Jump to content

Overtrykk i vann


sunnseeker

Recommended Posts

Går du for motor kan vel ikke vannet bli varmere enn kjølevannet til motor, dvs omlag max. 82-85 grader. Blir det varmere enn dette bør du sjekke motoren din. Alle vv tanker skal jo også ha en trykkutjevner på toppen av tanken som forhindrer overtrykk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ikke korrekt, index, forutsatt at det sitter tilbakeslagsventil nedstrøms vv-tanken. Var litt upresis over, ser jeg. Vanntank skulle naturligvis være varmtvannstanken. Ellers gir det ikke mening. Jeg vet ikke om alle vv-tanker er utstyrt med slik ventil. Men den jeg har montert har det. Og jeg opplever samme forholdet som trådstarter.

Link to post

Ikke korrekt, index, forutsatt at det sitter tilbakeslagsventil nedstrøms vv-tanken. Var litt upresis over, ser jeg. Vanntank skulle naturligvis være varmtvannstanken. Ellers gir det ikke mening. Jeg vet ikke om alle vv-tanker er utstyrt med slik ventil. Men den jeg har montert har det. Og jeg opplever samme forholdet som trådstarter.

 

OK! Trodde ikke det var vanlig med tilbakeslagsventil på varmtvannstanken. Det er nok I så fall for å skåne vannpumpa. Men vannet  må ha mulighet til å ekspandere et sted, hvis ikke bygger det seg opp trykk inntil overtrykksventilen løser ut. Og det er ingen god løsning.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På hytta har jeg trykkreduksjonventil, og måtte derfor ha ekspansjonstank på inngangen til varmtvannstanken. Normalt ekspanderer vannet tilbaket på nettet, men med tilbakeslagsventil eller trykkregulator er ikke dette mulig. Vannet I en 200l varmtvannstank utvider seg 4-5 liter fra kaldt til varmt, så da ville det blitt mye trykk og vannsøl uten ekspansjonstank. Jeg fatter ikke helt at dette ikke er standard også I båter med varmtvannstank. Det skal jo så lite til....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, du har helt rett i dine betraktninger. Personlig ser jeg ikke det helt store problemet når varmtvannet blir varmet av motoren. Sikkerhetsaspektet, slik jeg ser det, skjerpes betraktelig om oppvarmingen skjer på 220 V varmekolbe. Hvis den kolben har termostat, og termostaten svikter uten å koble fra, reduksjons-/skikkerhetsventilen går tett- så smeller tanken.

 

Hos meg har jeg en slange fra sikkerhetsventilen ned i en litersflaske. Denne flasken må jeg tømme noen ganger i løpet av ferien. Og om vi må varme vannet med 220 V, så er varmekolben kun inne en kort tid før ledningen blir tatt ut av stikken.

Link to post

Ja, du har helt rett i dine betraktninger. Personlig ser jeg ikke det helt store problemet når varmtvannet blir varmet av motoren. Sikkerhetsaspektet, slik jeg ser det, skjerpes betraktelig om oppvarmingen skjer på 220 V varmekolbe. Hvis den kolben har termostat, og termostaten svikter uten å koble fra, reduksjons-/skikkerhetsventilen går tett- så smeller tanken.

 

Hos meg har jeg en slange fra sikkerhetsventilen ned i en litersflaske. Denne flasken må jeg tømme noen ganger i løpet av ferien. Og om vi må varme vannet med 220 V, så er varmekolben kun inne en kort tid før ledningen blir tatt ut av stikken.

 

Om både termostat og sikkerhetsventil svikter er det lite hjelp I ekspansjonstanken også. Men for å slippe unødig høyt trykk på varmtvannet, og slippe å tømme den litersflaska titt og ofte, er en liten billig ekspansjonstank en enkel og billig løsning. Ikke så mye å lure på I mitt hode...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har en 30 liters varmtvannstank i båten som går både på strøm og varme fra motor. Når jeg kjører på motor blir det stort trykk i hele systemet da vannet blr meget varmt. Noen med en løsning på dette??

Svar:

 

En ekspansjonstank på kaldtvannssiden løser dette problemet enkelt og greit. Da slipper du lekkasje fra overtrykksventilen også.

 

Sånn! Da var det problemet løst!

 

Vist kraner og slanger er 700bar 3lags gravemaskinslanger så er det fare for at tanken kan smelle vist termostat og sikkerhetsventil henger samtidig. Seriøst gutter...

 

Jo jo. Men det var nå ikke det som var problemstillingen her da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Svar:

 Sånn! Da var det problemet løst!.......

 ....

Er ikke så sikker på det! Kan det være sikkerhetsventilen som sitter fast??. Tror jeg ville sjekka den ventilen før jeg satte på akkumulator. Han sier overtrykk på hele systemet, noe som tilsier at det ikke er tilbakeslagsventil på inngangen heller...eller at den ikke virker. Hos meg lekker det litt i ny og ne som hos Hulda, akkurat som i de andre båtene jeg har hatt. En tynn slange til lensebrønnen tar seg av det.

Link to post

Er det noen som har hatt eksplosjon i varmtvannstanken, eller har hørt om noen som har hatt det i en vanlig fritidsbåt?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Alle varmtvannsberedere skal ha en luftblære, eller vi de kunne eksplodere. Når vann varmes opp utvider vannet seg og krever større plass, derfor må der være en luftblære i berederen slik at den kan ta opp utvidelsen. Det er derfor viktig at du ikke fjerner luften fra varmtvannsberederen. Det du kan gjøre, for å løse problemer, er å tappe alle tanke  for vann, og fylle den opp med vann uten å slippe ut luften. Mår du har fylt tanken så kan du lippe ut luften som er i rørene igjennom springen. Og aldri på noen annen måte. Dersom problemer forsetter etter dette,  prøv å plassert tanken i en annen vinkel slik at luften ikke slipper ut av tanken.

Redigert av knbo (see edit history)

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...