cse Startet 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2016 Hei, Jeg kjøpte meg seilbåt i fjor sommer, og forbereder nå vårpussen. Båten er slitt under, og jeg har litt å gjøre før den kan settes ut igjen på sjøen. Jeg håper at noen her kan være med å synse litt med meg, jeg er ikke veldig erfaren med båtpuss... Hvis dere ser på bildene, så tolker jeg det som at båten har to eller tre lag med bunnsmurning, mørk blå, lys blå og grå. Under der igjen er det røde laget, som jeg tror er primer. Under det røde laget er det hvitt, regner med at det er gelcoaten og ikke et hvitt lag med primer? Høres det logisk ut? Jeg har skrapt en del bunnsmurning siden bildene ble tatt, og det er ikke til å unngå at jeg kommer gjennom det røde antatte primerlaget. Mitt spørsmål er: Må jeg da skrape vekk all primer før jeg legger ny? Eller kan jeg legge ny primer rett over den gamle? Det røde laget sitter godt, mye bedre enn de blå og grå lagene. Prøver å finne en balansegang mellom arbeidsmengde i år, men samtidig slippe å gjøre alt på nytt igjen neste år... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2016 Dersom du tenker på 2k antipest primer så må allt gammelt vekk slik at ikkje du stenger inne noko gammel fukt og dritt. Tenker du på 1k heftprimer for nunnstoff så kan du bare flikke der det flasser. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cse Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Takk for tips @Sæbø! Jeg vet vel strengt tatt ikke hva jeg har tenkt å gå for, tar gjerne imot tips og råd der også. Antar at 2k er mye sterkere enn 1k, men også dyrere? Er det verdt en 2k primer? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Kjør på med 1 komponent vist du ikke gidder fjærne alt nå. ☺ det sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 1K og 2K er vel to helt forskjellige produkter hvor bruk av 1k skal gi god vedheft for neste lag mens 2k skal gi en vanntett hinne. For egen del hadde jeg ikke tatt bryet med å slipe/skrape meg helt ned, men "godt nok", tatt på et lag med 1k av en farge og deretter to strøk med selvpolerende bunnstoff av en annen farge. Faren for å stenge inne fukt og annen dritt når det er en båt som har stått på land en lengre periode og dermed tørket ut skjønte jeg ikke helt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Faren for å stenge inne fukt og annen dritt når det er en båt som har stått på land en lengre periode og dermed tørket ut skjønte jeg ikke helt. Eg har sikkert berre missa eit innlegg. Har ikkje sett noko om liggetid på land eller fuktighetstest. Kunnskap kan bidra til å skjønne. 2k brukes bare på inspiserte skrog. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cse Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Tipset ditt @Mouche innebærer jo hvertfall minst jobb, så ingen tvil om at det frister mest. Da høres det ut som om jeg går i den retningen. Tar vekk all bunnsmurning, men ikke primer. Legger så nytt lag med 1k primer over dette igjen. @Sæbø og @Mouche: Båten har vært på land siden oktober. Har ikke tatt noe fuktighetstest eller lignende. Så sånn sett høres det ut som det er lurt å holde meg unna 2k, når jeg ikke vet nøyaktig status på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Mine kommentarer er basert på hva jeg tror jeg ser; en båt som står på land, trolig siden i høst og er en eldre dame, trolig ingen kandidat for regattaseiling med høye ambisjoner så for egen del ville jeg ikke ha vært bekymret for å stenge noe fuktighet inne, men brukt 1K primer. Presiserer at det er hva jeg ville ha gjort (har gjort med egen båt i tilsvarende situasjon), men den enkelte må treffe sine egne valg. Av nysjerrighet Sæbø, gitt at min vurdering av den aktuelle båten er sånn omtrent riktig, kjenner du til konkrete eksempler på at bruk av 2K har medført store problemer, i så fall hvilke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Om båten min hadde sett slik ut som din under vannlinja, cse, ville jeg vurdert sterkt å skrape den ned, eller is/sandblåse den, for så å begynne på nytt. Deretter 3-4 strøk med 2-komponent før bunnstoff. Det blir mange lag under der ettehvert, så det kan være greit å få vekk gammel morro om det aldri har blitt gjort før. I hvertfall om du skal ha båten I mange år fremover.. Men det er en møkkajobb, om du ikke setter bort oppdraget til noen som har skikkelig utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Om du først skal fjerne alt bunnstoff tror jeg du vil angre etterpå om du ikke legger på 2K primer før nytt bunnstoff. Etter en så stor skrapejobb er det greit å gjøre det riktig, du kommer neppe til å skrape den ned flere ganger... Og du: Skrap når det er kuldegrader, da går det mye lettere av! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Hvorfor mener dere at det er så viktig å bruke mange dyre strøk med 2k på en eldre dame uten ambisjoner på regattabanen, og hva medfører denne faren ved å ikke gjøre det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Den er tettere, og den sitter bedre fast. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Og det er det hele? