Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Alle varmtvannsberedere skal ha en luftblære, eller vi de kunne eksplodere. Dette er ikke riktig. Alle beredere som er riktig montert, vil tømmes for luft. Grunnen til at beredere er utstyrt med en sikkerhetsventil, er fordi de ikke skal eksplodere. Du skremmer jo vannet av folk med dette Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Tom Du tar feil. Kan du du si meg hvor sikkerhetsventilen sitter på en tank. På toppen eller i bunnen. På den jeg har i huset mitt sitter den helt nede. Slik at dersom der blir overtrykk så slipper den ut vann og ikke luft. For blir luftblæra for liten så skal den sikre at ikke tanken eksplodere, men at overtrykket slippes ut. Vær så snill å sett deg ned å les opp hva som skjer med vann når det varmes opp så vil du se at jeg har rett. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 (redigert) Jeg har montert beredere i 32 år, så jeg mener jeg har kontroll på funksjonen. En bereder henter varmt vann fra toppen av berederen,så all luft forsvinner ved fylling av denne. Vær så snill å ikke vær sarkastisk, da jeg selvsagt vet at vann utvider seg ved oppvarming. Trykket blir utjevnet ved for høyt trykk når sikkerhetsventilen åpner, så eksplosjonsfaren elimineres uavhengig av om det er luft eller vann som slipper ut. http://osohotwater.no/images/stories/oso-files/pdf/Spesifikk_Produktinformasjon/Service_og_montasjeanvisninger/Boligprodukter__direkte_elektrisk/oso-mont-bolig-super-s-se.pdf Se om det er noe "luftblære" i disse berederne. Redigert 14.Februar.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Hvis man monterer et ekspansjonskar på kaldtvannstilførselen før berederen, vil det ta av for ekspansjonen, og hindre at sikkerhetsventilen blåser. Dette blir mye brukt der det f.eks. er montert reduksjonsventil, som også fungerer som tilbakeslagsventil, og dermed hindrer vann som ekspanderer, å gå ut på anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 En bereder i et hus har somregel ofte liten temperaturforskjell i dem. Der bruker det vann støtt og stadig. og en vil kunne slippe ut overtrykket regelmessig. I gamle dager hadde en slike beredere som stod over vasken og når du fyller dem opp så rant vannet over. og det varme vannet kom ut. Når du hadde brukt mye vann så stod det å dryppet og dryppet, til at vannet var varmet opp. I en båt er det litt andreledes. der står ikke vannet varmt hele tiden. Det blir kalt. så kommer du i helgene å så skal det så skal det varmes opp. Du legger til i en uthavn uten strøm og motoren slåes av. dermed blir vannet kalt igjen så videre. Så kan det også hende at der går tomt for vann ombord. Dette er ikke et stabilt forhold, derfor kan du ikke sammenligne med det du har på land. Derfor er det viktig å ha lurt i berederen slik at en ikke får overtrykk Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Den du snakker om over vasken, er ikke en bereder, men en beholder. Den hadde ikke noe form for sikkerhetsventil i det hele tatt, men det vannet som ekspanderte rant ut i batteriet som stod over vasken. Prinsippet var at når du åpnet for varmtvann, slapp du kaldt vann inn i beholderen, som fortrengte varmtvann, og som da rant ned til blandebatteriet. Hvis man satt på en slange eller noe på tuten, og tappet, ville beholderen revne i skjøtene, da de var laget av tynt kobber som var loddet. Du mener fremdeles at det er en forskjell på bereder i båt og i hjemmet? En bereder for husholdninger vil i mange tilfeller gå fra varm til kald flere ganger i løpet av en dag avhengig av forbruk, så den sammenligningen om oppvermingsmønster er feil. Fant du en luftlomme på berderen på skissen forresten? Det at sikkerhetsventilen sitter i bunnen på berederen, er veldig praktisk når den skal tømmes, og på en del tidligere beredere, satt den faktisk på toppen. Det med luft i berederen, er ikke noe du styrer såfremt berderen er montert riktig. Det tømmes uansett når du tapper varmtvann. Med all respekt, tror jeg ikke du har så god greie på beredere Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 En ting er sikkert at dere begge kan mer en meg men hvilken kunnskap jeg får ut av dette er jeg litt usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Et ekspansjonskar hadde løst problemet ditt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Er det noen som har hatt eksplosjon i varmtvannstanken, eller har hørt om noen som har hatt det i en vanlig fritidsbåt? Det skal mye til Lars. Da måtte i så fall sikkerhetsventilen være plugget, og alle rør og fittings/armaturer være særdeles solide, slik at de ikke ryker før berederen. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 (redigert) knbo, du tar ikke kansje feil. Du tar feil! Det skal sef. ikke være noe luftblære i en vvbereder. Det ekspanderende vannet slippes ut av sikkerhetsventilen i berederen, eller enda bedre , tilbake til ekspansjonstanken som enkelte har montert mellom pumpe og bereder. Her skal det være luft. Hør på Tom Rør, han vet hva han snakker om når det gjelder, nettopp, rør. De gamle kobberbeholderne som var i bruk i oldtiden, hadde et ytre magasin med åpent overløp på toppen, og en kobberspiral inni dette som tappevannet (trykkvann) gikk gjennom. Vi kjørte overløpsrøret ned i et ytre ekspansjonskar (typisk 4 liter saftdunk) slik at magasinet dro inn igjen vannet som eksp. ut under oppvarming. Slik ungikk vi at en til stadighet måtte etterfylle magasinet. Dette systemet må ikke sammenlignes med de berederne som brukes i hus og båter idag.Hus og båt beredere er i prinsippet