Haba Startet 11.Februar.2016 Del på Facebook Startet 11.Februar.2016 Hei. Sessongen stunder til. Kunne tenke meg å få frisket opp teakfinerplatene på stigtrinn og i salong. Fineren er tynn og jeg har lite lyst til å slipe. Men jeg tror nok det er det eneste salige. Likevel er det noe kjemisk som kan brukes som nest beste metode? Teakrens etc. Skal jeg lakke eller bruke olje etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Er de lakket eller oljet i dag? Må være uhyggelig forsiktig ved sliping, teaken er bare 1mm eller 2... Sitér dette innlegget Link to post
Skarpnes25 Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Jeg er selv igang med at ordne teakfiner på min båd. Min teak har ikke været lakeret så jeg har slebet let og derefter givet det hjemmelavet teakolie bestående af: rå lindolie, mineralsk terpentin og cellulose fortynder. Jeg mener at jeg blander det så det er 50%, 45% og 5 % Jeg er tilfreds med resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Er det dørkplater (ikkje plastlaminat) er kanskje dekkfineren 1mm. Er det vanleg finer er den langt tynnare. Bruk maling-/lakkfjernar, avfeitting med masse rødsprit og lofrie klutar, og so lakking i fleire strøk. Helst tokomponent.lakk, men då må alt av gamal olje eller lakk vere fjerna. Vil ikkje anbefalle olje. Men nett her er det mange synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Februar.2016 Del på Facebook Svart 11.Februar.2016 Vil absolutt anbefale olje etter at platene er renset og evt. lakk rester er fjernet. Jeg renset mine teakfiner plater i en tidligere båt, behandlet dem med Owatrol D1 (7 strøk), så 2 strøk med Owatrol Edelolje, blir mye mer holbart en lakk og utrolig enkelt vedlikehold. Min far har sammem type båt somjeg hadde, han valgte lakk... Masse vedlikehold og i dag ser den desverre ikke ut.. Med Edelolje får du en overflate nesten som lakkert. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Følger opp denne. Mine dørkplater har fått hard medfart og trenger livredning. Har fjernet lakksøl o.a. med infravarmer, tørket av med Aceton og slipt varsomt med 120-papir. Nå har jeg dette resultatet: Hvordan fjerner jeg de siste gjenstridige flekkene? Er det mulig å få en jevn fargetone? Har litt å slipe på, men... Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Et par runder med teakrens hjalp stort! ?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Hvilken teakrens brukte du? Har og noen plater som kunne vært renset. Har brukt Liberon Stripper og Møbelrens, hjalp godt men ikke helt jevn farge Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Og hvilken olje/sealer velges på disse platene? Har gode erfaringer med Golden teak sealer, men den blir for lys Iforhold til de andre platene som er som nye. Har tenkt på Epifanes teak sealer eller Hempel sin teak olje. Vil ha ett matt litt mørkere utseende Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Biltema teakrens, rett og slett. Treverket reiser seg litt etterpå, så lett sliping med 120-papir bør til. Det hjelper også litt på å jevne ut fargeforskjeller. Overflatebehandling: Planen er å følge tipset fra @Førstefender om Owatrol D1 og edelolje fra samme produsent. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Da innebærer det bruk av mye vann og? Utgår for min del da det meste er limt fast nedi båten. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 Renseprosessen innebærer skylling med ferskvann, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.