Andreas Isaksen Startet 19.Februar.2016 Del på Facebook Startet 19.Februar.2016 Skulle bytte olje på Yanmar motoren min, peilet olje før start var faktisk litt over max merke. (motoren har stått en stund) Kjørte motoren varm, også pumpet jeg ut olje via hullet for peilepinnen. Fikk ut ca 10 liter, dette virker alt for lite. (20 liter etter instruksjonsboka) Ser så videre at det står motoren skal kjøres minimum 5 min før man peiler oljen, for å fylle kjøpere osv. Det som slår meg da, motoren min må jo ha hatt alt for lite olje da det var ca max på peilepinnen ved kald motor ?? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 (redigert) CLD... Redigert 19.Februar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Har lurt på det samme. Trur det pleier ligger rundt 10 liter på min også. Har slått meg til ro med det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Kun 10L ut hørtes litt lite ut. Har du peilepinne på begge sider av motoren ? Jeg har 6LY2 og tømmer fra andre siden av motoren. Føler jeg får mer ut da. Jeg lar motoren stå en halvtime etter varmkjøring før jeg starter med tømming, fortøyer, finner frem remedier, verktøy etc Manualen jeg har sier 16,4 liter + ca 1,5 liter i filterne. 6LY har vel bare ett oljefilter. 20L du refererer til er nok totalvolumet av systemet inkl. volum av rør, kjøler etc. Jeg fyller 16,5 - 17liter på 6LY2. Og fyller aldri mer enn til midt mellom max/min merket på peilepinnen. Jeg vil tippe du får under 16 liter på en 6LY. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Har peilepinne på begge sidene. Så da peiler du på kald motor til ca midt på pinnen ? Hvis man da kjører motoren litt også stopper den for å peile, vil det jo være en del lavere nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Tja det blir ihvertfall på halvkald motor, jeg peiler aldri rett etter stopp. Hvor mye olje fikk du på ? Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Har ikke fylt på enda skal la den stå litt å se om jeg får ut mere, 10 liter virket lite. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Tømmer du med sugeslange ned peilepinnerøret eller kobler sug rett på peilepimnerøret? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
FinnSi Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Har samme type motor i min båt, jeg bruker sugepumpe hvor jeg putter sugeslangen ned i peilerøret og klarer å få opp ca 16 liter ( oljenivå midt mellom min/max). Har peilerør på begge sider hvor jeg får mest opp på stb side. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Har en tynn plast slange som jeg stikker helt ned. Skal prøve å suge fra stb siden. Sitér dette innlegget Link to post
Dora 2 Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Prøv og sett en slange på utsiden av peilerøret, ikke stikk noe ned i røret. Har fått instruksjoner på min motor at det er slik det skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Prøv og sett en slange på utsiden av peilerøret, ikke stikk noe ned i røret. Har fått instruksjoner på min motor at det er slik det skal gjøres. Okey, det var jeg ikke klar over kan prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 På sugepumpa mi er slangen ganske tynn. Jeg pleier derfor å "fore ut" enden på den med tape slik at den tetter best mulig, når jeg stikker enden på den litt ned i peilerøret. Deretter legger jeg på et par runder med tape i skjøten mellom slange og peilerør, for å tette ytterligere. Dermed bruker jeg peilerøret som sugerør, slik det også er nevnt ovenfor her. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Eg tar ut peilepinnen på stb. side. Den står direkte inn i bunnpanna uten noe rør. Bruker ei slik Marco sugepumpe. Latmannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Eg har prøvd forskjellig og fann ut at eg ikkje får meir olje ut sjølv om eg stikk slange ned i peilerøret. Så eg set berre slangen frå sugar litt nedi og taper rundt slik som er nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Det er jo ingen katastrofe om det er en halvliter igjen som du ikke får ut. Men kun 10 liter som du nevner i ditt innlegg #3 virker jo lite. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Nå har motoren stått, så nå har mere runnet ned i bunnpanna. Så vil nok få ut et par liter til. Det var nok litt lite olje på motoren, vil tro det lå rundt/rett under minimum på pinnen. (Hvis jeg hadde kjørt motoren litt før jeg peilet) Men dette gjor jeg ikke, trakk kun opp peilepinnnen på kald motor som har stått noen uker. Var da rett over max på pinnen, kontroll peilet ikke en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 20.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Nå skal jo full bunnpanne være ca 16,5 liter, så om motoren var på minimum så er nok ikke 10-11 liter så usannsynlig. Men er enig i at det virket litt lite. Men nå lå båten litt til babord, og jeg sugde kun fra styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.