Jump to content

No-name dieselvarmer fra Kina. Noen som har denne typen?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg vurderer å sende min eldre Wallas 3200 til service til Wallasguruen her på forumet. Men så er jeg litt i tenkeboksen. Den er tross alt fra 1995 eller noe sånt. Er det verdt å bruke mer kr på den?

 

Så kom jeg over denne: http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0

 

Noen som har testet den ut'? Samtidig syntes jeg kanskje 2kw er litt lite?

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje samme kvalitet som omtales i tråden om "kinavarmere". Erfaringene der er at de går som en kule. Deler og service kan være "gambling" på sånne merker, men eg vil tro dette er såpass kopi av webasto at man kan få viftemotor feks derfra....men med webasto-priser kjøper man kanskje heller ny billigvarmer.

Men om du har summer family så var min erfaring at 3kw var såvidt passe på sene høstkvelder, så eg er usikker på om du blir fornøyd med 2kw. Men det spørs bruken av båten. (Og varmeren...mange slår av varme om natta)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte denne i vinter, og har brukt den utover våren. Jeg bruker den til å varme opp under kalesjen på min 28 fots båt, og det har den klart utmerket utover våren. En ting med denne var at den luktet en del da den var helt ny, men det har forsvunnet ettterhvert. Monteringen gikk greit, men vær oppmerksom på at monteringsanvisningen er trykt på dårlig engelsk og det kreves en del logisk sans for å koble ledningene rett...F.eks. skal ledningene skjøtes med kontakter. Greit nok, men når kontaktene er medsent løse i egen pose,stusser en litt. Eksosslangen ut fra varmeren må tettes med "pottepasta" i tillegg til slangeklemmen. Biltema har sånt...Jeg syntes slangen til diesel inn på varmeren lå litt for nær eksosutløpet, derfor gjorde jeg grundig arbeid med å isolere eksosen.

Alt dette er egentlig bare småting, ved å ta seg tid, og tenke gjennom hva en gjør, går dette helt greit, og med min erfaring med denne varmeren så langt, nøler jeg ikke med å anbefale den til andre.

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er kinesisk, styr unna. Denne er helt fin så lenge den fungerer, men som tidligere nevnt er deler og service gambling. Min erfaring er at uansett hva du kjøper, så får du som regel det du betaler for. Min erfaring er, kjøp kjente merker med et orntelig service nettverk. Husk når kjøper en så viktig ting ønsker du at den skal fungere relativt problemfritt i mage år, og får du problemer ønsker du rask service.

Link to post
Share on other sites

Sant nok. Samtidig som en kan kjøpe 3 stk på 5kw mot en merkevare til samme pris-

Jeg har montert inn en 5 kw kinavarmer for 1 mnd siden funker helt utmerket kostet meg levert på døra 600 $.

Enkel montering for en som har bare 2 tommeltootter. Fra før har jeg en D4 som varmer lasaret ognoe i cabinen bak. Webastkopien monterte jeg fremme under den en senga i gjestecabinen for og varme opp pentry og begge cabinene. Kina kopien er stillegående varmer like bra men luktet litt spesielt den første tiden. Tror ikke dette er noe dårligere produkt. Reservedeler er og oppdrive fra fabrikken. Men levering på 3-6 dager forutsatt at du bruker DHL.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en slik Kinavarmer fra bluemarlin som det er linket til i vinter en gang.

Den har gått prikkfritt hver eneste dag siden det og feks 10 dager i strekk i påsken.

Den bruker fantastisk lite strøm i forhold til den forrige varmere jeg hadde og når det gjelder deler, så har bluemarlin det også og til helt andre priser enn til feks webasto.

En ting jeg ikke fikk med meg før jeg kjøpte, er at på 2kw-versonen er det ikke mulig å flytte termostaten inn i kupeen da termostaten er loddet fast på hovedkortet. Dett ser jeg ikke på som noe stort problem så lenge man har trinnløs effektregulering fra tusen til to tusen w.

Som sagt er jeg kjempefornøyd nå etter fire fem mnd både med varmeren og bluemarlin.

 

Rsl

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en Wallas fra 1995 hadde jeg ikke vært i tvil. Send den på service, og få et prisoverslag. Kan du få den i drift igjen for 2-3000,- så har du en mye bedre varmer enn det kinagreiene. Og er den ikke reparerbar, ja da har du i det minste fått vite det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at mange av disse Kina kopiene er vel så gode som mye annet. Men jeg valgte å kjøpe en brukt Wallas 3200. Samme model som jeg har. Da slipper jeg masse jobb med å bytte rør osv. Bare å smekke den rett i festene. Så har jeg da i tillegg en å bruke til deler om noe skulle skje...

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Vurderer en 5Kw Blue Marlin, men er usikker på betjeningsfunksjonen. Kun ett ratt forstår jeg, men ved å flytte termostaten inn i kupeen fungerer den kanskje ok?

