Draco2400Styling Startet 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2016 (redigert) Hei Jeg har nå bestemt meg for å dokumentere arbeidet jeg har gjort/skal gjøre på min Joda 24. Jeg vil begynne med å presentere meg selv. Jeg er en gutt på 16 år, snart 17. Dette er min tredje snekke så lang og jeg stortrives til sjøs! Har vært på båttur hver eneste sommer siden jeg ble født i 99. De to snekkene jeg har hatt før denne har også blitt betydelig oppgradert men dessverre så har jeg ikke bilder eller lignende. Litt om båten: Båten er en Joda 24 tour fra 1979, motoren er en Yanmar 3qm som er saltvannskjølt. Båten er preget av å ha blitt brukt med et minimum av vedlikehold. Kalesjen er dårlig i sømmene og skal sendes til reparasjon førstkommende Torsdag. Det elektriske i båten, er som snekker flest dårlig. De som har hatt båten før meg var mer opptatt av funksjonalitet enn hvordan arbeidet var utført, jeg heller litt mot den andre siden. Det første jeg gjorde med båten var at jeg monterte et T stykke på hovedvannkranen slik at jeg kan ferskvannskjøre motoren når den skal ligge en stund i opplag, samt når den skal konserveres for vinteren. Hva jeg har gjort så langt: Så langt har jeg oppgradert det elektriske betydelig, jeg har montert sikringer og ryddet skikkelig opp. Jeg har skilt av batteriene slik at jeg har et for start og et for forbruk, montert lader og ladeskillerele. Jeg har tatt av dynamo og enheten for sveivstart slik at modulene kan pusses og lakkes. Jeg skal bruke et stoff som heter Hammerite fordi det er mer egnet en lakk da det fester seg bedre på overflaten og generelt er mer robust. Hva som gjenstår: Ferdigstille elektrisk Litt småting med motor, fjerning av overflaterust og en service Montere GPS + div småting Få reparert kalesje Montere dynamo og sveivstart enhet Her er enheten for sveivstart, den var helt sort av gammelt fett og møkk. Den er nårengjort og klar for montering! På bildet under kan dere se dynamoen, den skal også få et par strøk med grå hammeriteog så monteres på plass igjen. Her er da motoren, topplokket skal lakkes grått, samt luftfilteret. Flere oppdateringer kommer etterhvert som jeg ferdigstiller flere prosjekt! Takk for oppmerksomheten Redigert 16.Februar.2016 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Glemte å legge til bilder av det elektriske! Her har jeg montert sikringer og generelt ryddet opp i det elektriske! Bildene ble noe uklare men dere får et inntrykk av hvordan det ser ut, før var alleminusene samlet i en "pølse" og plussene fordelt. Når jeg overtok båten virket ingenting av det elektriske. jeg fant først ut hvilke ledninger som gikk til hvilken forbruker og dele de så opp i de bryterne som jeg har i båten. Jeg har en bryter for vindusviskere, en for lanternerog en for lys. Skal legge ut bedre bilder senere da disse var utrolig dårlige! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 (redigert) Må sei eg er veldig imponert over kva ein "gutunge" på 16 kan gå igang med og få til! Veldig imponert! Hadde same type båt for godt 35 år sidan. Då kjøpte eg den ny med ein 36 hk Volvo Penta MD 17C. Fin båt! Når du no skal måle motoren vil eg rå deg til å bruke origenalfargen på denne type motor. Redigert 16.Februar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 (redigert) Hei igjen Takk for det! Har blitt lært opp til å "klare meg selv". Ingen som gjør arbeidet for meg kan man si! Har en far som har lært meg mye, han gjør ikke noe arbeid for meg da det er mitt prosjekt men har gir gledelig råd og veiledning til hvordan jeg kan gjøre det, på den måten lærer jeg det selv og jeg får prøvd meg frem! Den første snekken som var i mitt eie hadde en Volvo MD 17c, fikk aldri prøvd den på sjøen da jeg solgte den og kjøpte et nytt prosjekt før den ble sjøsatt! Redigert 16.Februar.2016 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Ja dette er imponerende :) Legg gjerne ut flere bilder!! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 (redigert) Da har jeg begynt arbeidet med å lakkere de ulike komponentene, legger ut noen før - etter bilder Anbefaler denne lakken/malingenpå det sterkeste! Supert stoffmot rust, du sitter igjen med enslitesterk og fin overflate! Supert stoff! Redigert 17.Februar.2016 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Da er også kalesjen tatt av og levert til reparasjon! Jeg lagde en ramme av noen lekter, jeg la tre stykker på langs og en på tvers. Ser ut til at det vil holde det meste av vann ute! Legger selvsagt til noen bilder Slik såg altså kalesjen ut! I tillegg til dette var sømmenemodne for utskiftning samt et par glidelåser. Kalesjen hadde mistet noe av formen da et av festene som holder kalesjestengene oppe har knekt. Her er rammen under konstruksjon. Slik ligger båten nå! Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Artig prosjekt. Har gjort mye av det samme du skal gjøre og har tenkt til å gjøre med min Nidelv 24. Er selv 17 år, gøy å vite at andre på min alder har samme interesse. Skjekk gjerne prosjektråden min. Søk på "småfiks og oppgradering av nidelv 24". Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Hei igjen Ikke ofte en møter andre på vår alder som holder på med slikt, nei! Skal ta meg en tur innom tråden din, helt klart! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Da er dynamo, beskyttelsen for reimen, sveiv modulen og dekselet til sveiv modulen ferdig lakket og klar til montering imorgen! Dynamo Reim beskyttelsen Sveive modulen Beskyttelse til sveiv modulen Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Flott tråd, og at far kun kommer med veiledning og overlater jobben til deg er helt riktig;-) Har selv en Sollux 24 1982 modell. Må selv i gang med det elektriske. Legg gjerne ut en tegning på hvordan du tenker å legge opp el-anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Takk for det! Ja, syns det er helt topp å lære slikt som dette selv! Skal en ha båt må en kunne gjøre ting selv! Har en tegning som jeg kan ta bilde av imorgen å legge ut, har tegnet den for hånd men du forstår sikkert prinsippet! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Da var dynamo og sveiv modulen montert! Har også byttet svits idag da nøkkelen til den originale Yanmar svitsen var knekt og restene av nøkkelen står fast inne i selve svitsen. Har også flekklakkert litt på motoren, bland annet svinghjulet og motorlabber. Tenker å ta en oppstart på motoren imorgen! Dynamo ferdig montert! Mangler reim, men det skal fiksesfortløpende! Jeg har også lakket svinghjuletsom nevnt i teksten ovenfor, dette vises ikke på bildet. Slik så motoren ut før jeg begynte på dagens arbeid. Slik ser motoren ut nå, toppdekselet skal lakkes, til nå har jeg bare fjernet gammel lakk Omkobling av svits Slik ser det ut nå! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Hva rengjør du delene med før lakkering? Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 (redigert) Jeg pusser dem rene, avfetter så med enten aceton (ekstremt helseskadelig, så vær forsiktig!!) eller rødsprit. Legger så på lakk, jeg bruker Hammerite da den er slitesterk og forhindrer rust i fremtiden! Redigert 18.Februar.2016 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Flott tråd, og at far kun kommer med veiledning og overlater jobben til deg er helt riktig;-) Har selv en Sollux 24 1982 modell. Må selv i gang med det elektriske. Legg gjerne ut en tegning på hvordan du tenker å legge opp el-anlegget. Heisann. Her er et forslag på tegning. Skal selv bruke det i min nidelv 24 Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Imorgen skal jeg trekke frem to ledninger, en til pluss og en til minus. Bruker en ledning på 16 kvadrat til hver av skinnene! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Glemte selvsagt å ta bilde av min tegning, det kan jeg gjøre imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 Jeg pusser dem rene, avfetter så med enten aceton (ekstremt helseskadelig, så vær forsiktig!!) eller rødsprit. Legger så på lakk, jeg bruker Hammerite da den er slitesterk og forhindrer rust i fremtiden! Kan opplyse at aceton ikkje blir rekna som veldig helseskadeleg. Men likevel best å vere forsiktig. Derimot svært brannfarleg. Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2016 (redigert) Jeg har nok mikset dette med et annet stoff ja, leste nettopp at det er et av de minst giftige tekniske løsemiddelene! Jeg tenkte på fortynner, slik en bruker til å tynne ut lakk, bunnstoff osv. Redigert 18.Februar.2016 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2016 Legger ved noen bilder av dagens innsats, fikk ikke gjort så mye idag da det ikke er så utrolig mye mer å gjør annet enn litt småting. Jeg har koblet opp dieselmåler og ellers klargjort motoren for lakkering. Det meste av tiden gikk til oppstart av motor, har litt problemer med dårlig kontakt i startkretsen så jeg holder på med å utbedre dette. Fikk start på motoren og den gikk som en klokke! Har video av oppstart men vet ikke hvordan jeg legger den ut. Når jeg var ferdig med testenså ble motoren selvsagt konservert med ferskvann, ikke frostvæske da den skal startes igjen om ikke så altfor lenge! Bilde av hovedvannsinntaket, skal vaskes og stelles før sesongen dette også! Og til slutt, et bilde av mitt koblingskjema! