Tryta Startet 15.Februar.2016 Del på Facebook Startet 15.Februar.2016 Heisann. Er ny her på forumet og får snart en ny båt. Jeg har søkt litt rundt på forumet og funnet mange tips om oppankring, men er ikke blitt helt klok enda. Jeg er vant med å ha anker akter og landtau fra baug, men dette har vært med en større båt der vi hadde med en sjekte som vi rodde i land med. Jeg får nå en Merry Fisher Marlin 6 og liker ikke helt tanken på å drasse med meg en jolle på slep i 22-25 knop. Hvordan gjør båtfolket det når de skal i land og overnatte på holmer og skjær? Jeg har ikke ankervinsj. Tenkte litt på en løsning med å ha tau i trinse på ankeret. Ene enden festes akter på båten og tauet går igjennom ankeret (trinse) og føres til land, slik at man kan dra båten ut. Så kan man i tillegg ha et landtau fra baugen. Hvordan er det å gå til et svaberg med en 21 fots båt? Er det ikke lett å få skader på baugen? Er det noen andre løsninger som er bedre? Har vurdert å kanskje kjøpe en gummibåt å ta med om bord slik at man kan ro til land og ha båten på svai, men ville kanskje følt meg utrygg om natten for båten.... Ser at en del folk bruker daumann for å trekke båten litt ifra land. Dette fungerer vel sikkert bra når det er stille og fint? Det største problemet er at mannskapet er mangelfullt og relativt ungt (3 og 6 år). Tror ikke de kan hjelpe så mye til ved oppankring, så da gjenstår kona. Hun måtte da ha stått i baugen og fulgt med at jeg ikke går båten i steinene. Da er det ingen til å passe ankertauet bak (har utenbordsmotor). Ser for meg at dette blir mye knot. Håper på mange tips! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Du klarer fint å håndtere ankertauet samtidig som du styrer båten. Den siste biten sklir du bare forover med motoren i fri. Du har da en hånd på rattet og en på å holde sånn passe igjen på ankertauet. Hvis det ikke er kraftig sidevind vil dette gå helt fint. Hvis du driver av før du har fått kona i land (MED tau som allerede er gjort fast i båten!) er det bare å trekke seg ut på ankeret. Ta det opp og prøve på nytt. Tau i trinse på ankeret brukes mest for faste fortøyninger. Til midlertidige fortøyninger blir det bare masse styr med tau som vaser seg. Som regel justerer du strammingen på ankeret slik at båten holdes fra land. Ved tillegging og når de små skal i land kan det være litt slakkere, Da holder du båten fra land med håndmakt. Når alt er bært i land strammer du opp båten mer slik at du AKKURAT klarer å komme deg i land ved å dra det du makter i baugfortøyningen. Dette har båtfolk fått til i generasjoner. Du kommer til å dunke lett i fjellet innimellom, men det er sjelden verdens undergang. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Tryta Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Hvordan blir dette med flo og fjære? Her i nord er det jo veldig stor forskjell på høy- og lavvann. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Hvis du vil ha skuta litt lenger ut fra land når du selv ikke er ombord, men samtidig vil ha mulighet for å trekke den inn igjen for håndmakt, så er langt anker tau + en tung dødmann på ankertauet noe du kan teste ut. Da vil dødmannen trekke båten din bakover så du kan slippe den lenger ut ved hjelp av landtauet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
jørn Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Her har du en fin video: https://m.youtube.com/watch?v=cJIos8a9ZyY Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Hadde lagt meg på svai i nordnorge. Bruk gummi båt til land. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Kronglete å gjøre noe annet enn å ligge på svai når en har noen meter tidevann å kjempe med. På denne båten er det neppe nødvendig med vinsj, men en rulle gjør ting langt enklere. Med deg i baugen og kona bak spakene kommer dette til å gå helt fint. En fin ting med å ligge på svai er at du slipper presisjonsmanøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Jeg var i samme situasjon som deg i fjor, bittelitt eldre unger, men ikke mye. Har en lignende båt også. Vi gjorde som den videoen viser og det gikk helt fint. Lav fart og godt forberedt så klarer du dette. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 I Nordnorge kan du vel velge og vrake mellom nydelige plasser å legge til. Når det er stor forskjell på flo og fjære, er det om å gjøre å legge til et sted hvor det er brådypt. Da vil det ikke spille så stor rolle om vannstanden endrer seg. Det aller viktigste og den vanligste feilen folk gjør, er å ikke slippe dreggen langt nok ut. (man trenger ikke kaste dreggen som mange gjør rett før de dunker i fjæresteinene) Med laaangt dreggtau (helst blytau, men om ikke det er anskaffet bør du ha minst 5-10 meter kjetting i enden) og en Daumann har du en del å gå på. (Daumann venter du med helt til slutt, kjetting/blytau er daumann nok mens du legger til) Hold hodet kaldt, informér madammen om hvordan du har tenkt