Jump to content

Prosjekt Riviera 925

Sveinhj

Recommended Posts

(overført fra blogg)

2009

19.mar Jeg venter...
27.mar Tiden går sakte..

04.apr Byggebeskrivelsen i hus!
17.apr Båten i produksjon!
22.apr Status, transport

06.mai Båten er kommet!
10.mai Utpakking, lagerorganisering
13.mai Prosessen - steg for steg
14.mai Tak forkabin
20.mai Innredning av forkabin

23.mai Innkledning av dollbord
30.mai Køye i forkabin, skap og benker

21.jun Tidsforbruk
26.jun Start midtkabin - vanntank og køye
29.jun Midtkabin - takplater og garderobeskap

03.jul Midtkabin - skott mot gang, takplate
09.jul Midtkabin - køyefront, benk, skottplate
14.jul Oppstart med bad/gang
22.jul Innredning av bad, diverse annet
30.jul Gang - dørkarmer, diverse teknisk
31.jul Tidsforbruk - Del 2

04.aug Dører, bad, litt teknisk
09.aug Utvendig montasje
14.aug Tekniske installasjoner
20.aug Utvendig montasje - del II
22.aug Luft til motoren
28.aug Rørlegging, landstrøm, styring mm

05.sep Tankfundamenter, lydfeller luftinntak
06.sep Tidsforbruk del III
14.sep Motorromsisolasjon
25.sep Dekkssalong med teknisk i stuerom

04.okt Ankervinsj, vv-uttak motor etc
11.okt Trimplan, ankervinsj, fortsettelse i salong
18.okt Teakdørk
22.okt Lakking av teakdørk

01.nov Teakdørk, stuerom, defroster
07.nov Motorkabler, aktuator, lensepumpe
14.nov Hovedkabler 12V, hovedbrytere, takplater salong
22.nov Pentry og litt stuerom
29.nov Pentry, etterisolering, dieselslanger mm

03.des Forberedelser 12V installasjon og utekonsoll
11.des Teak på badeplattform, festing av takplater
24.des Elektronikk, 12V-installasjon

2010
04.jan Montering av elektronikk
11.jan Motorromsdørk
24.jan Batteribanker, stuerom, diverse i dekksalong, forts motordørk
25.jan Tidsforbruk - status

06.feb Oljing av badeplattform, NMEA, forts 12V
21.feb Og lys ble det!

06.mar Innredning ved førerplass, rest over pentry
15.mar EVC-problemer... og løsning
20.mar Salongen kommer på plass
27.mar Port akterdekk, steplights, kabelkanaler mm

05.apr Nedtelling
07.apr Merking av vannlinje
15.apr Stuerom i midtkabin
22.apr Oljepåfylling styring, bunnsmøring
29.apr Kalesjemontering, Ferdig m/bunnsmøring

05.mai Sjøsatt
09.mai Bilder fra transport og utsetting

Jeg venter...

Etter en lang prosess der salg av gammelbåten tok tid og valgets kvaler med skal/skal ikke i disse finanskrisetider, er endelig tiden kommet der jeg bare går og venter på ny båt; en Riviera 925 m/flybridge, helplanende skrog og en D4/300-DPH i hekken. Årsaker til at valget ble slik det ble følger i en annen tråd her på Båtplassen, jeg gjentar derfor ikke argumentene her. Når fruen i tillegg er positiv er det bare å kjøre på!
Det er jo et vanskelig valg i seg selv det å bryte igang med en så stor investering som en ny båt er og i tillegg gjøre en del av jobben selv :crazy: . Når det er sagt så er jeg veldig godt fornøyd med oppfølgingen fra Huseklepp fra dag 1. Tilrettelegging for selvbygg er noe av det beste jeg har sett :smiley: . Båten blir sendt sjøveien til Mo i Rana, deretter landeveien hjem til oss der den etter planen blir plassert på plenen i midten av mai. Jeg har hatt noen avveininger mellom det å jobbe hjemme kontra å holde på i naustet 1 mil unna, men har altså endt opp med å jobbe hjemme. Tror det blir mer effektivt og bedre utnyttelse av tida, selv om jeg må holde på "utendørs".
Nå er det bare å vente på julaften i mai! Håper også på å få tilsendt tegninger og byggebeskrivelse så snart som mulig slik at jeg kan starte med planleggingen!

