Jump to content

Redningsskøyta på oppdrag i Full Storm


Kapteinbåt

Recommended Posts

Bølgehøyde tror jeg kommer veldig an på hvem som anslår den.

Jeg pleier å tenke at hvis jeg sitter i førerstolen med hodet to meter over vannlinja, så er bølgene to meter hvis jeg ikke ser over toppen når jeg er i bølgedalen.

Ofte er det folk ombord som mener det er to meter med halvparten av denne bølgehøyden..

 

På helikopterfilmen av skøyta ser det etpar ganger ut for at bølgene er i høyde med styrhustaket, og da snkker vi vel kanskje om 5meter?

I filmen fra skøyta er det endel skvett på vinduene i begynnelsen, men når de går mot havaristen ser de den hele tiden.

Filmhøyde er vel ca 4 meter, og dekk på lastebåten det samme?

Når skøyta ligger på bølgene ved havaristen (imponerende båtkjøring) er vel stort sett vannlinja godt under rekka på havaristen selv om de er oppe/nede i bølgene?

Mons

Link to post

Filmen er tatt fra 20-30 meters høyde, og bølgene var som de pleier noe variable. Vil anslå de til 8-10 meter i perioder, etterfulgt av noen bølger nede i 5-6 meters høyde. Alltid fint på sjøen, men komforten ombord i det rullende skipet var neppe mye å rope hurra for. Da hadde vi det langt bedre oppe i helikopteret.

Link to post

Må være spennende å sitte å se på slikt. Likte utrolig godt at dere har lagt ut videoen av dette.

Håper det skjer flere ganger. Når det er mulig. :)

Sier litt for oss som ikke forstår hvilken hverdag disse havets helter har.

Det jeg har lurt litt på er hvorfor de kaster lina fra skøyta til skipet. De kunne vel skutt lina ombord?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Jeg og så det slik at drt var greit I medvind. Men likavel er jo da båtene nødt til å være ganske nærme. Nå vet jo jeg at de som fører disse Rs båtene er svært dyktige. Men likavel er det jo fort å gjøre en feil. :) da er den mindre Rs båten I fare om den skulle treffe lastebåten . :)

Gjør for sikkerhets skyld oppmerksom på at dette ikke er kritikk. Bare et spørsmål fra en enkel båtnisse fra Sørlandet

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Virker som det er mye dyktige folk i redningsselskapet, men jeg tror nok pulsen er litt høyere enn normalt når de legger seg så nært opp mot en annen båt i slikt vær. Vet ikke hvor kraftige thrustere de har sideveis, men det virket som de hadde god kontroll, og så lå de jo så langt fremme at de nok kunne berget seg på å kjøre full fart forover dersom de hadde kommet for nært. Skulle gjerne hatt tilsvarende manøvrering på seilbåten min når jeg bakker inn i båsen på en dag med mye vind inn i siden.

Link to post

Jeg er I hvertfall mektig imponert over den måten de løste denne saken på. :)

Å litt misunnelig jeg og.. på både egenskaper på båt. Men ikke minst egenskapene til Mannskapet.

 

Må forresten være morsomt å være ute I slikt Vær når en vet at en har utstyr som tåler slikt vær

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Vel, 8-10 meter måtte MF Fjordveien baske med rett som det var over Skudenesfjorden vinterstid. De tunge bilene ble surret fast - og så lot man det stå til. Når det stod på som verst, satte kapteinen kurs rett mot været, for å så ta en skarp vending mot øst i ly av Kvitsøy. Akk, det var tider det ! Jeg savner Skudenesfergen så mye at jeg kunne grine. Men det gjør jo ikke store gutter, så jeg får nøye meg med å oppfordre fylkesordføreren til å se på et fergesamband fra Skudesnes med nye øyne. Kanskje til Arsvåg ? Egentlig burde Rogfast vært prosjektert med en arm til Karmøy, det vil nok aldri skje, men en ny ferge fra Skudeneshavn til Arsvågen må være mulig ? Solvik-Olsen - ballen er din :smiley:

 

Det kan være ille på Skudenesfjorden men det er vel ikke 8-10 meter bølger innpå der rett som det er?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

De var rett og slett før oss ute ved havaristen og det ble (visstnok) vurdert slik at det hastet å få satt sleper så fort som mulig. Det viste seg vel at de slepte fint selv og dermed ingen grunn til å koble om. BB Supporter eskorterte de inn og koblet havaristen opp i akterenden før Måløybrua.

P.S dette er slik jeg forsto det av rapporten her ombord..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...