Finnes det mulighet til feks. å kople opp betjeningsenheten fra Eber?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei, Har hatt samme type som Blue Marlin selger (5Kw) i 2 år, og er godt fornøyd med effekten. Den støyer noe fra inntaksluften når den går på fult. Ledningsnettet er av ikke helt god kvalitet, men fungere bra dersom du er nøye med og klemme skjøtene godt sammen og stripse skjøtekontaktene godt i sammen. Betjeningspanelet er enkelt, av eller trinnløst til fult. Varmeren kan gå i 2 moder, effektkontroll eller temperaturkontroll. Den siste funksjonen kan fungere dersom varmeren er montert i kabinent, eller tar luften til luftsirkulasjon fra kabinen. Blue Marlin har etter det jeg har erfart ikke en termostat som kan forlenges inn i kabinen. Mener den fungere helt greit med effektkontroll, da en som regel er ombord varmeren går. Starter opp på full effekt, og justere ned til ca. 1/3 når det har blitt varmt nok. Funger OK i min båt.

Link to post
Share on other sites

Vurderer en 5Kw Blue Marlin, men er usikker på betjeningsfunksjonen. Kun ett ratt forstår jeg, men ved å flytte termostaten inn i kupeen fungerer den kanskje ok?

Finnes det mulighet til feks. å kople opp betjeningsenheten fra Eber?

REM jeg har bruk en slik nå i to sesonger min har fungert helt perfekt. jeg kjøpte min i kina og er den samme som Blue Marlin selger.

ikke har jeg hatt noe stop som enkelte har hatt her inne, tror det går veldig mye på hvordan den blir montert og som Fjord28cs skriver om over...

http://www.aliexpress.com/store/product/High-quality-5KW-Electric-Air-parking-Heaters-Burning-diesel-or-gasoline-heating-for-car-truck-van/830189_2052109710.html

Ser nå at denne leverandøren har en ny type temp regulator. men vet ikke om denne er trinnløs.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kjøper vel fra Blue Marlin vil jeg tru. Greit med norsk forhandler, garanti og service. Er vel verdt noen kroner det?

Ellers takk for tips. Hadde håpet at jeg kunne benytte mitt gamle Eber betjeningspanel, men det går tydeligvis ikke?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Husk også på at det 24mm på eksos gjennomføring og slanger. 90mm på luft. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette er vel det samme som på min gamle Eber D5? Skal passe rett på iflg Blue Marlin

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Benyttet min nymonterte BM 5Kw i helgen, synes den foråvidt varmet greit. Reagerte alikevel på to ting.

For det første støyet den vesentlig mer enn min gamle Eber. En intens plystrelyd ved visse frekvenser/turtall kombinert med maskinellt støy. Noen måter å dempe dette på?

Det andre jeg reagerte på var at den aldrig synes å roe seg på et turtall når jeg skrudde styrken ned, men gikk og jaget hele tiden. Blir jeg kvitt støyen reagerer jeg kanskje ikke på denne jaginga heller? Føyer til at jeg kjørte på Rød LED. Vet ikke om dette er effekt eller temperatur. Hva benytter dere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei,

Deler de samme erfaringene når det gjelder støy. Jeg kjører varmeren på grønn LED, som jeg mener er effektkontroll. Opplever da at effektkontrollen vesentlig er hvilke turtall den går på. Finner som regel en innstilling som gir "passe" støy og nok varme.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en i helga som mente at slik støy ofte stammer fra innluftslangen. Ser at Eber selger dempere til både kald og varmluftslangene. Koplet fra innluftslangen uten at støyen endret seg nevneverdig. På varmluftsiden (ø90) har jeg ikke plass eller mulighet til å skjøte inn en demper, så da får det være som det er. En mulighet alikevel må være å lage seg en isolert kasse som en trer utenpå og rundt selve brenneren. Det tror jeg vil være mest effektivt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Plystrelyden kommer ikke fra eksosen da? Jeg tenker litt på at eksosen bare har 24mm dia mot Eber som har 28mm som en over nevner. Det gir jo en høyere flow på eksosen så sant man snakker om samme effekt. Vi har til dels vært plaget med litt plystrelyder og durelyder fra vår Vebasto. Har i utgangspunktet regnet med at det kom fra eksosen siden andre har bemerket at den bråker veldig ved høy effekt. Plystrelydene har kommet ved lavere effekt så vidt jeg husker. Har egentlig ikke tenkt på at de kan komme fra luft inn. Men kan det virkelig være de tykke slangene som er problemet, er det ikke forbrenningsluft inn?

Link to post
Share on other sites

Forbrenninsluft inn bråker endel. På eberen har jeg demper på både innsugsluft, forbrenningsluft og eksos. Den er ganske stille. Oppdaget at eberen hadde en 90 graders bend som var 28 mm, selve stussen ut fra varmeren er nok 24mm...

 

På noname vannvarmer jeg har bråker det felt fra innsuget. Den har foreløpig ingen demper...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...