å gjøre ting og hvilken oppgave hun har i god til FØR du legger til, Unga kan få en sjokolade hver om de sitter helt rolig de første gangene og tau i propellen er det siste du ønsker. Går ting skeis, så trekker du deg ut med dreggtauet igjen og forsøker på nytt. IKKE slå bakk i panikk med dreggtau ute og madammen i baugen! (Plastreperasjoner er langt billigere enn skilsmisser) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Tryta Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hehe, gode tips. Skal ha synketau med 5 meter kjetting tenkte jeg.Tenkte å gå for et 5 kg bruce-kopi anker og 8 mm kjetting. Hvor langt tau bør man ha? 30-50 meter? Hvor tung daumann trenger jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Hvis det holder med 5Kg Bruce så har du sannsynligvis en båt som du kan vurdere å dra opp på stranda i stedenfor å ankre ? Jeg ville gått for litt større anker hvis det er snakk om å overnatte ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Tryta Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Det var litt vanskelig å finne ut anbefalt vekt på anker. Anbefalingene spriker voldsomt. Får gå for et 7,5 kg eller lignende. Noen anbefalinger? Båten er 21 fot og veier vel 1600 kg (med alt). Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 1600Kg er ihvertfall for tungt å løfte ut fra stranda på lavvann, så du må nok ankre . Tror det finnes tabeller på anbefalt tyngde, men hvis du skal telte på land mens skuta er på svai uti bukta uten tilsyn hadde jeg gått for 10 Kg uansett, hvis du har plass. Du greier fint å håndtere det for håndmakt ihvertfall. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Vil tro at 5kg Bruce er helt OK, jeg har 7,5 kg på 4 tonn båt. Men det skader ikke å gå opp litt om du har plass til det da. Med tanke på tidevannsforskjeller etc I nord ville jeg ha gått for 50m ankertau, da har du litt å gå på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 Ett spørsmål : mange meter tidevannsforskjell må da bety stoore vannmasser som skal flytte seg = veldig mye/sterk strøm ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Stradivarius Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 7.5 kg anker høres fornuftig ut til en 21 fots båt. Jeg vil anbefale å gå for minst 50 meter ankertau (pluss 5 meter kjetting). Etter at du har sluppet ankeret, må du først gå mot land et stykke før du kan begynne å stramme inn, ellers er det vanskelig å få ankeret til å sette seg, selv med kjetting i enden, fordi du trekker ankeret oppover samtidig som du strammer. Da er det veldig greit å ha gode marginer, for du vet ikke nøyaktig hvor ankeret kommer til å få feste eller om det får feste i det hele tatt. Jeg synes i hvert fall det er veldig greit å kunne trekke fast ankeret i god avstand fra land og så gli inn det siste stykket vel vitende om at ankeret sitter. Det er også en fordel å ikke måtte vite den eksakte avstanden til land når man slipper ankeret, men å ha rom for å kunne slippe det litt lenger ut enn nødvendig uten å måtte bekymre seg for om man når inn til land eller ikke. Hvis det f.eks. er 7 meter dypt og du vil ha ut 4 ganger dybden, må du i utgangspunktet slippe ankeret minst 27 meter fra land (pluss båtens lengde på 21 fot). Men når du har fått fortøyningen i land, vil du gjerne trekke båten et par meter ut igjen, så rundt 30 meter burde være et minimum. Det er også noe uforutsigbart hvor ankeret vil sette seg, dvs. hvor langt du sleper det langs bunnen før det sitter. Samtidig må du vel regne noen meters usikkerhet på øyemålet. Da har du fort brukt opp de 35 meterne du har til rådighet, og da kommer du ikke (tørrskodd) i land. Faktisk har du vel ikke mer enn 34 meter til rådighet siden det gjerne går borti en meter med tau for å belegge et kryssholt. Så selv om 20 meter ekstra tau som regel ikke er nødvendig, sparer det deg for en del bryderi med å beregne avstander. Men det er klart at på 3 meters dyp går det som en lek med 30 meters tau også. Et annet tips som noen ganger kan være nyttig på steder hvor du har god plass er å trekke båten litt sidelengs langs land for å få den lenger ut fra land istedenfor å stramme inn på ankertauet. Båten kan i utgangspunktet bevege seg fritt innenfor en sirkel med radius lik lengden på ankertauet. Hvis denne sirkelen tangerer svaberget vil en fortøyning i land som hindrer båten i å nå dette tangeringspunktet samtidig hindre båten i å støte inn i svaberget. Samtidg skal det veldig lite krefter til for å flytte båten lenger ut etter at man har gått i land, eller lenger inn for ombordstigning. Dersom det blåser litt fra siden, vil vinden gjøre denne jobben for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Se forøvrig denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/123958-ankerline-med-bly-vs-uten-bly/ Redigert 16.Februar.2016 av Stradivarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Ett spørsmål : mange meter tidevannsforskjell