Tiden går sakte..

Nå er det 1,5 måned til båten kommer og dagene går svært saakte :confused: . Snakket med Huseklepp i går og etterlyste byggebeskrivelsen. Jeg regner med at den dukker opp til uka. Påskekrimmen i år blir derfor byttet ut med båttegninger og gjennomgang av det som venter av arbeid :cool: . Jeg venter også på bilder fra Phoebe som har lovt å stikke ned på fabrikken og "dokumentere" nybåten i en tidlig fase. Det blir spennende. Ellers så pågår det en del forberedelser og tilpasninger i garasjen som blir verkstedet i byggeperioden. Så er det vel bare å følge Johan Bojers ord om tiden; "Husk at for hver time som går, er det en mindre igjen" :smash:

Byggebeskrivelsen i hus!

Så kom endelig pakken til påske - byggebeskrivelse med tilhørende tegninger! :smiley: Påskekrimmen blir definitivt byttet ut! Første gjennomgang avdekker et veldig bra opplegg der innredningen er beskrevet over 40 sider med ca 130 ulike arbeidsoperasjoner. Litt skremmende da jeg nå får innblikk i hva jeg har gitt meg ut på, men også betryggende ut fra kvaliteten på det jeg har fått. Alle hoveddeler på tegningen er nummerert, det samme på selve delen som skal monteres. Her har Huseklepp over tid utviklet en meget bra beskrivelse, og ikke minst sikrer man at tingene blir gjort i rett rekkefølge :yesnod: . Har ikke noe nytt om ankomst av skrog på fabrikken, det skjer vel neppe noe før etter påske. Da håper jeg også å få definert leveringsdato i mai. Ha en fin påske!
bilde

Båten i produksjon!

Da har jeg fått informasjon om at båten er i produksjon og at den sendes fra Larvik 1.mai! :flag: Det begynner å nærme seg mer og mer dette! :wink: Jeg har før sagt at det blir julaften i mai og stemmer det så er jeg nå inne i adventa! :yesnod:

Litt informasjon om hva som kommer/er gjort fra fabrikk:
- Standard byggesett, Riviera 925 Fly, helplanende utgave.
- Motor D4/300, DPH-drev. Motor er montert på bedding, drev/drevplate montert. Motor ikke kjøreklar. All øvrig motorrelatert montasje gjenstår.
- Tunnell for baugpropell innstøpt.
- Isolert skrog/skrogtrekk lagt i forkabin og midtkabin (ikke tak), alle skrogvindu montert.
- Hovedskott mellom midtkabin-forkabin og bad-forkabin montert.

De siste 2 punktene har jeg valgt å få gjort hos Huseklepp da det er vanskelig å få pent.

Øvrig utstyr levert med umontert:
- ekstra forbruksbatteri (totalt 5 batteri m/2 til start)
- landstrøm, komplett.
- dieselvarmer
- defroster
- kalesje
- utestyring på akterdekk (3. styreposisjon, muligens første gang på en Riviera)
- baugpropell
- ankervinsj (akter)
- ferskvannspyling frontvinduer

Ellers så har påsken blitt brukt til å studere tegninger, byggebeskrivelse og tenke gjennom detaljer i prosessen. Spennende! Phoebe, er du i nærheten av Ørsnes så venter jeg på bilder!

Status, transport

Idag fikk jeg CD fra Phoebe med ca 70 bilder tatt av båten hos Huseklepp. Kjempeartig å få sett nærmere på en del detaljer og ikke minst se hvor langt de er kommet i prosessen. Tusen takk, Phoebe! I følge Trond er båten ferdig til helga. Båten transporteres så til Larvik neste torsdag og skipes nordover 1.mai. Har ennå ikke fått bekreftet seilingstid nordover. En viktig sak med videre biltransport fra kai er at jeg skal gjennom 5 tunneller. Høyden på båten er avgjørende og jeg har forsikret meg om at windbreaker, targabøyle og rekke på flybridge ikke er montert. Da får båten en høyde fra kjøl på ca 3,3m. Tar man så i betraktning høyde på krybbe og det hengeren bygger så er det snakk om 4,3 m. Det bør gå! :yesnod:

Skjønnheten:

bilde

Her er nok litt jobb før denne kveilen er på plass :crazy:

bilde

Båten er kommet!

