boble65 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Kjempefin båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Takk så mye! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Er det slik at saltsyra har høy pH og kautisk soda lav? Et annet spørsmål, når du primet, fikk du ikke noe koking når du kom i kontakt med gammelt bunnstoff? Hvilket merke brukte du? Ellers flott båt! Jeg har også fått reparert kalesjen med nytt bakvindu. Så og si lik som din. Men angrer litt på at jeg ikke fikk satt inn ett vindu på venstre side i det minste. Får stor dødvinkel på den siden under fart med kalesjen oppslått. Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Hei igjen Ja, det stemmer! Saltsyren er en syre med høy pH, og kaustisk soda er en base med lav pH. Jeg fikk ikke noe "koking" når jeg kom i kontakt med gammel bunnstoff, ihvertfall ikke noe som jeg la merke til. Jeg brukte biltema sin tokomponente primer, fungerer veldig bra. Min kalesje var raknet midt på, grunnet vannsamling og presset ble for stort. Heldigvis kom den i rett hender og resultatet ble upåklagelig. Selvfølgelig raknet den ene glidelåsen som ikke ble byttet dagen etterpå... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Takker for svar. Jeg sendte bort hele kalesjen for omsying med nye sømmer og nytt bakvindu. Betalte 4500,- for dette og er veldig fornøyd. Skal impringnere når den kommer på vannet. Regner med å ha bra kalesje i flere år fremover nå. Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 7.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 (redigert) Hei igjen!En stund siden min siste oppdatering, noe som er beklagelig. Holder for øyeblikket på med installering av vanntemperaturmåler. Yanmar 3qm er følsomme for varmgang, da toppen sprekker for et godt ord. Originalinstrumentet for varmgang er en lyspære som lyser når motoren har nådd en temperatur som overstiger en fastsatt verdi.Men i mine øyne så har skaden alt skjedd hvis motoren er blitt såpass varm at lyset begynner å lyse. Når instrumentet blir montert er det mulig å følge med motorens temperatur hele veien, og påse at den arbeider under optimale forhold. Legger ved et bilde av den aktuelle vanntemperaturmåleren som blir montert i disse dager. Flere bilder av jobben, og ferdig resultat kommer fortløpende Redigert 7.Mars.2017 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 16.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2017 (redigert) Da er det endelig tid for en ny oppdatering! Lørdag 8 April ble båten tatt på land, endelig. Jeg hadde i utgangspunktet ingen store planer for opptaket, kun vanlig vedlikehold. Men med nærmere inspeksjon var det på tide til å gå litt mer drastisk til verks. Det hele begynte med at jeg oppdaget en dårlig reparert skade i roret. Roret ble derfor skrudd av og tatt med hjem, hvor vi borret hull for å sjekke omfanget av skaden. Det viste seg at kryssfineren hadde trukket til seg vann og glassfiberen hadde dermed begynt å slippe taket. Roret står nå til tørk og det vurderes om det kanskje er mer fornuftig å lage nytt enn å reparere det gamle. På bildet under kan en tydelig se at glassfiberen har sluppet taket på kryssfineren. Når roret var fjernet tok jeg en nærmere kikk på cutlesslageret. Jeg har lenge tenkt tanken på å bytte dette, og siden roret allerede var av var det bare til å gripe verktøyet fatt og begynne å løsne klemflensen. Jeg har lest at klemflensen kan sette seg fast, men at de kan sitte så godt som denne hadde jeg aldri trodd. Jeg endte opp med å tilbringe nærmere 5 timer nede i kjølsvinet for å skille akslingen fra klemflensen Jeg endte opp med å måtte skjære i stykker gummihylsen som sitter montert bak pakkboksen for å kunne trekke akslingen bak til hylserøret, slik at jeg kunne få plassert en ters på fremsiden av klemflensen og på denne måten få trekt den av. Når klemflensen omsider løsnet, ble pakkboksen tatt av fra akslingen og akslingen trukket ut. Så skulle stevnlageret demonteres. Det var igrunn ingen stor jobb å få det av båten, det var festet med to gjennomgående bolter med mutter og skrudd på hylserøret. Jobben begynte når cutlesslageret skulle ut av selve stevnlageret. Jeg har lest i dette forumet at disse har en tendens til å sitte voldsomt fast, og dette var intet unntak. Gummiforingen (cutlesslageret) løsnet veldig lett, det kunne plukkes ut så det var tydelig at det var på tide med utskiftning. Men selve foringen som satt inni stevnlageret var ikke så enkelt å få ut. Her måtte vi lage et snitt på langs av hele foringen og banke det ut. Etterhvert begynte den å gi etter Og til syvende og sist kom den ut, tydelig at dette ikke har vært byttet på en stund, ja Så da var halve jobben gjort, nå må hele prosessen reverseres Fortsettelse følger så snart de nye delene ankommer! Redigert 16.April.2017 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.