sjagen Startet 15.Februar.2016 Del på Facebook Startet 15.Februar.2016 (redigert) Om en knyter flaggstikk med bukta, holder det like sikkert? Skal binde et tau inn på en hanefot og bruker normalt flaggstikk. Jeg har et tau der jeg ikke kan bruke tampen til dette (fordi jeg ikke vil kutte tauet som er langt). Kan jeg lage stikket med en bukt på tauet og forvente at det sitter like godt? Belastningen blir kun på den ene parten på denne bukta (venstre på bildet.). (Redigert: dvs venstre av de to hvite som stikker rett opp mot toppen av bildet.) Om dette ikke holder, hva er riktig stikk? Redigert 15.Februar.2016 av sjagen (see edit history) Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Overstyrmann Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Det vil jo bli belastning på begge parter, så da vil det hvite tauet "låse" seg selv. I alle fall slik det ser ut på bildet, for meg. Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Takk, det er jo låsingen som er planen, men siden det kan bli drag på 8-900 kg vil jeg gjerne vite om stikket er svekket ved å bruke en bukt som tamp. Noen som vet hva teorien sier, evt. noen som har erfaring med å gjøre det slik? Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Overstyrmann Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Pålestikk er jo alltid sikker. Den får du alltid opp igjen, uansett. Ellers, om du vil, kan du jo spleise denne hanefoten. Evt. bensle den spleisen også :) Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Hanefoten er har spleiset løkke i hver ende. Den blå bukta på bildet er midt på hanefoten. Bekymringen er ikke på hanefoten, men på om det hvite tauet vil holde seg på plass. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Overstyrmann Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Åja, ja, da er dette litt mer klart. Jeg kan ikke se hvordan dette skal kunne løse seg opp, men vil du at dette skal være permanent? Med en kraft på nesten ett tonn, vil flaggstikket være vanskelig, om ikke umulig å få opp igjen.. :) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Som Overstyrmann sier så vil det hvite tauet låse seg mere og mere i den blå hanefoten jo større belastning du tilfører det hvite tauet. Så knuten vil ikke gli opp. Men om det hvite tauet tåler 900 kg, det tørr ikke jeg garantere. I tilfelle noe ryker så er det tauet som ryker og ikke knuten som går opp. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Dette vil absolutt holde, tauet ryker først Ett lite tips om du enkelt skal få opp knuten senere er å bøye enden på det blå tauet oppover i en 90 graders bend før du strammer knuten. Da får du liksom en liten løs ende på det blå tauet som gjør det mykje lettere å få den opp. Denne knuten er brukt hos mange fiskere og havgående autolinebåter i mange mannsaldere, og på fagspråket kalles denne for "lineknuten". Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 15.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Ok, takk alle. Da konkluderer jeg med at dette holder. (Hanefoten/blå er på 18mm tau og skal holde opp mot 4000kg. Lina som skal inn på hanefoten er litt tykkere enn den på bildet og har bruddstyrke på 2300 kg. Satser derfor på at opp mot 1000 kg går greit og at knuten holder. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
navid Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Knuten holder. Er du i tvil, kan du gjøre en test på et tynt snøre. Så ser du at snøret ryker ved knuten og at knuten ikke glir opp. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Flaggstikket er et utmerket stikk- særlig hvis man skal skjøte tau av ulik tykkelse. Evt kan man ta et dobbelt flaggstikk- det holder enda bedre. Forøvrig slår jeg et slag for Zeppelin-stikket; Enkelt å knyte, holder veldig godt og er lett å få opp igjen. Løser seg ikke opp av seg selv (slik som f.eks båtmannsknop gjør). Hvis du ikke kjenner stikket, kan du f.eks se et her: http://www.asiteaboutnothing.net/cr_knots-other.html#zeppelin-bend Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.