer på 220 V varmekolbe. Hvis den kolben har termostat, og termostaten svikter uten å koble fra, reduksjons-/skikkerhetsventilen går tett- så smeller tanken. Hos meg har jeg en slange fra sikkerhetsventilen ned i en litersflaske. Denne flasken må jeg tømme noen ganger i løpet av ferien. Og om vi må varme vannet med 220 V, så er varmekolben kun inne en kort tid før ledningen blir tatt ut av stikken. Om både termostat og sikkerhetsventil svikter er det lite hjelp I ekspansjonstanken også. Men for å slippe unødig høyt trykk på varmtvannet, og slippe å tømme den litersflaska titt og ofte, er en liten billig ekspansjonstank en enkel og billig løsning. Ikke så mye å lure på I mitt hode... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Da må ekspansjonstanken stå nedstrøms vv-tanken. Og den må tåle varmtvann på mellom 80- og 90 grader. Derfor skiter jeg i hele ekspansjonstanken i den kretsen. Tømme en vannflaske opp i toalettet en gang i blant er inne noe pes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Ja ja, vi har jo alle våre hobbyer..;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Vist kraner og slanger er 700bar 3lags gravemaskinslanger så er det fare for at tanken kan smelle vist termostat og sikkerhetsventil henger samtidig. Seriøst gutter... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Har en 30 liters varmtvannstank i båten som går både på strøm og varme fra motor. Når jeg kjører på motor blir det stort trykk i hele systemet da vannet blr meget varmt. Noen med en løsning på dette?? Svar: En ekspansjonstank på kaldtvannssiden løser dette problemet enkelt og greit. Da slipper du lekkasje fra overtrykksventilen også. Sånn! Da var det problemet løst! Vist kraner og slanger er 700bar 3lags gravemaskinslanger så er det fare for at tanken kan smelle vist termostat og sikkerhetsventil henger samtidig. Seriøst gutter... Jo jo. Men det var nå ikke det som var problemstillingen her da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dvil Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Alle 230V beredere har, såvidt jeg vet, en sikkerhetstermostat i tillegg til driftstermostaten. Så faren for ekstrem overtemp ved 230V varming er veldig liten. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Svar: Sånn! Da var det problemet løst!....... .... Er ikke så sikker på det! Kan det være sikkerhetsventilen som sitter fast??. Tror jeg ville sjekka den ventilen før jeg satte på akkumulator. Han sier overtrykk på hele systemet, noe som tilsier at det ikke er tilbakeslagsventil på inngangen heller...eller at den ikke virker. Hos meg lekker det litt i ny og ne som hos Hulda, akkurat som i de andre båtene jeg har hatt. En tynn slange til lensebrønnen tar seg av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 (redigert) Er det noen som har hatt eksplosjon i varmtvannstanken, eller har hørt om noen som har hatt det i en vanlig fritidsbåt? Redigert 11.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sunnseeker Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Takk for mange nyttige tips. Jeg tror jeg sjekker overtrykksventilen i første omgang. Mulig jeg setter på en trykkmåler for å se hvor stort trykket er ved maks belastning, så får jeg prøve å finne svaret på om dette er ok. Har noen her noe svar på hvor høyt trykk som er ok?? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 ventil på disse fritidstankene er gjerne på 5-6 bar, normaltrykk er vel det som vannpumpen leverer(2-4), rørsystemet bør tåle 8-10 bar, men man finner ofte det svakeste punktet raskt nå trykket stiger.. Vv tanken bør monteres slik at man unngår luftlommer. Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 13.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Hvordan monterer du denne for å ungå luftlommer. Skulle tro at når du har luftet systemet ved å åpne kraner til det slutter å spytte luft så er det ok. Ellers vil jeg tro at det skulle være en lekasje som produserer luft. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Har luftingen foregått når båten ligger i ro? Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 ja!!!! Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 (redigert) Alle varmtvannsberedere skal ha en luftblære, eller vi de kunne eksplodere. Når vann varmes opp utvider vannet seg og krever større plass, derfor må der være en luftblære i berederen slik at den kan ta opp utvidelsen. Det er derfor viktig at du ikke fjerner luften fra varmtvannsberederen. Det du kan gjøre, for å løse problemer, er å tappe alle tanke for vann, og fylle den opp med vann uten å slippe ut luften. Mår du har fylt tanken så kan du lippe ut luften som er i rørene igjennom springen. Og aldri på noen annen måte. Dersom problemer forsetter etter dette, prøv å plassert tanken i en annen vinkel slik at luften ikke slipper ut av tanken. Redigert 14.Februar.2016 av knbo (see edit history) Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.