identisk, untatt varmespiralen som ikke alle husberedere har. Slik jeg ser det, må det være en stor fordel med ekspansjonstank mellom pumpe og bereder. Denne vil hindre stadig "slev" fra sikkerhetsventilen på bereder, og samtidig sørge for mindre start/stopp på vannpumpe. Redigert 14.Februar.2016 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Hvis man i tillegg kobler avløpet fra sikkerhetsventilen / blandeventilen inn på sugesiden av den aktuelle pumpa unngår man at vann fra ventilen havner i bunnen på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 (redigert) På 50-tallet hadde vi hjemme i Stavanger en stor tank over fotenden av badekaret. Det var en varmtvannsbeholder, og når en skulle ha varmtvann i badekaret, kom det fra denne beholderen. Men i tillegg var det en spiral inne i tanken. Så når en åpnet en annen varmtvannskran på feks. kjøkkenet, ble det kalde vannet inn på spiralen varmet opp "on the fly" av vannet i beholderen før en fikk det i vasken. Dette bare som en digresjon, men et artig prinsipp. Redigert 14.Februar.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Her blir det presentert mye rart. tb55 har rett, et stykke på vei, men har ikke fått med seg at en del vvtanker for båt har non return valve skrudd inn på tanken (integrert del, kaldt vann inn). Og da kan man stikke akkumulator på sugesiden opp der lyset aldri skinner. Gjør samme nytten. Ellers kan man naturligvis kjøre retur fra overløpsventil nedstrøms pumpe eller tank. Men tidligere var det i hverfall slik at dette systemet skulle gå i åpen sløyfe. Nettopp for å kunne sjekke at ventilen fungerer. Og derfor har jeg overløpet ned i en flaske. Jeg vet altså at det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Hvis man heller er komfortabel med å tømme flasker eller plastkanner fra avløpet på blandeventilen gjør man selvfølgelig det. De flest tanker i dag er vel koblet med plast eller gummislanger slik at disse nok vil sprekke lenge før tanken eksploderer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Det blir feil, Flid. Blant mine fagbrev er også rørlegger, type indusri. Åpen sløyfe er omtrent slik jeg beskriver. Og så gidder jeg ikke å parlamentere mer om dette. Bakgrunnen min for å involvere meg akkurat her, er at man kan lage innretninger som har potensiale for negative konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Godt at det snart er vår i luften :-) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 Sunseeker. Ser det er mange kommentarer, men min erfaring er at når det er lite luft i bereder går det greit uten at det blir så mye overtrykk at sikkerhetsventil åpner. Jeg pleier å tappe vann i halvplan for å få ut litt mer luft. Om det er rett eller galt er jeg mer i tvil om etter denne tråden:-) Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.Februar.2016 Del på Facebook Svart 14.Februar.2016 td55 gjør jeg det? i et hjem har du et trykk som en får fra vannledningene og har et enormt volum å utligne det på. Dette har en ikke i en båt. Den lille luftblæren som står ved pumpen er er der ikke for å oppta trykkøkning i varntvannstanken men for å for å gi mer hviletid for pumpen. Derfor er der lite den kan gi rom for utvidelsen av vannet på grunn av oppvarming av varmtvannstanken. Den berederen jeg har i båten tar ikke vannet ut på toppen av, men litt lavere nede. Dermed vil det alltid bli litt luft øverst i berederen. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Tom Rør Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Varmtvannsberedere er ikke konstruert for at det skal ligge en luftlomme på toppen. Det var da svært hvor vanskelig du skulle være da Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Her et klipp fra installasjonen av min Quick 40 liters tank i båten:Open up hot water taps of washbasins and start the water pump. This allows water to fill waterheater and force air out of the water heater and pipes. Close taps as soon as air free water comesout of the taps Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Her et klipp fra installasjonen av min Quick 40 liters tank i båten: Open up hot water taps of washbasins and start the water pump. This allows water to fill water heater and force air out of the water heater and pipes. Close taps as soon as air free water comes out of the taps Takker :-) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Jeg kjøpte et halvferdig båtprosjekt, der jeg monterte varmtvannsberederen jeg fikk med. Da pakningen på varmeelementlokket røyk for andre gang innså jeg at tanken ikke hadde overtrykksventil. Monterte akumulator også på varmtvannssiden. Alt har fungert siden. Siden tanken har tilbakeslagsventil mot kalt vann hjalp det ikke med akumulator på kald side. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Ser på enkelte tanker at disse leveres med tilbakeslagsventil. Kan ikke helt se hva denne skal være godt for, men dersom akkumulator monteres etter vvbereder, gir jo dette sef. mening. Da vil jo ikke akkumulator fungere for kaldtvann. En bereder med tilb.slagsventil uten akkumulator, da ber en jo om trøbbel....Tanken vil jo ikke eksplodere, men vann kan jo ikke komprimeres, så vil jo enten pakninger eller slanger springe lekk. Men den tilbakeslagsventilen, hm..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Tipper tilbakeslagsventilen er der for å beskytte vannpumpa. Denne tåler ikke ubegrenset trykk. Og så lenge vannet I tanken ikke kan ekspandere tilbake til vanntanken har det jo ingenting for seg å ikke ha tilbakeslagsventil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.