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Hei igjen! En stund siden siste oppdatering! Har ikke skjedd så fryktelig mye siden sist, har hatt en oppstart på båten og skal snart gå igang med vår servicen! Skal da bytte sink anoder i motoren (vet ikke hvor mange det er) samt bytte olje, oljefilter og dieselfilter selvsagt. Men har nettopp handlet meg "nytt" kjøleskap til båten da det som sto i var godt modent for utskiftning! Kjøleskapet er av merket Isotherm og er 65 liter jeg fikk kjøpe dette for 1500,- noe som jeg syns er billig da et slikt koster 6599 kr nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 1500,- er en god pris ja;-) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 Ja, tror dette blir meget bra! Det blir også nærmest levert på døren til meg så jeg kan ikke klage! Det kommer på fredag så da skal det monteres i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Hei Jeg vil først beklage den lange pausen fra forumet! Har vert dårlig med oppdateringer i det siste... Kalesjen kom tilbake fra reparasjon, resultatet ble meget bra! Nye sømmer, nytt vindu bak i kalesjen og diverse glidelåser ble byttet. Mangler kun impregnering for øyeblikket. Dagen etter at kalesjen kom tilbake ble båten tatt på land og båtpussen var igang! Etter en god høyttrykkspyling viste det seg av mye av bunnstoffet var løst og det endte med et skrape oppgjør uten sidestykke! Det aller meste av gammelt og løst bunnstoff ble fjernet og hele båten ble primet før nytt bunnstoff ble påført. Jeg byttet også farge på bunnstoffet fra blått til sort, noe jeg personlig mener ble meget pent. Primer er påført! Nytt bunnstoff Når båten var på land fikk også motoren en god service. Motoren ble pusset ned og klargjort for lakkering, etter et par timers arbeid ble den som ny! Før lakkering. Etter lakkering: Kjølsvinet var også dekket av skitt! Dette ble enkelt fjernet med biltemas "motorvask", jeg sprayet enkelt og greit avfettingen på skrogsidene, ventet et par minuttet og påførte enkelt og greit rent vann fra en vannslange og den fastgrodde skiten løsnet av seg selv, uten skrubbing! Før vask: Etter vask: Båten ble etter to laaange uker på land endelig sjøsatt! Toppfarten ble målt til 10 knop på gps og alt fungerer i skrivende stund utmerket! :smiley:Motoren fikk ny dynamo da den gamle hadde sett sine beste dager Og den lader nå med 14 volt når den rusler å går på tomgang (som må sies å være bra ) Toppfart: Yanmar 3qm motorene er kjent fon å være seiglivet, lettstartet og en generelt god motor. Men som med alt annet har også denne sine svakheter, den værste er varmgang grunnet tette kjølekanaler. Jeg har tatt mine forhåndsregler, det første jeg gjorde når jeg fikk hentet båten hjem var å montere et T stykke på vanninntaket slik at jeg kan kjøre motoren i ferskvann om den skal ligge lenge i opplag. Jeg har også renset kjølekanalene med saltsyre og kaustisk soda. Jeg tok først å blandet saltsyren med varmt vann, kjørte dette inn i motoren og lot det stå i en 10 - 15 minutter før jeg kjørte det ut med ferskvann. Jeg gjentok prosessen med saltsyre 2 ganger totalt. Etter at saltsyren var grundig flushet ut ble kaustisk soda blandet med varmt vann og kjørt inn i kjølesystemet, siden dette er en base og ikke en syre er det ikke så farlig for motoren og dette ble stående i systemet over nattet. Denne prosessen ble også gjentatt to ganger, mellom hver gang ble det flushet godt med ferskvann. For å dokumentere virkningen av dette tok jeg naturligvis et "før og etter" bilde Før rens av kjølesystem: Etter rens av kjølesystem: Et nokså brukbart resultat dette altså Båten har nå også blitt utstyrt med et bra stereoanlegg! Har kun bilde av forsterker: På bildet er den nettopp montert i båten,derfor mye gris på bilder... Båten er blitt mye brukt i den siste, allerede logget godt over 70 nautiske mil og litt over 20 timer på plotteren! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.