Jump to content

17. mai på Shetland 2016

arkmarin

Recommended Posts

Vi er, som vanlig, flere båter fra Trøndelag, som skal over til Shetland 17.mai 2016. Vi skal gå i 17.maitog og delta på diverse minneseremonier der bort den 17. Vi håper at flere på baatplassen vil gå sammen med oss over Nordsjøen. Vi går mest sannsynlig fra Trondheim den 12.mai. Det betyr at vi går ut ved Runde ca 30 timer etter start fra Trondheim. De fleste av oss returnere den 18. mai.

Vi har en egen gruppe på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/702122459933825/?fref=ts

Her kan dere se en videoberetning fra da vi seilte over i 2014:

https://youtu.be/WS23E2hNYcY

• 3 uker senere...

Her en video fra Forsvarets Spesialkommando om overfarten til Shetland. 

Vi håper at flere vil være med å seile i kjølvannet av de som tok turen over i krigsårene, og på denne måte hedre minnet om de som mistet sine liv under de farefulle operasjoner Shetlandsgjengen utførte i krigsårene. Pr dato er vi 5 båter fra Trøndelag som seiler over for å delta i minneseremoni med mer den 17. mai.

bilde

Her kan du se noen avstander over.

Jeg tviler på at marinen vil ta noe ansvar for at noen lystbåter skal over Nordsjøen.

Det er flere som har vært over Nordsjøen i gummibåt. Det har gått bra, når de har forberedt seg godt, og har nødvendig sikkerhetsutstyr med.

Vi satser på lavere fart og mer komfortabel overfart, enn hva en 15 foter kan gi.  Vi vil gjerne vite om andre båter, som vil over for å delta på det som foregår der 16. og17.mai. Vi ønsker båtnavn, kallesignal, MMSI-nummer, antall om bord, navn på skipper og mannskap på båter som drar over til 17. mai. Dette for å vite hvor mange vi blir og hva vi skal satse på som felles opplevelser. Vi har ofte ordnet med sight-seeing turer med buss og guide. Nå har de fleste av oss vært over så mange ganger, at vi har sett det meste og er ikke like interessert i slike fellesturer.  Skal det bli arrangert slikt, så må det være et visst antall som er interessert. 

• 4 uker senere...

Fekk ikkje muligheten i fjor, men ser ut som om det lar seg gjer i år.

Om alt går etter planen så seiler eg fra Stord tidleg den 15. mai. 

Så får eg håpa me får mulighet til å delta på eit par ting den 17.

Blir berre ein svipp tur for min del. Får sjå litt an ang varihet, då det er eit par ting som ikkje er bestemt enno.

Heldigvis fjernes denne stygghet fra Victoria Pier innen båtsesongen starter. Den har okkupert de beste gjesteplassen i Lerwick i flere år, samt skjemmet ut havneområdet med sitt utseende.

http://www.shetnews.co.uk/news/12401-town-centre-eyesore-is-heading-north

Med fare for å spore av tråden, men siden den er nevnt...

En ting er okkupasjon av gjesteplasser, men den har vel gjort nytte for seg den tiden den har ligget der. Det er litt vel harde kontraster på denne, særlig på nært hold, men må allikevel si jeg blir fascinert av hvordan den blir kamuflert i forhold til bakgrunnen, hvordan konturene av en stor kantete doning blir visket ut og glir inn i bebyggelsen. Utrolig forskjell på nærbilde og distansebilde.

Mulig det tar seg annerledes ut i virkeligheten, noe jeg ikke har opplevd.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ja den ser ganske rar ut nå ein ser innover sentrum. Lurte fælt på ka da var første gang eg såg den var kommen. Første gangen eg såg den var på sommaren, så eg trudde kansje da var ein sommer revy ting dei hadde leigd inn, hehe. Men når eg spurte litt så var det vist boligkvarter for alle som jobba på Gassterminalen Sullom Voe då den blei oppgradert.

Redigert av Steini (see edit history)

..., men må allikevel si jeg blir fascinert av hvordan den blir kamuflert i forhold til bakgrunnen, hvordan konturene av en stor kantete doning blir visket ut og glir inn i bebyggelsen. Utrolig forskjell på nærbilde og distansebilde.

Mulig det tar seg annerledes ut i virkeligheten, noe jeg ikke har opplevd.

Du har et poeng der Shore, fordi vi forstod ikke hva det var da vi kom seilende fra nord gjennom Bressay Sound og så det for første gang. Var husene malt slik eller hva var det? Vi konkluderte med at det var stygt og skjemmet bebyggelsen ved Victoria Pier.

• 2 uker senere...

Type båter er det dere farter over med ??:) høres Morro ut hadde jeg hatt en drivsikker båt !

Det er seilbåter vi drar over i. Den minste de siste årene har vært på 28 fot. Selv har jeg tatt turen over i en på 26 fot, og det er det flere andre som har gjort. Båttypen var av typen Albin Cirrus.

Jeg har to ganger tatt turen over i motorbåt. Det var i båter på over 30 fot. Har møtt de som har vært over i 23 fots snekke, samt seilbåt av samme størrelse.

Det ser ut for at vi blir 7 båter som seiler over til 17.mai i år. 5 fra Trøndelag og 2 fra Vestlandet. Vi starter den 11.mai fra Levanger/Trondheim. Er det andre som har lyst og anledning, så vi ser gjerne at flere båter seiler over sammen med oss.

Hei. Vi er fem karer som starter fredag kveld den 13 fra Molde i en Bavaria 37 Cruiser  på tur mot Shetland. Vi kommer da til å ligge noen timer bak dere ser det ut til. Er det mulig å få opprettet kontaktinformasjon så vi kan få oppdatert vær og føre ?

-Om jeg ikke husker feil, så bruker Ark Mari AIS, og vi fulgte overflaten deres i fjord.

Så en AIS, eller ihverfall mAIS, er jo noe å tenke på å skaffe seg til overfarten.

Tipper du hører fra han ganske snart om kontaktinformasjon.

Vi har hatt kontakt på mail. Totalt ser det ut for at det blir 8 båter som seiler over til 17.mai.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...