Jump to content

Friske opp dørkplater, finer.

Haba

Recommended Posts

Jeg er selv igang med at ordne teakfiner på min båd. 

Min teak har ikke været lakeret så jeg har slebet let og derefter givet det hjemmelavet teakolie bestående af: rå lindolie, mineralsk terpentin og cellulose fortynder. Jeg mener at jeg blander det så det er 50%, 45% og 5 %

Jeg er tilfreds med resultatet  :smiley:

Er det dørkplater (ikkje plastlaminat) er kanskje dekkfineren 1mm. Er det vanleg finer er den langt tynnare. Bruk maling-/lakkfjernar, avfeitting med masse rødsprit og lofrie klutar, og so lakking i fleire strøk. Helst tokomponent.lakk, men då må alt av gamal olje eller lakk vere fjerna. Vil ikkje anbefalle olje. Men nett her er det mange synspunkt.

Vil absolutt anbefale olje etter at platene er renset og evt. lakk rester er fjernet. Jeg renset mine teakfiner plater i en tidligere båt, behandlet dem med Owatrol D1 (7 strøk), så 2 strøk med Owatrol Edelolje, blir mye mer holbart en lakk og utrolig enkelt vedlikehold.  Min far har sammem type båt somjeg hadde, han valgte lakk... Masse vedlikehold og i dag ser den desverre ikke ut..

Med Edelolje får du en overflate nesten som lakkert.

• 4 år senere...

Følger opp denne.

Mine dørkplater har fått hard medfart og trenger livredning.

Har fjernet lakksøl o.a. med infravarmer, tørket av med Aceton og slipt varsomt med 120-papir.

Nå har jeg dette resultatet:

20200319_111509.jpg.e756aa43a33674c859953aa6dba0d14e.jpg

Hvordan fjerner jeg de siste gjenstridige flekkene? Er det mulig å få en jevn fargetone?

Har litt å slipe på, men...

20200319_111601.jpg.1eb9bf2cc496f9cbb40b9004b381ee5f.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...