Jump to content

KAD 43P-A. Oljesvetting. Er turbo på tur ut eller annen årsak?

HerJo

Recommended Posts

Veivhusventilasjonen er nok ikkje tilkopla luftfilteret med mindre det er gjort ombygging på motoren.

Den endar i ein open slangestuss under innsugstrakta på luftfilteret, men det kan sikkert vera lurt å sjekka at ventilasjonen er open og fungerer.

Det er ikkje uvanleg at det kjem litt oljedamp i røret mellom turbo og ladeluftkjølar, men det bør ikkje leka ut der bildet viser. Spørst om tetningsringen er kaputt eller ikkje ligg rett på plass.

Trur eg ville ha opna og inspisert ladeluftkjølar også, viss det har kome unormalt mykje olje forbi turbo, så er sikkert kjølaren nokså tilgrisa og bør rensast.

Nye tetningar bør på plass når du lukkar igjen. Men, som nevnt skal olje av betydning i ladeluftkjølaren visualisera seg i sladreholet under kjølaren.

( olja samlar seg i motorlabben og smører startmotoren utvendig  :smiley: )

Kan vere litt svetting fra turboen,ville sjekka om det kommer olje ut sladrehullet på ladeluftkjøleren.

Om du løsner fra røret,skal det vere ein oransje o ring som tetter,mulig den lekker.

Ville bare holdt øye med svettingen i første omgang,etter å ha kontrolert o ringen,og sladrehull

Det gjør det nok - det er i alle fall en forklaring på hvorfor det er en liten oljedam nedenfor... Har i grunne  lurt på hvor den oljen kom fra - kan ikke se noen direkte lekkasje fra "naturlige" steder rundt der... Får ta en sjekk slik du nevner.  :thumbsup:

Sjekk også veivhusventilasjon om den er tilkoblet luftfilteret

Ser jeg har en slange fra toppdekselet til luftfiler - veivhusventilasjonen vet jeg lite om. Skal sjekkes!

Veivhusventilasjonen er nok ikkje tilkopla luftfilteret med mindre det er gjort ombygging på motoren.

Den endar i ein open slangestuss under innsugstrakta på luftfilteret, men det kan sikkert vera lurt å sjekka at ventilasjonen er open og fungerer.

Det er ikkje uvanleg at det kjem litt oljedamp i røret mellom turbo og ladeluftkjølar, men det bør ikkje leka ut der bildet viser. Spørst om tetningsringen er kaputt eller ikkje ligg rett på plass.

Trur eg ville ha opna og inspisert ladeluftkjølar også, viss det har kome unormalt mykje olje forbi turbo, så er sikkert kjølaren nokså tilgrisa og bør rensast.

Nye tetningar bør på plass når du lukkar igjen. Men, som nevnt skal olje av betydning i ladeluftkjølaren visualisera seg i sladreholet under kjølaren.

( olja samlar seg i motorlabben og smører startmotoren utvendig  :smiley: )

Ser at det kommer samme tips både fra deg og "Jakob T" så da er vel det sjekkpunktet vedtatt.  Blir nok en sjekk på turboen også hvis det er noenlunde greit å komme til. Litt olje forventer jeg slipper gjennom, men synes kanskje det er vel mye. Men for all del; det kan jo ha vært slik i årevis og forrige eier kan jo bare ha tørket av røret uten å tenke noe mer over det... :worry:

Uansett; jeg oppfatter dette som mindre kritisk enn så lenge - motoren maler som en katt, og det er jo alltid betryggende! :thumbsup:

Slangen fra toppdekslet er veivhusventilasjonen. Det sitter ett lite filter inne i det forhøyde toppdekslet. Legg merke til at de to andre dekslene er lavere. Vanligvis går denne slangen ut i intet og oljedampen som kommer ut blir med innsugningsluft i filteret og inn til turboen. Noen kobler dette direkte til filteret, som det tydeligvis er gjort hos deg. Jeg har gjort det samme, dog medfører det til litt mer blårøyk ved oppstart merket jeg. Tror ikke at hvis det kommer litt mye oljedamp herifra at det er skadelig for turboen, heller tvert i mot, men det kan være ett tegn på at motor begynner å bli litt slitt med mye oljedamp. Den siden som ofte knekkes på en turbo er utblåsingssiden i båt, og det skyldes tæring fra saltvannsfukt, altså motsatt side av den du påpeker.

Enig med de andre, bytt pakning/o-ring ved rørskjøten og bruk båten med glede inntil videre :) Når turboen tar kvelden vil du merke på at du ikke får plan og turbohylet kommer aldri. Skal vel slå inn rundt +- 2500 rpm. Før det er det kompressoren som jobber på din motor.

Bytt luftfilter og evt. veivhusfiltere. Åpne intercooler og vask rein luftsida.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...