Jump to content

Ny motor - Polar 20 - Stillegående - Trenger tips

phrodejo

Recommended Posts

Hei. Har handlet meg en Polar 20. Båten er fantastisk, men min 1985 modell 2 cyl. Yanmar 15HK diesel bråker for mye synes jeg. Jeg ønsker meg en roligere motor og helst mer krefter. Noen jeg kan montere uten og måtte gjøre noen spesielle endringer.

Har noen tips til motor?

Noen tips for hva jeg kan selge den eksisterende for. 85 mod, var ny-overhalt i 08 av Fuglevik Båtservice. Ingen lekkasjer, svetting eller annet med den.

Takker for tips og erfaringer :-)

Redigert av phrodejo (see edit history)

Hadde en ny 2011 mod. Polar 20 i fem sesonger, som jeg solgte i høst. Der sto der en Yanmar 3 YM 20 (21hk). Denne passet ypperlig til Polaren. Stillegående tre-sylindret motor, som varer evig .Gjorde vel 11-12 knop på full guffe. Har hatt flere små Yanmar motorer i div. snekker tidligere , aldri noe feil. En gammel to-sylindret, som du antyder i fra 85, vil jo bråke/riste noe mer, så ville nok uansett ha satset på en tre-syl. motor. Volvo Penta har jo også noen små-dieseler som er veldig bra. Står mange av de i Polar 20 og 22 foteren.

Hvis det er støy må du over på bensinmotor.

Nest best er vel en 3 sylindret diesel.

Mange polar 20 er levert med marna bensinmotor som har en veldig stille og behagelig gange.

Men alt koster, spørsmålet er om det er verd å gjøre det. Har selv byttet innenbordsmotor og tusenlappene flyr på tilpasning og montering hvis du ikke gjør det selv. Polaren er en snekke så det er ikke vits med særlig mer enn 15 hk, den vil ikke kunne nyttiggjøre seg det.

Redigert av Janoho (see edit history)

Hvis det er støy må du over på bensinmotor.

Nest best er vel en 3 sylindret diesel.

Mange polar 20 er levert med marna bensinmotor som har en veldig stille og behagelig gange.

Men alt koster, spørsmålet er om det er verd å gjøre det. Har selv byttet innenbordsmotor og tusenlappene flyr på tilpasning og montering hvis du ikke gjør det selv. Polaren er en snekke så det er ikke vits med særlig mer enn 15 hk, den vil ikke kunne nyttiggjøre seg det.

Det er klart at hvis det kun tenkes støy, så er jo en liten bensinmotor tingen, har jo blitt solgt helt nye Polar 20/22 i dag med nye bensinmotorer. Nå er det allikevel ikke så mange som vil ha bensinmotor i ei plastsnekke , så det er vel stort sett kun dieselmotorer som leveres til nye Polarer i dag. Volvo Penta har jo vært hoved leverandør til Polar 20/22 i alle år, helt frem til 2010/11 da Yanmar stort sett blir montert i dagens båter. Ellers er det jo klart at det er jo ikke store motoren som skal til i en Polar 20, med sitt deplasement-skrog for og oppnå vanlig snekkefart, men de fleste nyer utgaver har jo flaps bak, så de tåler noe større motor. Hadde jo selv en Yanmar 3Ym på 21 hk, og båten gjorde jo nærmere 12 knop, ikke gravde den seg ned bak heller, ble jo nesten som en halvplaner. :yesnod:

Artig sak den Polaren med el-motor, er vel i fra Vetus. Har vel aldri blitt noen storselger .Skulle tro denne båten var mere salgbar i disse miljø og "el-tider". Skager har vel forresten også sin el-variant av snekka si, eller om det er en hybrid? Vel hvis man har grei adgang til strøm og lading der hvor båten ligger, og selve båtbruken består av småturer bl. holmer og skjær, så hvorfor ikke?. Må  jo være herlig å slippe og sitte å høre den "forferdelige motorduren" hele tida, kun rolig bølgeskvulp. :yesnod:

Har selv tenkt på å montere en nyere påhengsmotor i lignende båt. En 15-20 hk firetakter med elstart hadde vært ypperlig. Med på kjøpet får du jo alle fordeler som utenbords og drev installasjoner har, mtp navigering, spesielt i revers. Blir litt støpearbeid såklart, men utenbordere er billige, enkle å vedlikeholde, og blitt stillegående. Så blir du også kvitt motorkassa.

Tenkte montere slik som blandt annet Crescent har på 21 og 26 fot snekkene.

http://crescent-boats.se/bat.php?prod=17

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...