Jump to content

86 mod Diana med Yanmar 4jh-te og rett aksel, bytte motorlabber

Fixman

Recommended Posts

Hei,

Har allerede et prosjekt på gang med min Yanmar 4jh-te med rett aksel, dvs varmeveksleren(og turbo) samt dynamo er demontert. Da har jeg plutselig tilgang til motorlabber!!(Meget trangt i motorrommet) Båten er en 86 mod Diana, antagelig aldri vært gjort noe større vedlikeholdsarbeid på motor utover det vanlige, så antagelig på tide med litt større vedlikeholdsjobber..., samt vært et offer i en voldsom flom en gang i tiden med for mye vann i kjølen , antagelig opp på motorfestene... Bakre labber preget av rust, malt med lakk oppå rust en gang i tiden, og ser derfor rimelig shabby ut, og tilstanden på gummi litt usikkert, men mest sannsynlig 30 år gamle...

Kan man bruke en slags jekk for å støtte motoren mens man bytter labb? og tilfelle, hva slags jekk og hvor jekken burde plasseres? Må man løsne/demontere akselen for å gjøre dette? Må man ta alle fire labber på en gang, eller kan man ta parvis?

Mange spm, men man vet aldri...

Fixman

Jeg ville ha løsnet klemflensen, den må uansett løsnes for å sjekke innrettingen etterpå. Deretter lagt en kraftig bjelke på tvers høyest mulig og en talje eller jekkestropp ned til motoren. Så kan du løfte ene enden, skifte begge labbene der og til slutt flytte bjelken til motsatt ende og gjenta operasjonen. Så er det bare å foreta en skikkelig innretning mot aksling før du strammer det hele godt til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den ene metoden kan være like god som den andre. Men det som til syvende og sist vil være avgjørende, er plassen. Tråd- stilleren antyda trangt motorrom. Og da spørs det hvor lett det er å komme til.

Tidligere tråder har også gode ideer om dette tema, noe som bl a Lotus og Havgapet har ført i pennen. Jeg begynner som regel å søke først der, heller enn å stille gamle spørsmål. Ære være alle som trår til med svar likevel. Det er slik vi holder forumet i sving. Og noen ganger kommer det opp nye ideer. Andre ganger blir det mest filosoferinger slik jeg begir meg ut på nå....

Guest Avmønstret#

Har lest om folk som har funnet en tom basketball under motoren og klødd seg fælt i skallen :-)

En liten kompressor, stapp den flate ballen under motoren og pump i vei. Enklere enn vanlig jekk som gir punktbelastning og kan skvette unna. 

Har ikke prøvd det selv men liker ideen godt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...