Torsen67 Startet 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2016 La oss si det hadde vært en original varmer så ikke tråden drepes pga kina. Det er 1 meter før en Y-splitt og ca 1,5 meter rør ut til hver side etter splitten. Rørene er godt isolerte. Vi klarte å måle 55 grader + i åpningen på ventilen når varmeren gikk for full pupp. Er dette akseptabelt? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2016 Har eber 4kw. 50cm rør så ysplit. Så 2meter rør fram til lugardyse. Og så 1.5meter rør til bakdekk og ysplit til 2 dyser. Ingenting er isolert. Kan ikke holde hånden foran noen av dysene pga av varmen.. hvor mange grader det er vet jeg ikke men varmt blir det selv i mange minus ☺ Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Har alle glemt fysikktimene fra skolen? Varmelære? Hva er ute temperatur ved testen? Hvilken hastighet har varmluften som holder 55 grader ut av ventilen? Dersom disse verdier kan gis, så kan netto effekt beregnes ganske nøyaktig. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Har en Eber 4kw 90 grader på full effekt og ca 55 grader på 1/2 effekt, med 1 m 90mm slange ca, 5 grader på inn luften. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RSL Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Nei. Det er ikke akseptabelt. Jeg har en 2Kw kinavarmer og måler laaangt høyere temperatur i utluften selv i den dysen som er 7 meter unna brenneren. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Torsen67 Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 (redigert) Ok, er litt grønn på dette, hentes luften utenfra eller gjenbrukes lufta i båten? Btw, brenneren er på 5kW og ikke 7 som i overskriften har jeg fått vite. Redigert 12.Februar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Du vil ha friskluft inn i båten og gjerne ha en luke eller ventil stående litt åpen i taket ett eller annet sted i båten. (jeg har takvinduet på badet stående oppe frem til ca -15o ) Da får du inn frisk varm luft og blir kvitt gammel dårlig luft. Har du kjøpt 5Kw kinavarmer fra Blue Marlin, så er han veldig grei å prate med om du ikke føler din varmer gir nok effekt. Har du importert den selv, kan du jo allikevel forsøke å prate med han eller lese en av minst et par lange tråder her på Baatplassen om kinavarmere og andre varmere som fungerer på samme måte. Ingen slanger skal ha skarpe knekker men bare slage buer. Dette gjelder både eksos og varmluft. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 12.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2016 Her har du litt lesestoff og det er masse mer å ta av :-) https://baatplassen.no/i/topic/109276-no-name-dieselvarmer-fra-kina-noen-som-har-denne-typen/ https://baatplassen.no/i/topic/97563-no-name-webasto-air-top-kina-kopi-erfaringer/ https://baatplassen.no/i/topic/14815-dieselvarmer-st%C3%B8y/ RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cheyenne Svart 13.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2016 Hvis du henter innluft til varmeapparat inne i båten vil du ende opp med mer og mer fuktig luft ut av apparatet. Varm luft er litt mer fuktig enn kalf luft og når du varmer opp den samme lufta blir den mer og mer fuktig. Har selv nen Webasto 5 kW, den gir etter måling 114 grader på lufta i første uttak med innluft tatt utenifra. Hadde tidligere en Wallas 3200 som tok innluft inne i båten, ble bare mer og mer fuktig innvendig klima. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Ok, da vet jeg det. 114 grader var ikke småtteri:-) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Ved prøvekjøring av varmere etter reparasjon pleier jeg å måle temp. på luft ut fra varmeren og de fleste diesel/luft varmere pleier å legge på ca 70 - 90 grader C på innluft temperaturen avhengig av fabrikat og brennstoffmengden pumpen leverer. Parafinbrennere ligger som regel noe lavere, ca 55 - 75 grader C. Dette er uten slangesystem. Ved måling om bord i båter, pleier jeg å måle i slangen ved utgangen fra varmeren, dette for å se hvor langt den ligger ifra verdien for stopp grunnet overhetning, og der kan det være store variasjoner avhengig av motstand i slangesystemet. Måles temperatur ved luftutslipp rundt omkring i båten, gir ikke dette noen sikker indikasjon på effekten fra varmeren idet gjennomstrømningsmotstand og varmetap underveis i slangesystemet ofte utgjør store forskjeller fra båt til båt. Grovt sett gir en diesel/luft varmer som er ok og med brukbar effektiv varmeveksler, ca 1 kW/t varme pr 1,25 dl/t diesel. Eksempelvis Eberspächer D4 Airtronic brenner ca 0,5 liter i timen på full effekt (4 kW). Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Kanskje litt OT men må varmeren monteres i ett luftig rom.. er det noe minimumsavstand fra toppen og opp? Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Har en Nidelv 24 som jeg skal montere 10W varmeveksler i. Hvor er det best å hente friskluft? Og, har noen funnet en god løsning for dyser mot vinduer? