Lars H. Startet 12.Februar.2016 Del på Facebook Startet 12.Februar.2016 Igår skrudde jeg av all utvendig teak på båten og tok med hjem for pussing og oljing/lakking. Og det var på høy tid, pent var det ikke lenger. Men jeg var litt uheldig med fjerningen, og brakk av et hjørne på delen med navneskilt. Bruddet er pent, så her er det nok bare å lime biten på plass. Hva med å bruke litt standard 2-komp Araldit? Jeg kommer til å plugge hullet og ta nytt hull litt nedenfor slik at belastningen på limfugen blir minimal. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
båt 45 Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 vann fast tre lim fåes på monter Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Polyuretanlim Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Epoxylim funker fint på teak Lars. Men Araldit er vel litt tjukk. Ser for meg at den penetrerer dårlig i fibrene. Jeg ville foretrukket lamineringsepoxy, den er helt tynn. Begynn med å legge et strøk på hver flate som trekker seg inn og herder før du limer sammen. Da får du maksimal heft. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Da satser jeg på å få ut de siste "dråpene" av standard Araldite jeg har liggende og ikke kjøpe noe nytt for en slik liten jobb. Det blir uansett ingen belastning på limfugen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oliver Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Jeg har god erfaring med Polyuretanlim til tilsvarende arbeid. Den vannfast, ekspanderer og fyller fugen godt. Må stå i press under herding. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 En annen ting mens jeg er i gang. Når jeg går over treverket, ser det ut til noen av de styggeste stedene på teak'n er rundt skruehullene. Noen tips om hvordan sørge for at ny olje og lakk ikke forsvinner der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tuffff Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Det er vel typisk krakelering i lakken når du skrur platene på igjen, slik at fuktighet finner veien innunder lakken akkurat på disse punktene. Kanskje lakke et par-tre tørn akkurat over skuene etter at du har skrudd fast ville hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Det finnes også brun eller teakfarget vannfast polyurethan lim (skum lim) som proffene bruker. Da får du farge i limfugen. Med araldit kan det bli en synlig strek uten farge. Skruehullene kan kanskje borres ut og sette i en større plugg. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fjordgubbe Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 (redigert) Igår skrudde jeg av all utvendig teak på båten og tok med hjem for pussing og oljing/lakking. Og det var på høy tid, pent var det ikke lenger. Men jeg var litt uheldig med fjerningen, og brakk av et hjørne på delen med navneskilt. Bruddet er pent, så her er det nok bare å lime biten på plass. Hva med å bruke litt standard 2-komp Araldit? Jeg kommer til å plugge hullet og ta nytt hull litt nedenfor slik at belastningen på limfugen blir minimal. Lars H. Hei! Dette såg ikkje gale ut Lars. Her ville eg utan tvil brukt Polyuretanlim! Men husk skikkeleg avfeitting og høgt presstrykk! Fiksing av for store skruehull med tokomponent lim er å anbefalle. Ikkje flytt skruehulla og plugga, det blir garantert ikkje fint! Eg ville vurdert å gå opp ein dimmensjon i skruestorleik. Redigert 12.Februar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 At limfugen skulle bli synlig, tviler jeg på. Her er biten holdt på plass (uten lim) med en bit tape. Og hvor ble fugen av? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Araldittet krever nok litt plass men er du forsiktig med mengden går det sikkert bra Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Nevermind Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Polyurethanelim er vanlig å bruke på teak, men det ekspanderer så du bær bruke skruetvinner til å holde delene sammen under herding. Du får farget polyurethanelim som nevnt lengre opp, men hvis du får presset delene godt sammen vil du aldri se noe til limet. Jeg tenkte kjøpe farget polyurethanelim når jeg skulle lime plugger over skruene på det nylagte teakdekket mitt for noen år siden, men det var stor prisforskjell, og da ingen av forhandlerne her hadde farget lim i tillegg til at begge båtbyggerne jeg undersøkte med pleide å bruke det klare limet var det et enkelt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Bruker du polyuretanlim og får godt nok press vil limfugen bli sterkere enn treet rundt. Med andre ord slipper du å flytte skurehullet. Enig med dem over at Araldit blir noe tykk for å få en fin og usynlig fuge. Med poly og godt press vil knapt fugen vises etter du har fått skrapt av det overskytende skummet som tyter ut, får du lagt flisa helt nøyaktig der den skal være vil du sannsynligvis ikke kunne se hvor du har limt etter litt pussing og nye olje Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Kanskje jeg skal overraske dere med å bruke lynlim? Dette har jeg brukt til å lime sammen alt fra knuste glassvaser til skolisser av lær! Dette limet bygger i hvert fall 0%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Selco