Jump to content

Tilt/powertrim problemer med yamaha 50! noen som kan hjelpe?


thomascr

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har problemer med min 50hk yamaha 2008 påhengs. 

når jeg prøver og tilte den så vil den kun opp, og ikke ned.

opp fungerer fint, ned har tullet litt i det siste men nå er det ikke noe liv når den skal ned. 

 

det klikker i relee'et. 

 

Noen som kan hjelpe meg? er desperat da torsken står og venter, og pga mistet jobben så har jeg

lite lust og sette den på verksted :)

 

mvh Thomas

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er på jordet men min sønn hadde en F50 som begynte å jukse på power tilt og trim. Da etterfylte vi bare olje opp til korrekt nivå i tanken på trim-mekanismen og det hele fungerte perfekt igjen. 

Nå kan det jo høres som du muligens har et rele-problem, men i hvert fall så er disse tilt-mekanismene følsomme for oljenivå mht å virke også.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet noe som helst om tilten på en F50 så hadde jeg tatt opp båten og satt meg inn i hvordan tilten fungerer. Normalt på nye tiltmotorer går det kun 2 ledninger inn i motor. Spenningen vendes vha et eller to releer for å enten kjøre motor opp eller ned.

Sjekk aller først at batteriet har korrekt spenning, smør opp bolten som motor dreies rundt slik at ikke problemet ditt er en følgefeil av dårlig batteri eller at selve motor har irret litt mot innfesting. Neppe relevant siden motor går greit opp, men man vet aldri.

 

Sjekk med et multimeter på motor om du får ca 12 volt/-12 volt begge veier når du kjører bryter opp eller ned. Jeg hadde også testet motor direkte mot batteri for å se om motoren fungerte tilfredsstillende begge veier. Fungerer motoren fint er feilen din i releene/ bryter. Hvis du ikke får opp funksjonen vha å pusse poler/ spraye med elektrospray må du den tunge veien om å bytte releer. Bruk god tid på en grundig diagnose, det er ikke få tusenlapper som brukes unødvendig årlig fordi man skifter ut galt komponent.

 

Må du skifte rele står du ovenfor noen valg, er du trygg på grunnleggende elektronikk klarer du å erstatte et defekt rele med feks et Hella rele til en billig penge  (100kr på Bilxtra?). Eventuelt kan du gå til en merkeforhandler å betale 2-3 000 kroner for å få dette nytt der originalt. 

 

Rådet mitt er kort å godt å sette deg inn i hvordan det fungerer og skifte komponentet som er gåent, det er ikke vanskelig hvis du er grundig og forsiktig. Hvis selve tiltmotoren er gåen anbefaler jeg å kjøpe en uorginalt fra feks Ravns Garage. Orginaldelene fra Yamaha er mildt sagt veldig dyre og tiltmotoren eller releene er i mine øyne ikke en kritisk del.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens!

 

Har testet litt diverse idag, og det er fin jevn strøm ut fra releet. i tilleg så fungert den plutslig nedover igjen også i 2minutter, så var den død igjen.

 

Så her mistenkte jeg dårlig kontakt en plass, gikk over ledninger/koblinger, alt ser bra ut. plutslig vil den virke igjen i 2timer før den er død igjen. 

så her mistenker jeg rett og slett at motoren er dårlig desverre. kan ikke ha den slik at den fungerer av og til så her må jeg gjøre noe. 

 

noen som har noen innspill?? 

Link to post
Share on other sites

Det sitter en flat skrue hvor du kan tappe systemet for olje. Skru denne ut ca 2 omdreininger så senker motoren seg (by pas på senke ventilen) kjør motoren litt opp og like langt ned. Hvis ventilen henger henger kan det være nok til å få den i gang igjen. Denne kan også brukes for å senke motoren hvis du er tom for strøm.

Redigert av sunnseeker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sku de nå vere så gale at du må ha ny tiltmotor så hadde eg faktisk sjekket på ebay. Er sjøl slik at eg liker best å handle i Norge, men når eg sku kjøpe ny tiltmotor til min yamaha 90hk p.g.a at den va litt rusta så sparte eg ganske mangen tusen på å kjøpe den kontra her heime for nett samme varen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...