Ja, da var båten endelig på plass utenfor garasjen! :flag: Ankomst kai med Norlines' "Norkynn" var kl 02:00. 4 mil på lastebil og maskinhenger, 5 tunneller og 3 underganger senere var båten ankommet hjemme! Vi valget å utsette lossing til kl 07:30 da naboene nok ikke hadde blitt særlig glad for duren av en kranbil i 4-tia om morgenen :sleep: På de siste 150m inn til oss er det 2stk 90-graders svinger, og det var på "håret" at vi kom rundt med semien. Da sto kranbilen klar, båten ble løftet, hengeren kjørt unna, båten senket og der var nybåten eeendelig på plass! :cheers:

Første jobb var vasking da transporten i natt skjedde på våte veger. Foruten å få en ren båt er vaskingen en fin sjekk av eventuelle transportskader. Jeg fant ingen! Det synes jeg er godt gjort etter ca 900nm på sjøen og totalt 8 mil på bil hvis vi tar med Tønsberg-Larvik. Stor takk til gutta på Norkynn og Rune på bilen, dette er proffe folk!

Jeg begynte så smått med å orientere meg litt i alt "stasjet" inne i båten og der var det stappfullt! Det tar nok et par (rettelse: mange) dager å bygge trapp opp til badeplattform, losse, sortere og systematisere alt. Men du verden, dette er lystbetont arbeid! :wink:

Spennende øyeblikk, her henger hun høyt!
img_1416.jpg

På plass! pust ut!
img_1417.jpg

Her er det trangt, noen grankvister måtte bort! :smiley:
img_1420.jpg

Er ikke dette en fin båt? :yesnod:
img_1424.jpg

Utpakking, lagerorganisering

Jeg synes det er verdt å ta med et eget innlegg som omhandler tømming av båten for prefabrikerte deler og annet utstyr. Det er enormt mange deler som går med for å ferdigstille båten, det ser jeg av omfanget på det å ta rede på alt.

Her er det fullt av saker, det samme med forpigg, midtkabin, stuerom og motorrom :crazy:

bilde

Dette skal bli et bad, etterhvert:

bilde

Jeg har holdt på hele helga, og må nok ta mandags ettermiddag også før jeg får alt ut av båten. Jeg må si jeg er er imponert over systematikken fra Huseklepp; alle prefabrikerte platebiter og deler, ned til den minste skruepose og hengsel, er nummerert. Det følger også med en "plukkliste" som dokumentasjon på det som er levert med båten. Denne samme lista har jeg benyttet til å holde rede på alt som tas ut av båten og ikke minst, hvor jeg har lagt det.

Her er jeg igang med å lage meg en "lagerliste":

bilde

Det ble mange slike stabler som skulle "kodes" før de ble bært ut av båten:

bilde

Jeg koder alle deler i lista med lagersted; bod, garasjen, kjeller, eske nr osv. Smådeler samler jeg i esker, som nummereres med eskenummer. En detalj når det gjelder plater er at jeg lagrer alle platene stående med synlig nummerering. Dette systemet gjør at jeg slipper å lete særlig lenge før jeg finner korrekt del.

F.eks som her:

bilde

Det har tatt litt ekstra tid å gjøre det slik, men jeg har tro på at jeg sparer tid til å lete etter riktig del! :wink:

Prosessen - steg for steg

I grove trekk vil innredningsarbeidene forløpe som følger:

- opplekting i tak forkabin, trekking og montering av takplater, dollbord og garnering dollbord

- tilpassing og teakbekledning av skottvegg mot ankerboks, speil og hylle

- dobbeltkøye med benk og skap forkabin, inkl montering baugpropell og kabelrør/kabler for baugpropell fra batteribank

- takplater, dollbordplater og garnering i midtkabin

- skap midtkabin, montasje vanntank (under stikk-køye), sengebunn, benk ved stikk-køye

- skott mot midtgang inkl dør midtkabin

- toalett/bad, tak, innredning, toalett med røropplegg til septik, skott mot midtgang med dør, trapp til dekkskabin

- montasje septiktank, dieseltanker, innredning lasterom (under salong)

- innredning dekkskabin/salong inkl pentry med gassinstallasjon

- motorrom, isolering, lensesystem, ferdigstillelse motorinstallasjon inkl førerplass med alt elektrisk

