Jump to content

Må jeg fjerne all primer før nytt lag?

cse

Recommended Posts

Hei,

Jeg kjøpte meg seilbåt i fjor sommer, og forbereder nå vårpussen. Båten er slitt under, og jeg har litt å gjøre før den kan settes ut igjen på sjøen. Jeg håper at noen her kan være med å synse litt med meg, jeg er ikke veldig erfaren med båtpuss...

Hvis dere ser på bildene, så tolker jeg det som at båten har to eller tre lag med bunnsmurning, mørk blå, lys blå og grå. Under der igjen er det røde laget, som jeg tror er primer. Under det røde laget er det hvitt, regner med at det er gelcoaten og ikke et hvitt lag med primer? Høres det logisk ut?

bilde

Jeg har skrapt en del bunnsmurning siden bildene ble tatt, og det er ikke til å unngå at jeg kommer gjennom det røde antatte primerlaget. Mitt spørsmål er: Må jeg da skrape vekk all primer før jeg legger ny? Eller kan jeg legge ny primer rett over den gamle? Det røde laget sitter godt, mye bedre enn de blå og grå lagene.

Prøver å finne en balansegang mellom arbeidsmengde i år, men samtidig slippe å gjøre alt på nytt igjen neste år... ;)

1K og 2K er vel to helt forskjellige produkter hvor bruk av 1k skal gi god vedheft for neste lag mens 2k skal gi en vanntett hinne. For egen del hadde jeg ikke tatt bryet med å slipe/skrape meg helt ned, men "godt nok", tatt på et lag med 1k av en farge og deretter to strøk med selvpolerende bunnstoff av en annen farge.

Faren for å stenge inne fukt og annen dritt når det er en båt som har stått på land en lengre periode og dermed tørket ut skjønte jeg ikke helt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Faren for å stenge inne fukt og annen dritt når det er en båt som har stått på land en lengre periode og dermed tørket ut skjønte jeg ikke helt.

Eg har sikkert berre missa eit innlegg. Har ikkje sett noko om liggetid på land eller fuktighetstest.

Kunnskap kan bidra til å skjønne. 2k brukes bare på inspiserte skrog.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tipset ditt @Mouche innebærer jo hvertfall minst jobb, så ingen tvil om at det frister mest. :lol:  Da høres det ut som om jeg går i den retningen. Tar vekk all bunnsmurning, men ikke primer. Legger så nytt lag med 1k primer over dette igjen. 

@Sæbø og @Mouche: Båten har vært på land siden oktober. Har ikke tatt noe fuktighetstest eller lignende. Så sånn sett høres det ut som det er lurt å holde meg unna 2k, når jeg ikke vet nøyaktig status på skroget.  :worry:

Mine kommentarer er basert på hva jeg tror jeg ser; en båt som står på land, trolig siden i høst og er en eldre dame, trolig ingen kandidat for regattaseiling med høye ambisjoner så for egen del ville jeg ikke ha vært bekymret for å stenge noe fuktighet inne, men brukt 1K primer. Presiserer at det er hva jeg ville ha gjort (har gjort med egen båt i tilsvarende situasjon), men den enkelte må treffe sine egne valg. Av nysjerrighet Sæbø, gitt at min vurdering av den aktuelle båten er sånn omtrent riktig, kjenner du til konkrete eksempler på at bruk av 2K har medført store problemer, i så fall hvilke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om båten min hadde sett slik ut som din under vannlinja, cse, ville jeg vurdert sterkt å skrape den ned, eller is/sandblåse den, for så å begynne på nytt.

Deretter 3-4 strøk med 2-komponent før bunnstoff. Det blir mange lag under der ettehvert, så det kan være greit å få vekk gammel morro om det aldri har blitt gjort før.

I hvertfall om du skal ha båten I mange år fremover..

Men det er en møkkajobb, om du ikke setter bort oppdraget til noen som har skikkelig utstyr.

Om du først skal fjerne alt bunnstoff tror jeg du vil angre etterpå om du ikke legger på 2K primer før nytt bunnstoff. Etter en så stor skrapejobb er det greit å gjøre det riktig, du kommer neppe til å skrape den ned flere ganger...

Og du: Skrap når det er kuldegrader, da går det mye lettere av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg sjønner ikke vitsen med å smøre på 1-komponent pluss bunnstoff utenpå, når det ser ut slik som på bildene til cse. Da kan man vel bare forstette å kladde på bare med bunnstoff ? Det vil jo flasse å bli stygt og gropete allikevel. Om man ikke har bedre forhold til vedlikehold av en gammel og flott båt, da.

Jeg vil ha det glatt, tett og fint under der. Er bare 2-komponent primer som gjør det tett. Bare tull med tykke lag bunnstoff.

3-4 lag med slik primer er nok, selv om produsentene av primeren ikke garanterer tetthet før etter 7 lag. Sikkert fordi de da får solgt mere primer ?

Hvor mye tid og penger ønsker du å bruke på dette? Skal du ha på 2K (epoxy) primer må du helt ned på gelcoat, og da må du vel på en is/sandblåsing. Epoxyprimer gjør det heller ikke 100% tett, det tar bare lenger tid før laminatet er mettet, vannet trenger inn uansett. Dessuten hvis ikke båten allerede har plastpest på dette tidspunkt vil den neppe få det i fremtiden heller så det er ikke noe poeng å være redd for litt vann.  Jeg sier glem primer, skrap bort alt som er løst og mal over med bunnsmøring.  Det blir kanskje ikke 100% med litt groper her og der men det har minimal betydning hvis du ikker er ute etter å tyne den siste 0,1 knop ut av båten ( i så fall ville jeg heller spart pengene til nye seil). 

Tusen takk for alle innspill! Jeg følger interessert med, og forstår at det ikke er noen fasitsvar på spørsmålet mitt.  :thumbsup:

Jeg har ingen mål om å delta i regatta, for meg skal denne seilbåten brukes til øl og pils på fjorden (++). Har dermed ikke de store kravene på fart, og har mye annet på båten jeg må bruke penger på. Forstå meg rett, jeg er veldig glad i å fikse og ordne på båten og har i aller høyeste grad fått en ny hobby. Jeg liker å gjøre jobber skikkelig, jeg er bare usikker på om det er primeren jeg vil bruke tid, krefter og penger på... 

Har også fått høre i dag at plastpest ikke er et problem på glassfiberbåter fra før 1982, stemmer det? Båten er fra 1980.

Har også fått høre i dag at plastpest ikke er et problem på glassfiberbåter fra før 1982, stemmer det? Båten er fra 1980.

Det stemmer ikke. Mange båter fra 70 tallet er svært utsatte for plaspest. Min båt fra 1978 hadde pest for 14-15 år siden, og ble behandlet etter alle kunstens regler med antipest etc. De 10 årene jeg har hatt den har den ligget på sjøen året rundt, uten at en enest blære har vist seg. Hvordan den hadde sett ut uten antipest aner jeg ikke, men negativt har det i alle fall ikke vært. Jeg er heller ikke plaget av flassing, alt sitter meget godt. Båten har først 5-6 lag antipest, så et strøk med hvitt hardt bunnstoff og deretter sort selvpolerende på toppen. Praktisk, jeg smører ikke før jeg ser at det sorte er tynnslitt. Blir stort sett flekking hvert 2-3 år. Nå er det 4 år siden sist.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...