må da bety stoore vannmasser som skal flytte seg = veldig mye/sterk strøm ? Generelt lager flo og fjære en strøm på ca. 2 knop i fjorden rundt Tromsø. Saltstrømmen derimot har en middelhastighet på 7 knop og strømmen kan oppnå en hastighet på ca. 20 knop. Er du heldig er det noen bøyer også en kan ligge i http://www.knbf-boye.no/ her er det tips å hente http://kartverket.no/Kart/Nautiske-hjelpemidler/Den-norske-los/ Redigert 16.Februar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Whiskey Svart 16.Februar.2016 Del på Facebook Svart 16.Februar.2016 (redigert) Anbefaler å montere en ankerrulle på badeplatformen, gjør livet mye enklere. Mindre sjans for tau i påhenger når man styrer båt samtidig som man holder tau og mindre gris i båten fra gjørme. Dessuten har du et sted å parkere ankeret når det ikke er i bruk. Monterte en som lignet fælt på denne http://webshop.nettbaat.no/products/ankerrulle-316 på vår NorDan 20 fot dc. Fire hull i platformen med tilhørende bolter og ferdig. Kjøpte et 7.5 (tror jeg) brucekopi anker til å ha oppi. Det satt nesten litt for hardt☺ Tar jo opp litt plass da men, synes det var verdt det. Men så ankret vi på denne måten hver gang vi var ute da... Redigert 16.Februar.2016 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Brigg Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Tryta: Du bør være passe selektiv når du leser rådene du får i denne tråden. Mange av metodene er relevante når tidevannsforskjellen er 1/10-del av det du må forholde deg til. Jeg foretrekker å fortøye slik, i prioritert rekkefølge: 1. Flytebrygge 2. Bøye/moring 3. Fast kai 4. Hekkanker og langt landtau for å stramme opp. Dette ved tidevannsforskjell på 250 cm. Ved metode 2 og 4 vil det være nødvendig med en eller annen form for jolle for å komme til land. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tryta Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Det var slik jeg og gamlingen gjorde det før i tida med en 31 fots Viksund. Da hadde vi hekkanker og langt landtau pluss jolle. Lurer på om det kan være en ide og ta med seg en gummibåt og 12V kompressor. Da kan man jo bare pakke ned gummibåten når den ikke er i bruk. Slik slipper jeg jo å slepe jolle etter båten. Det er vel relativt ugunstig når man marsjer i 20+ knop? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Å blåse opp gummibåten hver gang kan være en mulighet. Men det beste er jo om du finner en måte å ha den med ferdig oppblåst. Om du skal bruke 12V kompressor trenger du en kompressor som leverer mye luft. De vanlige modellene som kjøpes på bilutstyrsbutikkene leverer veldig begrenset mengde med luft, slik at disse vil trenge lang tid på det volumet som er nødvendig i en gummibåt. Men det er jo mulig å bruke en god manuell pumpe også. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lett match Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Å blåse opp gummibåten hver gang kan være en mulighet. Men det beste er jo om du finner en måte å ha den med ferdig oppblåst. Om du skal bruke 12V kompressor trenger du en kompressor som leverer mye luft. De vanlige modellene som kjøpes på bilutstyrsbutikkene leverer veldig begrenset mengde med luft, slik at disse vil trenge lang tid på det volumet som er nødvendig i en gummibåt. Men det er jo mulig å bruke en god manuell pumpe også. Jeg har brukt en billig 12 volt pumpe fra SaeSea kr 249,- Denne blåser opp jolla raskt, men må bruke fotpumpen til slutt for å få riktig trykk. http://www.seasea.no/Vattensport/Tuber/LUFTPUMP_12_VOLT Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Der ja, det er en pumpe som er beregnet på gummibåter. De pumpene jeg sikter til er slike små kompressorpumper ment for å pumpe bildekk, de duger ikke til gummibåten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grimme Elling Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Det er jo ikke noe problem å dra med deg oppblåst gummibåt selv om du går fort. Bare å sørge for at gummibåten er lett (uten evt motor) og tom og løfte opp den enden som fortøyes mot båten. Gummibåten surres fast på begge sider, slik at den har liten mulighet for slingring. På den måten henger kun bakre ende av gummibåten nedi vannet som en direkte forlengelse av båten, og utgjør liten motstand. Dersom du har påhengsmotor på båten din som kommer i vegen, må man pønske ut en form for oppforing på hver side av denne som kan utgjøre anleggsflate uten å forstyrre påhengeren. Den gang jeg hadde litt hurtigere båt (med innenbords motor), pleide jeg å snu gummibåten bak frem og heise opp, slik at de 2 luftpølsene som stikker bakover lå an i overkant av båtens fenderlist. Surr fast, og tut og kjør. Gummibåten hang slik i havn også. Det eneste man må passe på er uhensiktsmessige bevegelser i grov sjø. Ellers har jeg sett spesiallagde stativer til å legge gummibåten oppå, slik at den står på tvers over påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.