- montasje styringer inkl 3.styrepos på akterdekk

- øvrig teknisk utstyr, dieselvarmer, landstrøm, batterier, ankervinsj, trimplan etc etc

- div utvendig, rekker, luker, beslag, innredning flybridge etc

Rekkefølgen på det tekniske må tilpasses innredningsarbeidene da det gjelder det å få med seg tekniske installasjoner, rør/elektrisk, mens tilgjengeligheten er god. Kort sagt; mye å tenke på! :smiley: Startet forresten med opplekting av tak i forkabin idag. Godt å være igang! Til dere som har etterspurt timeforbruk; jeg fører timeliste fra dag 1! :wink:

Tak forkabin

I kveld fortsatte jeg med opplekting i forkabin og delvis i midtgang. Fordekket har en forhøyning i midten som gjør at taket og luka må fores ned med 20x40mm lekter. Lektene skrues opp i taket, jeg valgte å lime i tillegg. Deretter skal det opp 2 takplater i kryssfiner, 1 på hver side som trekkes med skumbelagt skrogtrekk. Ved tilpasning av takplatene vurderte jeg pappmal/gråpapir, men endte opp med å ta stikkmål på bredden hver 20cm langs senterlekta med luka som fastpunkt. Deretter overførte jeg målene over på plata. Det viste seg at Huseklepp i all hovedsak hadde skjært plata helt eksakt, jeg må kun ta av litt på lengden og lage plass for skrogtrekket som brettes rundt og stiftes på baksiden. Det blir neste oppgave.

Tak forkabin med lekter:
bilde

Innredning av forkabin

Som nevnt i et annet innlegg så er første trinn i byggeprosessen forkabinen. Her inngår det takplater, bekledning mot skott ankerboks med sideplater og speil + hylle, dollbord med garneringsplater (vertikal side av dollbordet), seng m/skap, benk og garderobeskab samt baugpropell. Alt i alt en relativt tidkrevende del av båten. Jeg er igang med skottet mot ankerboksen og er nettopp ferdig med tilpassing av teakplatene på begge sider av speilet.

Her sees det ferdige resultatet:

bilde

Ledningene som henger i midten er til eventuelle høytalere fremme.

I detalj her:

bilde

De to innerste messingskruene blir skjult av speilet, den ytterste får en brun plastknott. Ved tilpassing av platene brukte jeg en pappmal. Pga baugformen skråskjærte jeg platene, det er også en fordel for god tilpassing mot skrogtrekk, man får liksom presset plata en del inn i trekket og det blir perfekt passform. Ved tilskjæring brukte jeg stikksag med fint blad, el.høvel på rette sider samt superfil på korte kurvede sider. Har forresten kjøpt stikksaga (Bosch GST 135) som vant testen i TV2-hjelper-deg nylig, veldig fornøyd med den!

Neste byggetrinn er dollbord, horisontale og vertikale plater, trukket med skrogtrekk.

Innkledning av dollbord

Dollbordene skal kles inn med 6mm kryssfiner trukket med skrogtrekk. Først tilpasses platene, så trekkes de, som her:

bilde

Trekket legges med 5 cm overlapp som brettes og stiftes. Jeg valgte å hellime trekket på de horisontale platene:

Etter stifting av trekk skal det skrues på en 20x20mm list som tjener som festepunkt for den vertikale plata. Jeg hadde litt bange anelser med å krumme lista så mye som det er behov for langs plata men det gikk bra. Gikk forsiktig fram og hadde relativt tett mellom skruene (skrues fra oversida):

bilde

Deretter var det klart for å skru de opp under dollbordet. Siden dollbordet er i sandwich er det ikke noe problem å skru i det, allikevel er det litt skummelt og jeg måtte ut å sjekke om skruene gikk gjennom. Det ble bra! :smiley:

bilde

Så var det klart for de vertikale platene og jeg må si at disse platene har forvoldt meg mye hodebry med hensyn til å lage mal da de både har krumming, bue i toppen og helning! :crazy: . Etter å ha testet ut vinkelmål for hver 20cm (som på takplater) og en håpløs laang pappmal (2,3m) endte jeg opp med å benytte en 4mm Huntonittplate (10cm bred, 1m lang) som jeg skrudde midlertidig i lista og som jeg stiftet pappbiter på (takk for tipset, Trond!). På denne måten lagde jeg mal ca 1m av gangen med 20x20mm lista som fastpunkt i nerkant.

