Jump to content

Defroster med tilkobling for innluft ca 5kW


Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en billig diesel vannvarmer til snekka mi. Jeg tenker å koble denne opp mot varmtvannstanken og en defroster så jeg får varmvann og varme også når motoren ikke går. Så langt så er den eneste defrosteren jeg har funnet med tilkobling for innluft Isotherm 10kW. Det blir å overdive litt så jeg prøver å finne noe på rundt 5kW, men de jeg har funnet så langt har ikke noe mulighet for å koble på innluft-slange.

 

Er det noen her som kan foreslå en defroster som er mindre enn Isotherm 10kW, men har tilkobling for innluft?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hadde den som Mixer'n henviser til i båten min. Der lagde jeg stusser som jeg satte slanger på til innluft fra utsiden. Enig med at den støyer endel, så jeg valgte å ha den til vinduene og brukte den bare når jeg kjørte. Hadde (som du vet) flere registere koblet i samme sløyfe. Valgte registeret som sitter under setet på Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato til de andre sonene i båten. Disse flower mye bedre enn de som var lagd til formålet. Skal brukes i den nye båten også :) Kan hjelpe deg med å få tak i et sånt KAH.

Link to post

Beklager leste ikkje spørsmålet ditt godt nok. Tenkte berre på utluft. Eg har ein slik, kobla til kjølevatnet på motoren. Ok varmeeffekt, men den støyar altfor mykje, syns eg.ĺ

 

Fort gjort, har gjort samme "tabben" selv mer enn en gang :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg greier ikke å trekke ut 5kW engang, ut av Isotherm 10kW.

 

Hva med å gå til et bilopphuggeri og finne et varmeapparat fra en større bil, litt mekking men billig.

 

Ser ut som om det blir løsningen ja.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Må du ha defroster? Kan du ikke bruke radiatorrør, slike som brukes i campingvogner? En defroster trekker ganske mye strøm, i tillegg til strømforbruket til varmeren....

 

Jeg har tenkt tanken. Men siden varmeren først og fremst skal varme opp under hardtoppen og kalejsen på snekka, så tror jeg ikke radiatorrør eller radiatorer vil gjøre jobben. I tillegg så ønsker jeg å få inn frisk luft utenifra. Strømtrekket blir jo en utfordring når man ligger i ro, men vi ligger som regel i gjestehavn med landstrøm uansett så det tror jeg skal gå bra. Blir å montere ett par hundre watt med solceller når økonomien tillater det så da tror jeg det blir bra. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hadde den som Mixer'n henviser til i båten min. Der lagde jeg stusser som jeg satte slanger på til innluft fra utsiden. Enig med at den støyer endel, så jeg valgte å ha den til vinduene og brukte den bare når jeg kjørte. Hadde (som du vet) flere registere koblet i samme sløyfe. Valgte registeret som sitter under setet på Citroen Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato til de andre sonene i båten. Disse flower mye bedre enn de som var lagd til formålet. Skal brukes i den nye båten også :) Kan hjelpe deg med å få tak i et sånt KAH.

 

Det høres jo egentlig ganske supert ut! :smiley: Hvor mange W er de på? Er det grei skuring å koble på slange for innluft? 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Lager det som du vil. kan ha opp til 5 uttak uten stress. Mener den er på over 6 Kw Den vifta jeg pleier å bruke drar ikke mye strøm, men den leverer mye luft. 

 

Høres veldig bra ut!

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det avhenger av hvor mye varme defrosteren får tilført. Hvis den er tilkoblet f.eks. en 5kW Eber, vil den i hvertfall ikke levere mer enn 5kW.

 

Den blir tilkoblet en 5kW Webasto så tenker å bruke en 4-5kW defroster. De blir montert i samme rommet med korte slangestrekk, så regner med å få ganske nært fulle effekt ut av den.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takk for alle hint og tips! Det setter jeg stor pris på! :smiley:

 

Har ett par ideer og forslag til løsninger jeg skal forske litt nærmere på. Kommer tilbake så snart jeg har fått litt mer konkrete planer! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...