Fixman Startet 17.Februar.2016 Del på Facebook Startet 17.Februar.2016 Hei, Har allerede et prosjekt på gang med min Yanmar 4jh-te med rett aksel, dvs varmeveksleren(og turbo) samt dynamo er demontert. Da har jeg plutselig tilgang til motorlabber!!(Meget trangt i motorrommet) Båten er en 86 mod Diana, antagelig aldri vært gjort noe større vedlikeholdsarbeid på motor utover det vanlige, så antagelig på tide med litt større vedlikeholdsjobber..., samt vært et offer i en voldsom flom en gang i tiden med for mye vann i kjølen , antagelig opp på motorfestene... Bakre labber preget av rust, malt med lakk oppå rust en gang i tiden, og ser derfor rimelig shabby ut, og tilstanden på gummi litt usikkert, men mest sannsynlig 30 år gamle... Kan man bruke en slags jekk for å støtte motoren mens man bytter labb? og tilfelle, hva slags jekk og hvor jekken burde plasseres? Må man løsne/demontere akselen for å gjøre dette? Må man ta alle fire labber på en gang, eller kan man ta parvis? Mange spm, men man vet aldri... Fixman Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Jeg ville ha løsnet klemflensen, den må uansett løsnes for å sjekke innrettingen etterpå. Deretter lagt en kraftig bjelke på tvers høyest mulig og en talje eller jekkestropp ned til motoren. Så kan du løfte ene enden, skifte begge labbene der og til slutt flytte bjelken til motsatt ende og gjenta operasjonen. Så er det bare å foreta en skikkelig innretning mot aksling før du strammer det hele godt til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Riddar4 Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Eller du kan bruke en vanlig biljekk under og jekke forsiktig opp, først bak etter at du har løst klemflensen og motoren er fri, før du gjør det samme foran. Det funka iallfall hos meg. Skifta labbene parvis bak og foran. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Jeg ville vært forsiktig med jekk mot skroget, punktbelastningen blir lett veldig stor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Riddar4 Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Trodde kanskje Diana fra Grimstad var så solid laget at du kunne løfte halve motoren noen cm med belastning fordelt utover rett over kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Dersom jekken står mot f.eks betongballast, hadde jeg ikke vært bekymret. Men å anlegge jekken rett mot glassfiberen, ville jeg unngått, og heller fulgt prosedyren til index beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Om du bruker en 2x8 klosse på 30/40cm får du lavere trykk pr cm2 en om en voksen mann står på en fot. Ingen båt krever truger pga svakt dekk eller svakt skrog. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Riddar4 Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Den ene metoden kan være like god som den andre. Men det som til syvende og sist vil være avgjørende, er plassen. Tråd- stilleren antyda trangt motorrom. Og da spørs det hvor lett det er å komme til. Tidligere tråder har også gode ideer om dette tema, noe som bl a Lotus og Havgapet har ført i pennen. Jeg begynner som regel å søke først der, heller enn å stille gamle spørsmål. Ære være alle som trår til med svar likevel. Det er slik vi holder forumet i sving. Og noen ganger kommer det opp nye ideer. Andre ganger blir det mest filosoferinger slik jeg begir meg ut på nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Har lest om folk som har funnet en tom basketball under motoren og klødd seg fælt i skallen :-) En liten kompressor, stapp den flate ballen under motoren og pump i vei. Enklere enn vanlig jekk som gir punktbelastning og kan skvette unna. Har ikke prøvd det selv men liker ideen godt. Sitér dette innlegget Link to post
Fixman Svart 18.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2016 Takk for gode svar, i dette tilfelle(pga trangt motorrom) er nok den beste løsningen som Index presenterte den beste, og få hevet motoren litt ved hjelp av en bjelke og jekkestropp:) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Februar.2016 Del på Facebook Svart 18.Februar.2016 Må bytte fester selv. Er trangt som fy, så jeg likte tanken bak basketball-trikset. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2016 Del på Facebook Svart 18.Februar.2016 Evt få lånt deg sånn flaskejekk med slange ut til pumpedel. Enerpac. Trur eg har en sånn på Stord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.