phrodejo Startet 19.Februar.2016 Del på Facebook Startet 19.Februar.2016 (redigert) Hei. Har handlet meg en Polar 20. Båten er fantastisk, men min 1985 modell 2 cyl. Yanmar 15HK diesel bråker for mye synes jeg. Jeg ønsker meg en roligere motor og helst mer krefter. Noen jeg kan montere uten og måtte gjøre noen spesielle endringer. Har noen tips til motor? Noen tips for hva jeg kan selge den eksisterende for. 85 mod, var ny-overhalt i 08 av Fuglevik Båtservice. Ingen lekkasjer, svetting eller annet med den. Takker for tips og erfaringer :-) Redigert 19.Februar.2016 av phrodejo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Hadde en ny 2011 mod. Polar 20 i fem sesonger, som jeg solgte i høst. Der sto der en Yanmar 3 YM 20 (21hk). Denne passet ypperlig til Polaren. Stillegående tre-sylindret motor, som varer evig .Gjorde vel 11-12 knop på full guffe. Har hatt flere små Yanmar motorer i div. snekker tidligere , aldri noe feil. En gammel to-sylindret, som du antyder i fra 85, vil jo bråke/riste noe mer, så ville nok uansett ha satset på en tre-syl. motor. Volvo Penta har jo også noen små-dieseler som er veldig bra. Står mange av de i Polar 20 og 22 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 En kollega av meg satt inn en tresylindret Beta Marine (basert på Kubota, marinisert i Storbritannia) for noen år siden og er veldig fornøyd med denne. Har hørt på den selv også, den har en fin lun gange og har fungert knirkefritt siden 2007. Sitér dette innlegget Link to post
phrodejo Svart 19.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Takker så mye. Har lagt inn et søk med varsling på Finn.no så får jeg se om det dukker opp litt på 3YM20 og Beta Marine. Får ta en øl og lese litt på nettet :-)Ha en flott helg :-) Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 19.Februar.2016 Del på Facebook Svart 19.Februar.2016 Telemark Trade har også 20 hester basert på Kubota. TD-Power er nok den rimeligste varianten i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 (redigert) Hvis det er støy må du over på bensinmotor. Nest best er vel en 3 sylindret diesel. Mange polar 20 er levert med marna bensinmotor som har en veldig stille og behagelig gange. Men alt koster, spørsmålet er om det er verd å gjøre det. Har selv byttet innenbordsmotor og tusenlappene flyr på tilpasning og montering hvis du ikke gjør det selv. Polaren er en snekke så det er ikke vits med særlig mer enn 15 hk, den vil ikke kunne nyttiggjøre seg det. Redigert 20.Februar.2016 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Hvis det er støy må du over på bensinmotor. Nest best er vel en 3 sylindret diesel. Mange polar 20 er levert med marna bensinmotor som har en veldig stille og behagelig gange. Men alt koster, spørsmålet er om det er verd å gjøre det. Har selv byttet innenbordsmotor og tusenlappene flyr på tilpasning og montering hvis du ikke gjør det selv. Polaren er en snekke så det er ikke vits med særlig mer enn 15 hk, den vil ikke kunne nyttiggjøre seg det. Det er klart at hvis det kun tenkes støy, så er jo en liten bensinmotor tingen, har jo blitt solgt helt nye Polar 20/22 i dag med nye bensinmotorer. Nå er det allikevel ikke så mange som vil ha bensinmotor i ei plastsnekke , så det er vel stort sett kun dieselmotorer som leveres til nye Polarer i dag. Volvo Penta har jo vært hoved leverandør til Polar 20/22 i alle år, helt frem til 2010/11 da Yanmar stort sett blir montert i dagens båter. Ellers er det jo klart at det er jo ikke store motoren som skal til i en Polar 20, med sitt deplasement-skrog for og oppnå vanlig snekkefart, men de fleste nyer utgaver har jo flaps bak, så de tåler noe større motor. Hadde jo selv en Yanmar 3Ym på 21 hk, og båten gjorde jo nærmere 12 knop, ikke gravde den seg ned bak heller, ble jo nesten som en halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Solgte selv Polar en gang i tiden. Marna bensin var nummeret etter dampmaskinen, stille og vibrasjonsfri. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snekke-med-el-motor/a/545244/ Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Artig sak den Polaren med el-motor, er vel i fra Vetus. Har vel aldri blitt noen storselger .Skulle tro denne båten var mere salgbar i disse miljø og "el-tider". Skager har vel forresten også sin el-variant av snekka si, eller om det er en hybrid? Vel hvis man har grei adgang til strøm og lading der hvor båten ligger, og selve båtbruken består av småturer bl. holmer og skjær, så hvorfor ikke?. Må jo være herlig å slippe og sitte å høre den "forferdelige motorduren" hele tida, kun rolig bølgeskvulp. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 Skager leverer en hybridutgave ja. Så det i brosjyren. Tromøy 23 kan/kunne man også få som hybrid. Søk på Tromøy 23 i Båtmagasinets nettsider, så finner du en omtale. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 En 27 hk Craftsman kan også være et godt alternativ. 3-sylindret Mitsubishi-motor med 6 års garanti, pris 69000 inkl. mva med girkasse, motorlabber, panel og ledningsnett. Har bare god erfaring med disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Univa.no har salg på motorer i disse dager. Tror det er Vetus. Send de en epost og hør... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Univa.no har salg på motorer i disse dager. Tror det er Vetus. Send de en epost og hør... Vetus har bra motorer. Småmotorene er vel bygd på japanske (Mitsubishi) motorer..Har jo også lang garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 enig med Hulda finn deg en Marna eller Volvo Penta MB10A det er samme motor hadde det i en snekke for mange år siden......det er som klassisk musikk ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
larsern87 Svart 23.Februar.2016 Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Har selv tenkt på å montere en nyere påhengsmotor i lignende båt. En 15-20 hk firetakter med elstart hadde vært ypperlig. Med på kjøpet får du jo alle fordeler som utenbords og drev installasjoner har, mtp navigering, spesielt i revers. Blir litt støpearbeid såklart, men utenbordere er billige, enkle å vedlikeholde, og blitt stillegående. Så blir du også kvitt motorkassa.Tenkte montere slik som blandt annet Crescent har på 21 og 26 fot snekkene.http://crescent-boats.se/bat.php?prod=17 Sitér dette innlegget Link to post
steppdeck Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Er det big-foot eller high-trust motor på de crecsent snekkene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.