Jump to content

Syrefaste pinnebolter


Tor_K

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer å skifte eksosmanifolder på motoren. Disse sitter festet med pinnebolter som er ganske rustne. Jeg regner med at hele bolten kommer ut i stedet for bare mutteren. Dette tenkte jeg å unngå i framtiden ved å sette inn syrefaste pinnebolter og ditto muttere.

Finnes det noen motforestillinger til å skru syrefaste bolter inn i en støpejernblokk? Jeg mener å ha lest noe om dette en gang i tiden, men husker ikke hva som sto skrevet om det.

Har noen forresten peiling på hvor man får kjøpt pinnebolter i tommestørrelser?

 

 

Hilsen

Tor

Link to post
Share on other sites

Hei!

Finnes det noen motforestillinger til å skru syrefaste bolter inn i en støpejernblokk? Jeg mener å ha lest noe om dette en gang i tiden, men husker ikke hva som sto skrevet om det.

Har noen forresten peiling på hvor man får kjøpt pinnebolter i tommestørrelser?

Hilsen

Tor

<{POST_SNAPBACK}>

Syrefaste pinnebolter i tommedimensjon!!! Men det er jo tre ønsker på en gang og det går ikke an. Jo da, det går an. Jeg har kjøpt slike hos Bulten via jobben. Vet ikke egentlig om de selger til privatpersoner men det er bare å ringe og sjekke. Pass på at du får bolter med høy strekkfasthet, minimum grade 8.8. Uspesifiserte bolter ligger helt nede mot 4 og de ryker for et godt ord. Bruk antiseize (kopper eller alupasta) når du monterer så gror de ikke sammen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville valgt vanlige pinnebolter. Da slipper du problemstillingen rundt galvanisk tæring. Vanlige stål pinnebolter varer nok uansett resten av motorens levetid.

 

Tenk deg alternativet: Pinneboltene skinner blankere enn da de var nye, men gjengene i blokka er de6t så som så med. Sier ikke at det skjer, bare at det kan skje.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Å bruke syrefaste bolter i støpejern er å be om trøbbel!!

Luften inneholder nok fuktighet til at du får galvanisk korrosjon.

En god regel er å unngå å blande metaller som har galvanisk spenningspotensiale.

Copa Slipp er heller ikke alltid et vidundermiddel ( pga ovennevnte - inneholder kobber )

 

Skift ut pinneboltene med nye i sort stål og sett inn gjengene med "vanlig" grease.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...