carat-7400 Startet 20.Februar.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2016 Heisann jeg er ute etter en kombiplotter men aner ikke hva jeg skal kjøpe, Det er en jungel av alternativer der ute og er i ferd med og gå meg vild. Prisnivået har jeg satt til ca 7000-10000,- og skjermen bør være minimum 7". Oftest selges kombiinstrumentene uten svinger eller med hekksvinger, da denne skal stå i en snekke så er hekksvinger ikke ett alternativ da det vel blir for mye støy? Er det noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe og hvem som er billigst på dette? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 Du sier ikke noe om valuta, så da vil jeg anbefale Furuno: Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 21.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2016 https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/Kartplotter-GPS/GARMIN-echoMAP-91sv-Kartplotter-ekkolodd-9-Skjerm-uten-svinger126396-p0000290456 eg kjøpte denne. kommer kartbrikke i tilegg. ca 2000,- også kjøpte eg ein svinger som "stråler" igjennom skroget til ca 1300,- (slipper å bore hull i skroget) dette funker fint i sjarken min :) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 (redigert) Jeg ville ha styrt unna Raymarin! Sjansen er stor for at du ikke får reservedeler etter kort tid. MIN erfaring! De foreslåtte Furuno og Garmin har jeg ikke hørt noe negativt om. Redigert 22.Februar.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
carat-7400 Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 myraålesund, Den innvendige svingeren støtter vel ikke downvu og sidevu eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Lowrance har vel noen fine plottere ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Sharksjark Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 jeg har også sjkkete ut kombi plottere en stund og har vel havna på lowrance eller raymarin men fik nå øynene opp for simrad sine nss evo2 kombi plotterer, noen som har erfaring/ meninger om disse?? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 (redigert) jeg har også sjkkete ut kombi plottere en stund og har vel havna på lowrance eller raymarin men fik nå øynene opp for simrad sine nss evo2 kombi plotterer, noen som har erfaring/ meninger om disse?? Jeg lånte en NSS 9 Evo2 noen måneder sist vinter, og den ble brukt ca 200 timer før jeg måtte levere den tilbake. Interfacen liker jeg veldig godt, kombinasjonen med skruknotten, nok knapper og touch fungerer bra. Den er mer enn kjapp nok for de fleste og har alle nettverksmuligheter via NMEA2000/NMEA0183/ethernet. Litt minus for at den ikke har innebygget WIFI, at den har det hersens widescreenformatet som jeg fortsatt ikke er helt venner med men som det meste av kombimaskiner har nå. Her sammen med to Lowrance. Den fikk også kjørt seg litt utendørs, bildet er fra Tyrifjorden men mesteparten av tiden med NSSen var i Oslofjorden: Ekkoloddet er meget bra, her med en Airmar TM150M. (Bildet viser TM150M via Sonarhub-modulen, men den modulen har det samme ekkoloddet som ellers er innebygget i Evo2) Redigert 22.Februar.2016 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Heisann jeg er ute etter en kombiplotter men aner ikke hva jeg skal kjøpe, Det er en jungel av alternativer der ute og er i ferd med og gå meg vild. Prisnivået har jeg satt til ca 7000-10000,- og skjermen bør være minimum 7". Oftest selges kombiinstrumentene uten svinger eller med hekksvinger, da denne skal stå i en snekke så er hekksvinger ikke ett alternativ da det vel blir for mye støy? Er det noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe og hvem som er billigst på dette? Jeg tror jeg hadde begynt i den andre enden, bokstavelig talt. Med andre ord funnet ut av hvordan du vil montere ekkoloddgiveren. Samtidig vil totaltprisen påvirkes sterkt av hvilken ekkoloddgiver du vil ha, som igjen er avhengig av montering og bruk. Men ellers er tidligere nevnte Garmin Echomap og Lowrance Elite CHIRP (nå med navnet Hook i steden) innenfor budsjett ink giver. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
carat-7400 Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Jeg tror jeg hadde begynt i den andre enden, bokstavelig talt. Med andre ord funnet ut av hvordan du vil montere ekkoloddgiveren. Samtidig vil totaltprisen påvirkes sterkt av hvilken ekkoloddgiver du vil ha, som igjen er avhengig av montering og bruk. Men ellers er tidligere nevnte Garmin Echomap og Lowrance Elite CHIRP (nå med navnet Hook i steden) innenfor budsjett ink giver. Ja jeg har funnet ut at det kan være greit og gjøre. har sett litt på Raymarine A78 og en gjennomgående giver av typen som vist på bilde. Er dette en giver og kombimaskin som bra? Raymarine giver plast gjennomgående til a68, a78 og CP-100 Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Det kommer litt an på hva du ønsker ut av det hele. a-serien kombinert med CP-100 gir deg vanlig ekkolodd og skannende ekkolodd. Ulempen er den enkle giveren som ikke er allverdens på større dybder. CP-100 har så vid konevinkel at den begynner å tegne bunnen som i overkant flat fra rundt 50-100 meters dyp. Den viser fisk i vannsøylen godt, men fisk tett på bunnen sliter den med på dypere vann enn 40-50 meter. Den viser for all del dybden mye dypere enn dette. Ellers liker jeg plotterfunksjonene i a-serien godt, funksjonaliteten mot Navionics er god og interfacen er rimelig forståelig. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
