Jump to content

Må jeg fjerne all primer før nytt lag?

cse

Recommended Posts

.[.....] jeg er bare usikker på om det er primeren jeg vil bruke tid, krefter og penger på... 

Har også fått høre i dag at plastpest ikke er et problem på glassfiberbåter fra før 1982, stemmer det? Båten er fra 1980.

Jeg ville spart meg  tiden og pengene, det blir ganske sikkert andre ting du kan bruke tid og penger på.   :smiley:  Mht. plastpest er det heller motsatt, gamle båter var mer utsatt fordi datidens teknologi (både nøyaktighet i oppmåling, og type polyester) var dårligere enn nyere båter, men jeg er usikker på når "skftet" kom. Men det som er sikkert er at det var ganske random hvilke båter som ble rammet. Så hvis du ikke allerede har pest er det lite sannsynlig at du får det nå. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Det blir ikke tettere om det er tykkere lag. Viktigste er at laget dekker og er tett.

Jeg bruker tynne lag med 2 forskjellige farger annenhver gang, da ser jeg at det dekker.

Hvor mange lag man trenger avhenger vel av om man bruker sprøyte, kost, rulle, type kost/rulle, temperatur på primer/luft osv og mener at produsentene operer med tykkelse med det vanntette sjiktet og ikke antall strøk?

Igjen, i det aktuelle tilfellet her ser jeg kjølen på en god gammel dame (36 år gammel seilbåt seilbåt uten regattaambisjoner) som neppe dauer om farten er 0,01 knop lavere enn den optimalt oppnåelige og som andre har nevnt er nok da seil viktigere, samt rormann/mannskap.

For egen del hadde jeg nok brukt et lag med vanlig primer (1K) for å sikre god vedheft før et par strøk med bunnstoff, og "godt nok"!

Og så får heller torsk, krabber og brennmaneter riste på hodet over en slapt utført jobb?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da tipper jeg at vi gjør følgende med båten:

1. Skraper vekk all bunnsmurning, det blå og grå på bildene. Lar det røde laget være igjen

2. Fjerner også bunnsmurning på kjøl

3. Må ha litt epoxy på noen småting i overgangen mellom kjøl og glassfiber

4. Smører inn noe antirust på kjølen

5. Legger på ett lag med 1k primer for heft

5. Legger to lag med selvsmørende bunnstoff over dette

6. Bruker resten av tiden til å pusse ned noe teak, fikse cockpit og annet gøy!

Takk takk for alle råd og tips! Noterer bak øret at vi heller må ta en mer grundig sandblåsing eller lignende av båten om noen sesonger (Hvis dette holder...)

Angående punkt 5, så vil jeg anbefale forskjellig farge på de to lagene. Da ser du ved neste gangs opptak hvor det er slitt

og kan klare deg med å flekke over der. Jeg bruker aldri mer enn en 0,7 liters boks til min Saga 27 før sjøsetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...

Om båten min hadde sett slik ut som din under vannlinja, cse, ville jeg vurdert sterkt å skrape den ned, eller is/sandblåse den, for så å begynne på nytt.

Deretter 3-4 strøk med 2-komponent før bunnstoff. Det blir mange lag under der ettehvert, så det kan være greit å få vekk gammel morro om det aldri har blitt gjort før.

I hvertfall om du skal ha båten I mange år fremover..

Men det er en møkkajobb, om du ikke setter bort oppdraget til noen som har skikkelig utstyr.

Heilt samd.

Hei igjen,

Jeg lurte på om noen har noen gode forslag til rustbeskyttelse som jeg bør ta på kjølen før den primes og bunnsmøres? Altså punkt 4 på listen over... Har prøvd Google, men uten at jeg fant frem til noe smart.

Blir Jotun vinylprimer og nonstop over der igjen

Jeg slet med å få jernkjølen min til å holde fast på bunnstoff, det var alltid store rustne områder hver gang båten kom på land. Helt til jeg gjorde det "skikkelig". Stålbørste på vinkelsliperen, helt ned på rent metall på hele kjølen. Avfette/avfukte med rødsprit. Deretter to strøk med Jotun Epoxy Yacht HB, som fester godt på bart metall. Litt epoxysparkel måtte til utenpå der for å fylle noen groper, før jeg la på to strøk Jotun Antipest som grunning for bunnstoff. Første strøk med bunnstoff la jeg mens siste Antipest-strøket ennå var litt klebrig. La to strøk med selvpolerende bunnstoff, det første rødt, og det andre svart. Og sjøsatte.

Da båten kom på land etter to sesonger på sjøen, var det ikke antydning til at bunnstoffet ville slippe, eller andre bare flekker på kjølen. Så jeg er veldig fornøyd. Det er mulig at jeg overdrev grunnarbeidet, men det virket i allfall.

Jeg bør kanskje også legge til at mitt første forsøk var å stålbørste for hånd alt løst, deretter legge på Biltema "Rusteter" der jeg var nede på bart metall. Og så legge Jotun Antipest på hele kjølen før to strøk bunnstoff. Da jeg tok dette på land etter to år, ramlet store flak av bunnstoff og epoxyprimer av i det båten ble løftet på land, spesielt i de områdene der jeg hadde brukt Rusteter. Det var da jeg bestemte meg for å gjøre det skikkelig.

Redigert av alf-inge (see edit history)
  • 1 år senere...
Guest Thostr

Jeg prøver nå 'alf-inge-metoden', motstod fristelsen og lot være å bruke rust-killer men gikk på med killer attitude på rusten. Lagt på første lag med Jotun epoxyprimer (HB). Blir ett lag til og så sparkling av groper.

Overraskende hvor lite rust det egentlig var på denne kjølen (scanmar 33), bittelitt overflaterust her og der men ingenting voldsomt. 

20170715_204657.jpg

• 2 måneder senere...
On 3/14/2016 at 12:10 AM, alf-inge said:

Da båten kom på land etter to sesonger på sjøen, var det ikke antydning til at bunnstoffet ville slippe, eller andre bare flekker på kjølen. Så jeg er veldig fornøyd. Det er mulig at jeg overdrev grunnarbeidet, men det virket i allfall.

Nå har båten ligget to somre og en vinter til i sjøen, og denne gangen måtte jeg fram med vinkelsliperen og fjerne fem små rustflekker. en helt overkommelig jobb. Dette var den største:

DSC_0455.JPG.6a671bc769a7152b82493ce543638458.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...