Jump to content

Oljebytte på Yanmar 6LYA-STP, kun 10 liter ut ?

Andreas Isaksen

Recommended Posts

Skulle bytte olje på Yanmar motoren min, peilet olje før start var faktisk litt over max merke. (motoren har stått en stund) Kjørte motoren varm, også pumpet jeg ut olje via hullet for peilepinnen. Fikk ut ca 10 liter, dette virker alt for lite. (20 liter etter instruksjonsboka)

Ser så videre at det står motoren skal kjøres minimum 5 min før man peiler oljen, for å fylle kjøpere osv.

Det som slår meg da, motoren min må jo ha hatt alt for lite olje da det var ca max på peilepinnen ved kald motor ??

Kun 10L ut hørtes litt lite ut. Har du peilepinne på begge sider av motoren ? Jeg har 6LY2 og tømmer fra andre siden av motoren. Føler jeg får mer ut da.

Jeg lar motoren stå en halvtime etter varmkjøring før jeg starter med tømming, fortøyer, finner frem remedier, verktøy etc

Manualen jeg har sier 16,4 liter + ca 1,5 liter i filterne. 6LY har vel bare ett oljefilter.

20L du refererer til er nok totalvolumet av systemet inkl. volum av rør, kjøler etc.

Jeg fyller 16,5 - 17liter på 6LY2. Og fyller aldri mer enn til midt mellom max/min merket på peilepinnen.

Jeg vil tippe du får under 16 liter på en 6LY.

På sugepumpa mi er slangen ganske tynn. Jeg pleier derfor å "fore ut" enden på den med tape slik at den tetter best mulig, når jeg stikker enden på den litt ned i peilerøret. Deretter legger jeg på et par runder med tape i skjøten mellom slange og peilerør, for å tette ytterligere. Dermed bruker jeg peilerøret som sugerør, slik det også er nevnt ovenfor her. 

Nå har motoren stått, så nå har mere runnet ned i bunnpanna. Så vil nok få ut et par liter til. Det var nok litt lite olje på motoren, vil tro det lå rundt/rett under minimum på pinnen. (Hvis jeg hadde kjørt motoren litt før jeg peilet) Men dette gjor jeg ikke, trakk kun opp peilepinnnen på kald motor som har stått noen uker. Var da rett over max på pinnen, kontroll peilet ikke en gang til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...