carat-7400 Svart 22.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Det kommer litt an på hva du ønsker ut av det hele. a-serien kombinert med CP-100 gir deg vanlig ekkolodd og skannende ekkolodd. Ulempen er den enkle giveren som ikke er allverdens på større dybder. CP-100 har så vid konevinkel at den begynner å tegne bunnen som i overkant flat fra rundt 50-100 meters dyp. Den viser fisk i vannsøylen godt, men fisk tett på bunnen sliter den med på dypere vann enn 40-50 meter. Den viser for all del dybden mye dypere enn dette. Ellers liker jeg plotterfunksjonene i a-serien godt, funksjonaliteten mot Navionics er god og interfacen er rimelig forståelig. skjønner men da du sier skannende ekkolodd mener du da at den svingeren jeg henviste til støtter chirp og downvision? Har igrunn ikke det store behovet for og skanne de store dybdene men, hvilken gjennomgående svinger ville du anbefalle for raymarine a78? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 22.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2016 Downvision er Raymarines navn på skannende ekkolodd, og CHIRP brukes til både det og det vanlige ekkoloddet (gjerne kalt 2D). Men jeg snakket om 2D-ekkoloddet. CP-100 er bra den, hvis det passer det du ønsker å se. :) Hvis ikke må du nesten si noe om hva som er målet. I den andre enden av skalaen har du Airmar B260 som er glimrende på dypt vann men som nok sprekker budsjettet med god margin. I mellom har du feks Airmar B60. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
abbor Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 B744 er et bedre valg enn B60 på en snekke. a78 kan ikke bruke annet enn Raymarine sine egne svingere. Sitér dette innlegget Link to post
Magna Svart 25.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2016 (redigert) Eg skal ha meg ein Raymarine A75 kr 7450,- hos www.hocom.no, har ikkje behov for ekkolodd, dybdemåler har eg fastmontert. Raymarine A78 e for svinger (ekkolodd) og ES78 e litt dyrere men den har det nyeste gps systemet og den har knotter/knapper i tillegg til tutsj skjerm. Raymarine e kjekt å ha pga, mulighet til å synke med mobil/brett "Navionics Boating" sitte i nabobåten eller heime å planlegge tur for så enkelt å overføre til plotter via bluetooth/wifi. A75/A77/A78 har bare tutsj skjerm og kan derfor være litt knotete å betjene i fart eller sjøgang, en den rimligaste fjernkontrollen gjør susen ved zoming/panorening (muligt ein enda rimligere bluetooth fjernkontroll også kan brukes) Redigert 25.Februar.2016 av Gazella (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) Med fare for avsporing samt å banne i kjerka: Jeg la inn iSailor på iPad og brukte den på tur fra Bergen til Risør ( gjennom div kanaler og trange sund), samt fra Bergen til Trondheim. Meget lett å legge opp rutene på forhånd, og var lett å betjene underveis, selv i høy sjø... OG, kostet ikke mange kronene Men er kun plotter... Spørsmål: Finnes det chirp lodd med trådløs utgang til bruk på nettbrett? Redigert 26.Februar.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Trulte37 Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 B744 er et bedre valg enn B60 på en snekke. Takk abbor. Det var nytt for meg. Jeg trodde de presterte likt og at det bare var utformingen og monteringen som var forskjellig. B60 med tiltet element er lett å montere og stikker lite ut av skroget. Har montert slike i snekka og Øien-jolla, og tenkte også å montere en i sjarken. Vet at disse er laget for planende båter. Har fått sansen for disse med tiltet element inni. Noe overkill på jolla kanskje, men jeg misliker alt som stikker ut av skroget og kan knekke av. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
goggen000 Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Et enkelt svar på dette: Furuno Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Hvis du har en flate som egner seg å montere B60 på så vil den gi samme ytelse som B744, de har samme svingerelement. Jeg har brukt B60 i 9 år og bruker den fortsatt på en båt, på den andre båten er den erstattet av B75H og B175H-W som er CHIRP svingere i lignende men større hus. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 (redigert) I dag skrudde jeg ut en 5" og tre 7" Garmin kartplottere fra et salgs/demo rack i butikken.Disse byttes hver vår ut og selges til en fordelaktig pris Kartplottrene har ikke vært ute av butikken.Monteringsdetaljene er 100% urørt og delene som følger med ligger i de forseglede orginal posene i eskene. Demo bruken gir ingen reduksjon i lengden man kan reklamere på de i forhold til et nytt urørt produkt.Send IM for pris,modeller, hvem og hvor ....Kan røpe at hvor er Tønsberg men posten når alle. Redigert 26.Februar.2016 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2016 Et enkelt svar på dette: Furuno So enkelt er det no ikkje! Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Spørsmål: Finnes det chirp lodd med trådløs utgang til bruk på nettbrett? Ja. Feks Lowrance, Simrad, Garmin og Raymarine. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Chris284 Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 (redigert) Eg skal ha meg ein Raymarine. Raymarine e kjekt å ha pga, mulighet til å synke med mobil/brett "Navionics Boating" sitte i nabobåten eller heime å planlegge tur for så enkelt å overføre til plotter via bluetooth/wifi. A75/A77/A78 har bare tutsj skjerm og kan derfor være litt knotete å betjene i fart eller sjøgang, en den rimligaste fjernkontrollen gjør susen ved zoming/panorening (muligt ein enda rimligere bluetooth fjernkontroll også kan brukes) Skal bytte ut min 6" kartplotter og antar det blir til en 7" Raymarine A78. Og lurer på hva dere som har tilsvarende Raymarine har koblet til enheten. Den har Wifi og Bluetooth og kan ha 6 enheter på nettverk. Kan legge til at jeg har Raymarine autopilot og denne skal kobles på nettverket. Så ingen andre plotter merker er aktuellt. Hvordan er det i praksis med touch skjerm, er det noe problem å operere enn f.eks en smart telefon med touch ? Trenger ikke skrive noe på skjerm, så det blir vel mest å trykke på meny og zoom bilde. Denne plotter kan bruke C-Map og jeg har C-Map kart på SD brikke, er det noen som har kopiert over til formatet (micro) som passer i Raymarine ? Redigert 22.Januar.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.