Kenneth 81 Startet 20.Februar.2016 Del på Facebook Startet 20.Februar.2016 Jeg har fått tak i en billig diesel vannvarmer til snekka mi. Jeg tenker å koble denne opp mot varmtvannstanken og en defroster så jeg får varmvann og varme også når motoren ikke går. Så langt så er den eneste defrosteren jeg har funnet med tilkobling for innluft Isotherm 10kW. Det blir å overdive litt så jeg prøver å finne noe på rundt 5kW, men de jeg har funnet så langt har ikke noe mulighet for å koble på innluft-slange. Er det noen her som kan foreslå en defroster som er mindre enn Isotherm 10kW, men har tilkobling for innluft? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mixer'n Svart 20.Februar.2016 Del på Facebook Svart 20.Februar.2016 http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/kalori-compact4000w-p-4089 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Takk for forslaget, men den henter vel luften fra rommet den står i? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mixer'n Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Beklager leste ikkje spørsmålet ditt godt nok. Tenkte berre på utluft. Eg har ein slik, kobla til kjølevatnet på motoren. Ok varmeeffekt, men den støyar altfor mykje, syns eg.ĺ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Jeg greier ikke å trekke ut 5kW engang, ut av Isotherm 10kW. Hva med å gå til et bilopphuggeri og finne et varmeapparat fra en større bil, litt mekking men billig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SR400 Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Hadde den som Mixer'n henviser til i båten min. Der lagde jeg stusser som jeg satte slanger på til innluft fra utsiden. Enig med at den støyer endel, så jeg valgte å ha den til vinduene og brukte den bare når jeg kjørte. Hadde (som du vet) flere registere koblet i samme sløyfe. Valgte registeret som sitter under setet på Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato til de andre sonene i båten. Disse flower mye bedre enn de som var lagd til formålet. Skal brukes i den nye båten også :) Kan hjelpe deg med å få tak i et sånt KAH. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Lady B Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Må du ha defroster? Kan du ikke bruke radiatorrør, slike som brukes i campingvogner? En defroster trekker ganske mye strøm, i tillegg til strømforbruket til varmeren.... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Beklager leste ikkje spørsmålet ditt godt nok. Tenkte berre på utluft. Eg har ein slik, kobla til kjølevatnet på motoren. Ok varmeeffekt, men den støyar altfor mykje, syns eg.ĺ Fort gjort, har gjort samme "tabben" selv mer enn en gang Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Jeg greier ikke å trekke ut 5kW engang, ut av Isotherm 10kW. Hva med å gå til et bilopphuggeri og finne et varmeapparat fra en større bil, litt mekking men billig. Ser ut som om det blir løsningen ja. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Må du ha defroster? Kan du ikke bruke radiatorrør, slike som brukes i campingvogner? En defroster trekker ganske mye strøm, i tillegg til strømforbruket til varmeren.... Jeg har tenkt tanken. Men siden varmeren først og fremst skal varme opp under hardtoppen og kalejsen på snekka, så tror jeg ikke radiatorrør eller radiatorer vil gjøre jobben. I tillegg så ønsker jeg å få inn frisk luft utenifra. Strømtrekket blir jo en utfordring når man ligger i ro, men vi ligger som regel i gjestehavn med landstrøm uansett så det tror jeg skal gå bra. Blir å montere ett par hundre watt med solceller når økonomien tillater det så da tror jeg det blir bra. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Hadde den som Mixer'n henviser til i båten min. Der lagde jeg stusser som jeg satte slanger på til innluft fra utsiden. Enig med at den støyer endel, så jeg valgte å ha den til vinduene og brukte den bare når jeg kjørte. Hadde (som du vet) flere registere koblet i samme sløyfe. Valgte registeret som sitter under setet på Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato til de andre sonene i båten. Disse flower mye bedre enn de som var lagd til formålet. Skal brukes i den nye båten også :) Kan hjelpe deg med å få tak i et sånt KAH. Det høres jo egentlig ganske supert ut! Hvor mange W er de på? Er det grei skuring å koble på slange for innluft? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
SR400 Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 (redigert) Lager det som du vil. kan ha opp til 5 uttak uten stress. Mener den er på over 6 Kw Den vifta jeg pleier å bruke drar ikke mye strøm, men den leverer mye luft. Redigert 21.Februar.2016 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Lager det som du vil. kan ha opp til 5 uttak uten stress. Mener den er på over 6 Kw Den vifta jeg pleier å bruke drar ikke mye strøm, men den leverer mye luft. Høres veldig bra ut! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lady B Svart 21.Februar.2016 Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Jeg greier ikke å trekke ut 5kW engang, ut av Isotherm 10kW. Hva med å gå til et bilopphuggeri og finne et varmeapparat fra en større bil, litt mekking men billig. Det avhenger av hvor mye varme defrosteren får tilført. Hvis den er tilkoblet f.eks. en 5kW Eber, vil den i hvertfall ikke levere mer enn 5kW. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 21.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2016 Det avhenger av hvor mye varme defrosteren får tilført. Hvis den er tilkoblet f.eks. en 5kW Eber, vil den i hvertfall ikke levere mer enn 5kW. Den blir tilkoblet en 5kW Webasto så tenker å bruke en 4-5kW defroster. De blir montert i samme rommet med korte slangestrekk, så regner med å få ganske nært fulle effekt ut av den. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 En liten tur til en blikkenslager, så lager de kjapt eit hus du kan tre bakpå defrosteren, med slangtilkobling for friskluft. Eller 2timer i garasjen vist du har vinkelsliper, sveiseaparat og en platebit. Husk evt at dimmensjonere slangen i forhold til flow. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Olaf Lingjærde Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Trenger du blikknslager som tar spesial oppdrag kan du kontakte disse gutta her: http://blikkenslageriet.no/ Spør etter Espen og hils fra Olaf. Fagarbeidere med sans for godt arbeid til rett pris:) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Det avhenger av hvor mye varme defrosteren får tilført. Hvis den er tilkoblet f.eks. en 5kW Eber, vil den i hvertfall ikke levere mer enn 5kW. 5kW Eber girer seg ned og går mest på 1/2 fart, så Isotherm 10kW greier ikke å gi hva den lover. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2016 Del på Facebook Svart 22.Februar.2016 Har alltid lurt litt på korleis de reknar seg fram til effekten. Min gamle jøtul 118 har max effekt på over 10kw. Det hadde ikkje gått an i en gjennomsnittlig båt, så eg er glad ikkje min defroster er i nærheten, då måtte eg montert spjeld og strupa varmen når vi blåser vekk dugg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 23.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2016 Takk for alle hint og tips! Det setter jeg stor pris på! Har ett par ideer og forslag til løsninger jeg skal forske litt nærmere på. Kommer tilbake så snart jeg har fått litt mer konkrete planer! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.