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Jeg sjønner ikke vitsen med å smøre på 1-komponent pluss bunnstoff utenpå, når det ser ut slik som på bildene til cse. Da kan man vel bare forstette å kladde på bare med bunnstoff ? Det vil jo flasse å bli stygt og gropete allikevel. Om man ikke har bedre forhold til vedlikehold av en gammel og flott båt, da. Jeg vil ha det glatt, tett og fint under der. Er bare 2-komponent primer som gjør det tett. Bare tull med tykke lag bunnstoff. 3-4 lag med slik primer er nok, selv om produsentene av primeren ikke garanterer tetthet før etter 7 lag. Sikkert fordi de da får solgt mere primer ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Er det ikke tykkelsen på lagene i sum som er det avgjørende og ikke antall lag? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Det blir ikke tettere om det er tykkere lag. Viktigste er at laget dekker og er tett. Jeg bruker tynne lag med 2 forskjellige farger annenhver gang, da ser jeg at det dekker. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Hvor mye tid og penger ønsker du å bruke på dette? Skal du ha på 2K (epoxy) primer må du helt ned på gelcoat, og da må du vel på en is/sandblåsing. Epoxyprimer gjør det heller ikke 100% tett, det tar bare lenger tid før laminatet er mettet, vannet trenger inn uansett. Dessuten hvis ikke båten allerede har plastpest på dette tidspunkt vil den neppe få det i fremtiden heller så det er ikke noe poeng å være redd for litt vann. Jeg sier glem primer, skrap bort alt som er løst og mal over med bunnsmøring. Det blir kanskje ikke 100% med litt groper her og der men det har minimal betydning hvis du ikker er ute etter å tyne den siste 0,1 knop ut av båten ( i så fall ville jeg heller spart pengene til nye seil). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Enig med krimart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Jeg mener dette koster egeninnsats og en skrape. En skrape er ikke så dyr. Om egeninnsatsen er dyr, så lar du være :-) Om du har kjøpt deg en ..hobby.. så kjør på. God trening for kroppen. Så mye trenger det ikke koste.. mener jeg, da. Sitér dette innlegget Link to post
cse Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Tusen takk for alle innspill! Jeg følger interessert med, og forstår at det ikke er noen fasitsvar på spørsmålet mitt. Jeg har ingen mål om å delta i regatta, for meg skal denne seilbåten brukes til øl og pils på fjorden (++). Har dermed ikke de store kravene på fart, og har mye annet på båten jeg må bruke penger på. Forstå meg rett, jeg er veldig glad i å fikse og ordne på båten og har i aller høyeste grad fått en ny hobby. Jeg liker å gjøre jobber skikkelig, jeg er bare usikker på om det er primeren jeg vil bruke tid, krefter og penger på... Har også fått høre i dag at plastpest ikke er et problem på glassfiberbåter fra før 1982, stemmer det? Båten er fra 1980. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 (redigert) Hehe.. hvorda var det.. Datsun eller dart, Datsun eller dart, Datsun eller dart.. Hvorfor ikke be kompis på skrap og øl, skrap og øl, skrap og øl.. :-) Plastpest er ikke tema, men at det skal se bra ut, er viktig ? Redigert 17.Februar.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cse Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 De er allerede invitert på skrapedugnad, ingen fare ;) Vet ikke om jeg helt forsto hva du egentlig spurte om Worry II, men jeg vil jo gjerne at det skal se greit ut under vannlinjen og holde seg fint til neste sesong. Og som sagt også slik at jeg helst slipper hele skraperunden på nytt neste år Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Jeg har en Nidelv 24, Marex 280, Scand Baltic og min egen som jeg skal være med å klargjøre for sjøsetting før påske, så jeg kommer sterkere tilbake med bistand neste år :-) Jeg mener.., du må ikke ta denne jobben i år, men jeg ville hatt en plan på å få skrapet den ned og primet, om jeg skulle beholdt båten din i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Har også fått høre i dag at plastpest ikke er et problem på glassfiberbåter fra før 1982, stemmer det? Båten er fra 1980. Det stemmer ikke. Mange båter fra 70 tallet er svært utsatte for plaspest. Min båt fra 1978 hadde pest for 14-15 år siden, og ble behandlet etter alle kunstens regler med antipest etc. De 10 årene jeg har hatt den har den ligget på sjøen året rundt, uten at en enest blære har vist seg. Hvordan den hadde sett ut uten antipest aner jeg ikke, men negativt har det i alle fall ikke vært. Jeg er heller ikke plaget av flassing, alt sitter meget godt. Båten har først 5-6 lag antipest, så et strøk med hvitt hardt bunnstoff og deretter sort selvpolerende på toppen. Praktisk, jeg smører ikke før jeg ser at det sorte er tynnslitt. Blir stort sett flekking hvert 2-3 år. Nå er det 4 år siden sist. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Støtter Krimart her. Med mindre du har godt med penger, mye tid og elsker langdryge drittjobber så skrap det som er løst og stoff båten. Ferdig. På den andre siden så kan en jo ha det som et prosjekt en eller annen gang å få bunnen glatt som en barnerumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.