Jump to content

Kinavarmer 7kW. Hvor mye varme kan man forvente?

Torsen67

Recommended Posts

Du vil ha friskluft inn i båten og gjerne ha en luke eller ventil stående litt åpen i taket ett eller annet sted i båten. (jeg har takvinduet på badet stående oppe frem til ca -15o )

Da får du inn frisk varm luft og blir kvitt gammel dårlig luft.

Har du kjøpt 5Kw kinavarmer fra Blue Marlin, så er han veldig grei å prate med om du ikke føler din varmer gir nok effekt.

Har du importert den selv, kan du jo allikevel forsøke å prate med han eller lese en av minst et par lange tråder her på Baatplassen om kinavarmere og andre varmere som fungerer på samme måte.

Ingen slanger skal ha skarpe knekker men bare slage buer. Dette gjelder både eksos og varmluft.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvis du henter innluft til varmeapparat inne i båten vil du ende opp med mer og mer fuktig luft ut av apparatet. Varm luft er litt mer fuktig enn kalf luft og når du varmer opp den samme lufta blir den mer og mer fuktig. Har selv nen Webasto 5 kW, den gir etter måling 114 grader på lufta i første uttak med innluft tatt utenifra. Hadde tidligere en Wallas 3200 som tok innluft inne i båten, ble bare mer og mer fuktig innvendig klima.

Ved prøvekjøring av varmere etter reparasjon pleier jeg å måle temp. på luft ut fra varmeren og de fleste diesel/luft varmere pleier å legge på ca 70 - 90 grader C på innluft temperaturen avhengig av fabrikat og brennstoffmengden pumpen leverer. Parafinbrennere ligger som regel noe lavere, ca 55 - 75 grader C. Dette er uten slangesystem.

Ved måling om bord i båter, pleier jeg å måle i slangen ved utgangen fra varmeren, dette for å se hvor langt den ligger ifra verdien for stopp grunnet overhetning, og der kan det være store variasjoner avhengig av motstand i slangesystemet.

Måles temperatur ved luftutslipp rundt omkring i båten, gir ikke dette noen sikker indikasjon på effekten fra varmeren idet gjennomstrømningsmotstand og varmetap underveis i slangesystemet ofte utgjør store forskjeller fra båt til båt.

Grovt sett gir en diesel/luft varmer som er ok og med brukbar effektiv varmeveksler, ca 1 kW/t varme pr 1,25 dl/t diesel.

Eksempelvis Eberspächer D4 Airtronic brenner ca 0,5 liter i timen på full effekt (4 kW).

• 9 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Hvis du henter innluft til varmeapparat inne i båten vil du ende opp med mer og mer fuktig luft ut av apparatet. 

Neh... om du henter luft til forbrenningskammeret inne i båten så vil du skape et lite vakuum i båten som gjør at du suger inn luft i ventiler osv. Den må ha like mye luft som den forbrenner og puffer ut som eksos, ellers ville den slokne. Det blir en del liter luft som blir skiftet ut over noen timer. Sikkert noen som kan regne det ut basert på dieselforbruk osv. 

Mao så vil den suge luft ut av båten og virke som en aktiv ventilasjon hvor du får utskiftning av luft i hele båten gjennom ventiler osv. Og blir kvitt fukt osv i alle krinkelkroker. 

-------------

Men om man legger innsuget til lufta som går ut til oppvarming i båten ut til friskluft så vil man kunne trekke inn vesentlig mer friskluft. Men da får man et relativt stort temperaturtap, alt etter hvor kaldt det er ute. 

Så om det er praktisk mulig ville jeg selv hatt innsuget til brennkammeret inne i båten, for å skape undertrykk og bruke ventilasjonen båten er satt opp med slik at en får sugd inn frisk luft fra alle rom i båten. 

Om båten var dårlig ventilert ville jeg vurdert å også ha innsuget til lufta som skal varmes opp ute. 

Tja, vet ikke helt om jeg er helt enig med at det er så lurt med dette her undertrykket for å få inn friskluft. Hvis det regner ute drar en jo inn veldig fuktig luft. Hvis du derimot tar innluft til varmeren (ikke forbrenningsluft) utenifra så er den varm og tørr når den blåses ut båten og skaper dermed et lite overtrykk som hindrer fuktig luft å komme inn.

Neh... om du henter luft til forbrenningskammeret inne i båten så vil du skape et lite vakuum i båten som gjør at du suger inn luft i ventiler osv. Den må ha like mye luft som den forbrenner og puffer ut som eksos, ellers ville den slokne. Det blir en del liter luft som blir skiftet ut over noen timer. Sikkert noen som kan regne det ut basert på dieselforbruk osv.

Mao så vil den suge luft ut av båten og virke som en aktiv ventilasjon hvor du får utskiftning av luft i hele båten gjennom ventiler osv. Og blir kvitt fukt osv i alle krinkelkroker.

-------------

Men om man legger innsuget til lufta som går ut til oppvarming i båten ut til friskluft så vil man kunne trekke inn vesentlig mer friskluft. Men da får man et relativt stort temperaturtap, alt etter hvor kaldt det er ute.

Så om det er praktisk mulig ville jeg selv hatt innsuget til brennkammeret inne i båten, for å skape undertrykk og bruke ventilasjonen båten er satt opp med slik at en får sugd inn frisk luft fra alle rom i båten.

Om båten var dårlig ventilert ville jeg vurdert å også ha innsuget til lufta som skal varmes opp ute.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Guest Avmønstret#

Tja, vet ikke helt om jeg er helt enig med at det er så lurt med dette her undertrykket for å få inn friskluft. Hvis det regner ute drar en jo inn veldig fuktig luft. Hvis du derimot tar innluft til varmeren (ikke forbrenningsluft) utenifra så er den varm og tørr når den blåses ut båten og skaper dermed et lite overtrykk som hindrer fuktig luft å komme inn.

Enig. Inntak av forbrenningsluft fra innsiden skaper et lite undertrykk. Inntak av luft til oppvarming fra utsiden vil skape et overtrykk. 

Men fuktig luft fra utsiden blir ikke tørr per se av å varmes opp. (Relativ fuktighet synker ja, men mengden fukt i lufta er konstant). 

--------------

Så en har egentlig et redskap til å gjøre som en vil. Men jeg har tro på å gjøre det sånn at båtens eksisterende ventilasjon brukes. Men sikkert ikke veldig viktig egentlig. 

Kr. 7.900,- hos www.bluemarlin.no

eller du kan velge å handle rett fra kina

¨feks. https://www.aliexpress.com/store/product/Air-Parking-Heater-5KW-12-V-diesel-for-Truck-Bus-similar-with-webasto-heaters/416052_745437017.html?spm=2114.12010608.0.0.Ffsyev

da sparer du noen kroner, men har ingen service-mulighet eller garanti.

(husk at du skal legge til toll)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...