Tor_K Startet 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2005 Hei! Jeg vurderer å skifte eksosmanifolder på motoren. Disse sitter festet med pinnebolter som er ganske rustne. Jeg regner med at hele bolten kommer ut i stedet for bare mutteren. Dette tenkte jeg å unngå i framtiden ved å sette inn syrefaste pinnebolter og ditto muttere. Finnes det noen motforestillinger til å skru syrefaste bolter inn i en støpejernblokk? Jeg mener å ha lest noe om dette en gang i tiden, men husker ikke hva som sto skrevet om det. Har noen forresten peiling på hvor man får kjøpt pinnebolter i tommestørrelser? Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Hei! Finnes det noen motforestillinger til å skru syrefaste bolter inn i en støpejernblokk? Jeg mener å ha lest noe om dette en gang i tiden, men husker ikke hva som sto skrevet om det. Har noen forresten peiling på hvor man får kjøpt pinnebolter i tommestørrelser? Hilsen Tor <{POST_SNAPBACK}> Syrefaste pinnebolter i tommedimensjon!!! Men det er jo tre ønsker på en gang og det går ikke an. Jo da, det går an. Jeg har kjøpt slike hos Bulten via jobben. Vet ikke egentlig om de selger til privatpersoner men det er bare å ringe og sjekke. Pass på at du får bolter med høy strekkfasthet, minimum grade 8.8. Uspesifiserte bolter ligger helt nede mot 4 og de ryker for et godt ord. Bruk antiseize (kopper eller alupasta) når du monterer så gror de ikke sammen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lotus Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Tror jeg ville valgt vanlige pinnebolter. Da slipper du problemstillingen rundt galvanisk tæring. Vanlige stål pinnebolter varer nok uansett resten av motorens levetid. Tenk deg alternativet: Pinneboltene skinner blankere enn da de var nye, men gjengene i blokka er de6t så som så med. Sier ikke at det skjer, bare at det kan skje. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Galvanisk tæring er neppe noe problem så lenge der ikke er sjøvann tilstede. En god løsning er std. stålbolter og syrefaste muttre samt CopaSlip. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Tja. De gamle har rusta så det holder. Litt fuktighet har man tydeligvis. Mer skal det vel ikke til. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 26.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2005 Å bruke syrefaste bolter i støpejern er å be om trøbbel!! Luften inneholder nok fuktighet til at du får galvanisk korrosjon. En god regel er å unngå å blande metaller som har galvanisk spenningspotensiale. Copa Slipp er heller ikke alltid et vidundermiddel ( pga ovennevnte - inneholder kobber ) Skift ut pinneboltene med nye i sort stål og sett inn gjengene med "vanlig" grease. Sitér dette innlegget Link to post
Tor_K Svart 27.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2005 Takk for innspill folkens! Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.