Jump to content

VHF med støyreduksjon (ClearVoice boost) kontra VHF uten?

tronds63

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe handholdt VHF i tillegg ti min faste.
Så er spørsmålet om man skal koste på seg en med støyreduksjon slik som Icom sin IC-M35 med ClearVoice boost eller om man skal gå for en helt enkel en til tusenlappen?

Noen som har brukererfaringer med radio med støyreduksjon og radio uten?
Hvor godt virker dette? Reklamen sier at de fjerner 90% av støyen, men reklame er reklame. Jeg ønsker en uttalese fra noen som bruker/har brukt en slik radio.
Radioen skal brukes i åpen båt og i en liten sjark med åpent styrhus, eller styrbås om man vil. Da vil det alltid være noe støy.

--Trond.

Jeg har Standard Horizon vhf, de har samme opplegget. Har ikke utprøvd radioen noe mere enn vanlig bruk. Da jeg jobbet i Nrk hadde vi mye Icom utstyr. Dette fungerte meget bra. Dette med noice cacelling fungerer greit med vanlige mikrofoner. På en vanlig sangmikrofon er mikrofonhuset mye større enn på en vhf, og der fungerer utfasing av lyden bra. Tror ikke dette er mye å henge seg opp i. Har brukt vhf og annet komm. utstyr i mange år, og egentlig aldrig tenkt serlig over saken. Det er jo heller ikke slik at den fjerner all motorstøy eller vindsus når du snskker. Mikrofonen klarer ikke å skille mellom "støy" og vanlig prat, da alt er lyd. Det blir brukt direktive mikrofoner til dette som favoriserer lyd forfra og utfaser lyd som kommer fra sidene og bakfra.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...