Racing Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 http://www.regnskog.no/no/hva-du-kan-gjore/unnga-tropisk-tommer Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 http://www.regnskog.no/no/hva-du-kan-gjore/unnga-tropisk-tommer Hva har dette med liming av gammel teak å gjøre? Teaken på Lars H. sin båt er hugget for mange år siden, hjelper ikke verken miljøet eller artsmangfoldet om han erstatter teaken sin med syntetisk teak eller andre alternativ. Lars H.: kanskje superlim kan fungere greit, men er den av typen tyntflytende cyanocrylate ville jeg latt være. Den er beregnet for materialer som er mindre porøse enn teak. Ei lita flaske med PU-lim koster deg ikke mange kronene og gir et varig og fint resultat Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 I et vilt øyeblikk i gjestehavna på tanum. Med dreggen inntulla rundt propellen. Med god vind rett inn. Så måtte motorluka mi opp i en he........vetes fart grunnet automat sikringens plassering Resultat en teak flisbit i hånda å motorluka liggende i senga nede ca 3.5 m unna. Dette er 3 år siden. Å flisa ble limt med noe som var for hånden( husker ikke hva). Men sitter fortsatt. Ikke er det stygt heller. Kan knapt se det selv. Så Lars. Lim med det du har. Fungerer garantert? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
JRK Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Jeg er helt enig i at polurethanlim lim er best til denne jobben, sammen med god tvinger. Jeg er rimelig sikker på at du får problemer med å fortrenge aralditten. Denne er også mye vanskeligere å fjerne rester etter en polurethanlim.. Hadde det derimot vært brukt gamle treskruer som presser treverket fra hverandre hadde jeg valgt aralditt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Februar.2016 Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Løftet akkurat spørsmålet til husets (tre)båtbygger. Hun holdt en knapp på epoxy av den tynne sorten, så da er det nok det som er det beste valget. Hun sier at de vanligvis bruker polyuretanlim på plugger i dekk og hud, så det er vel ikke helt feil det heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2016 Jeg forstår ikke dette dere sier om at Araldite skulle bli for tykt? Det er jo bare å legge på minimalt med lim. Jeg har da limt fine glassartikler med dette limet, og det har omtrent blitt usynlig. Å bruke tvinger på dette arbeidet er ikke mulig å få til. Dette er en 15cm lang 1cm brei flis som skal limes på kanten av en teak-plate. Her er det nok kun tape som blir aktuelt for å holde limfugen på plass . Så det utmerkede polyeureutane-limet er helt uaktuelt. Men det var helt utmerket da jeg limte sammen laminerte treårer som hadde gått fra hverandre i sine enkelte faktorer. Men det ble mye "skum" som tøyt ut og måtte skjæres bort etter herdingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Epoxylim funker fint på teak Lars. Men Araldit er vel litt tjukk. Ser for meg at den penetrerer dårlig i fibrene. Jeg ville foretrukket lamineringsepoxy, den er helt tynn. Begynn med å legge et strøk på hver flate som trekker seg inn og herder før du limer sammen. Da får du maksimal heft. Jeg har desverre ganske dårlig erfaring med å lime teak med laminringsepoxy. Jeg lager stadig ting i teak og sverger til polyuretanlim. Jeg forstår ikke dette dere sier om at Araldite skulle bli for tykt? Det er jo bare å legge på minimalt med lim. Jeg har da limt fine glassartikler med dette limet, og det har omtrent blitt usynlig. Å bruke tvinger på dette arbeidet er ikke mulig å få til. Dette er en 15cm lang 1cm brei flis som skal limes på kanten av en teak-plate. Her er det nok kun tape som blir aktuelt for å holde limfugen på plass . Så det utmerkede polyeureutane-limet er helt uaktuelt. Men det var helt utmerket da jeg limte sammen laminerte treårer som hadde gått fra hverandre i sine enkelte faktorer. Men det ble mye "skum" som tøyt ut og måtte skjæres bort etter herdingen. Du skal ikke trenge mye oppfinnsomhet for å kunne klemme fast den flisa, Med tape vil du aldri få en perfekt fuge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 (redigert) Dette er ikkje noko å lure på Lars, og dette har eg for ein gongs skuld greie på: Araldite er ikkje tingen her, det er polyuretanlim som gjeld her! Elles heilt samd med NilsPils. Redigert 13.Februar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Jeg ville brukt polyuretan selv, men det krever at du får satt det litt under press da det ekspanderer. Om man er engstelig for at epoxy blir for tykt, så kan den fint tynnes med litt rødsprit. Vi bruker det i modellflyverdenen til stadighet, men det øker tørketiden noe. Tror uansett at dette kommer til å henge sammen uansett da det ikke er den store belastningen her :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Jakob T Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 For å gjøre det enklere neste gang,er det greit å plugge skruehull,lakke listene skikklig for så å montere dei på borrelås.Når høsten kommer er det bare å vippe dei av ta dei heim å dei er klar til ny sesong.Bortimot vedlikeholdsfritt.Har dette systemet på Nord West 390,funker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.