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Hvis du henter innluft til varmeapparat inne i båten vil du ende opp med mer og mer fuktig luft ut av apparatet. Neh... om du henter luft til forbrenningskammeret inne i båten så vil du skape et lite vakuum i båten som gjør at du suger inn luft i ventiler osv. Den må ha like mye luft som den forbrenner og puffer ut som eksos, ellers ville den slokne. Det blir en del liter luft som blir skiftet ut over noen timer. Sikkert noen som kan regne det ut basert på dieselforbruk osv. Mao så vil den suge luft ut av båten og virke som en aktiv ventilasjon hvor du får utskiftning av luft i hele båten gjennom ventiler osv. Og blir kvitt fukt osv i alle krinkelkroker. ------------- Men om man legger innsuget til lufta som går ut til oppvarming i båten ut til friskluft så vil man kunne trekke inn vesentlig mer friskluft. Men da får man et relativt stort temperaturtap, alt etter hvor kaldt det er ute. Så om det er praktisk mulig ville jeg selv hatt innsuget til brennkammeret inne i båten, for å skape undertrykk og bruke ventilasjonen båten er satt opp med slik at en får sugd inn frisk luft fra alle rom i båten. Om båten var dårlig ventilert ville jeg vurdert å også ha innsuget til lufta som skal varmes opp ute. Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Takk Cheyenne! Sitér dette innlegget Link to post
Eksperten Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Denne vil gi 87 grader ved utblåsning 2psi ved 1 atmosfæres trykk. Forutsatt dimenasjon på 55mm i ventilasjonsrøret. Ta høyde for evt. avgass. Kommentar fra moderator: 13.12.2016 kl 19Grunnet trolling har Eksperten ikke anledning til å poste flere innlegg på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Kinavarmer 7kW? Svaret må være 7 kinawatt det vel... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Kinavarmer 7kW? Svaret må være 7 kinawatt det vel... Den var så god at den får et *Pling!* fra meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 (redigert) Tja, vet ikke helt om jeg er helt enig med at det er så lurt med dette her undertrykket for å få inn friskluft. Hvis det regner ute drar en jo inn veldig fuktig luft. Hvis du derimot tar innluft til varmeren (ikke forbrenningsluft) utenifra så er den varm og tørr når den blåses ut båten og skaper dermed et lite overtrykk som hindrer fuktig luft å komme inn. Neh... om du henter luft til forbrenningskammeret inne i båten så vil du skape et lite vakuum i båten som gjør at du suger inn luft i ventiler osv. Den må ha like mye luft som den forbrenner og puffer ut som eksos, ellers ville den slokne. Det blir en del liter luft som blir skiftet ut over noen timer. Sikkert noen som kan regne det ut basert på dieselforbruk osv. Mao så vil den suge luft ut av båten og virke som en aktiv ventilasjon hvor du får utskiftning av luft i hele båten gjennom ventiler osv. Og blir kvitt fukt osv i alle krinkelkroker. ------------- Men om man legger innsuget til lufta som går ut til oppvarming i båten ut til friskluft så vil man kunne trekke inn vesentlig mer friskluft. Men da får man et relativt stort temperaturtap, alt etter hvor kaldt det er ute. Så om det er praktisk mulig ville jeg selv hatt innsuget til brennkammeret inne i båten, for å skape undertrykk og bruke ventilasjonen båten er satt opp med slik at en får sugd inn frisk luft fra alle rom i båten. Om båten var dårlig ventilert ville jeg vurdert å også ha innsuget til lufta som skal varmes opp ute. Redigert 10.Desember.2016 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 Tja, vet ikke helt om jeg er helt enig med at det er så lurt med dette her undertrykket for å få inn friskluft. Hvis det regner ute drar en jo inn veldig fuktig luft. Hvis du derimot tar innluft til varmeren (ikke forbrenningsluft) utenifra så er den varm og tørr når den blåses ut båten og skaper dermed et lite overtrykk som hindrer fuktig luft å komme inn. Enig. Inntak av forbrenningsluft fra innsiden skaper et lite undertrykk. Inntak av luft til oppvarming fra utsiden vil skape et overtrykk. Men fuktig luft fra utsiden blir ikke tørr per se av å varmes opp. (Relativ fuktighet synker ja, men mengden fukt i lufta er konstant). -------------- Så en har egentlig et redskap til å gjøre som en vil. Men jeg har tro på å gjøre det sånn at båtens eksisterende ventilasjon brukes. Men sikkert ikke veldig viktig egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 Hva koster en slik kinavarmer 5kw. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
RSL Svart 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 Kr. 7.900,- hos www.bluemarlin.no eller du kan velge å handle rett fra kina ¨feks. https://www.aliexpress.com/store/product/Air-Parking-Heater-5KW-12-V-diesel-for-Truck-Bus-similar-with-webasto-heaters/416052_745437017.html?spm=2114.12010608.0.0.Ffsyev da sparer du noen kroner, men har ingen service-mulighet eller garanti. (husk at du skal legge til toll) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gtir_man Svart 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 6990.- for en 4kw med 3års garanti får du på servitek.no Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Har en Nidelv 24 som jeg skal montere 10W varmeveksler i. Hvor er det best å hente friskluft?Jeg vil anbefale Kanariøyene eller Karibien. Det sparer du mange driftstimer på, ja på sistnevnte sted kan du faktisk droppe hele varmeren ;) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
AasPell Svart 12.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2017 Er i gang med montering av et varmeapparat/defroster på min bmc 2,52. Planen var å erstatte blindplugg rett under termostathus med slangestuss. Det viser seg at denne blindpluggen har gjenger (3/8) med annen standard enn moderne gjenger på langestusser fra BestMarin/ Biltema... Noen som har løst slike problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.