bilde

Her prøves plata, det så først ut til å funke:

bilde

Se kommentarer nedenfor på tilpassing av plater, brukte særdeles mye tid på dette. Denne malmåten funket ikke! Det ble mye prøving og feiling før platene passet! Etter tilpassing hellimte jeg skumbelagt trekk og hengte de opp. Dagen etter ble jeg oppmerksom på at trekket hadde fått "innoverbulker", veldig stygt. Slik så begge platene ut:

bilde

Jeg mistenker at jeg var for snar å lime, limet var ikke tilstrekkelig tørket og skumplasten ble sammenlimt av delvis vått lim! :sweat:

Jeg demonterte derfor begge garneringsplatene, fjernet trekket, skrapte bort lim (skikkelig drittjobb) og la på nytt trekk, uten liming. Det ble perfekt:

bilde

I dag (lørdag 30.05) tilpasset og monterte jeg også innerdelen på takluka:

bilde

Praktisk sak med blendingsgardin i ene siden og myggnett i andre. Taklister kommer etter køye, speil og hylle.

Oppsummert dollbord: tidkrevende, utrolig irriterende knoting med maler og stortabbe med liming, men man lærer jo som dagene går! :flag:

Køye i forkabin, skap og benker

I dag gikk jeg igang med tilpassing av køyebunn. Jeg brukte madrassen som utgangspunkt for å sjekke ytterpunktene i side og forkant. Her er jeg igang med understøttingen for en skjøt på bunnplatene:

bilde

Fremste plata har en utskjæring for luke/adkomst stuerom. Luka krever understøtting og her har jeg limt på 20x40mm lister i lukeåpningen:

bilde

Her er sengebunnen, bestående av 3 plater, ferdig tilpasset:

bilde

Så var køyefront i teak neste. Huseklepp hadde angitt plassering i begge ender med et blyantstrek på skrog og på skott mot bad, men allikevel det blir mange turer inn og ut før jeg er ferdig med tilpassingen av denne fronten.. Som alle andre medfølgende deler er køyefronten grovt tilskjært og må tilpasses.

bilde

I forbindelse med tilpassing mot skrogside brukte jeg en "profilmal" kjøpt på Biltema, den fungerte kjekt. Ved tilskjæring brukte jeg et fintannet stikksagblad og la maskeringstape på kanten før skjæring. Med det unngår man "riving" fra sagbladet. I tillegg er maskeringstapen fin å ta et "meddrag" på med blyant, ellers er det helt håpløst å få et blyantmerke over på en lakkert flate:

bilde

Fortsetter nå med tilpassing av køyefronten, sammenføyning sengebunn/front, tverrskott (i seng) samt tilpassing kurvstativ under senga. Nå må også baugpropellen på plass før køyefronten monteres..

Her prøves baugpropell for å bestemme vinkel på montering i forhold til kurvstativ i skap. Opplekting for bunnplater i skap vises også. Her er det ingen synlige skruer, kun liming, derfor en del "ekstralekter" på bildet! :wink:

bilde

Her er baugpropellen på plass!

bilde

Med tilpasset luke rundt/over:

bilde

Og svartmalt som her: (lister på begge sider er oppforing for kurvstativ)

bilde

En detalj vedrørende montasje av baugpropell:

Både Sleipner og Huseklepp oppgir at hull for aksling skal borres 25mm babord for båtens senterlinje. Denne anvisningen fulgte jeg i fjor vinter da jeg monterte bprop på gammelbåten og selve propellen kom da ikke i senter av tunnellen. Dette gikk også utover virkningsgraden, spesielt den ene veien. Jeg målte meg derfor til 50mm forskyving mot babord, ut fra senter, og boret hull etter dette. Det ble perfekt, propellen er nå eksakt i båtens senterlinje/midt i tunnellen. Sleipner har sikkert en velbegrunnet forklaring på 25mm forskyving. Jeg vil anta at årsaken til asymmetrisk plassering kan ha sammenheng med at giret er i den ene sida og at det er fri tilgang til propell fra andre sida. Uansett, når nerkant av røret ikker er mer enn ca 18 cm så ønsker jeg å ha propellen sentrert. :yesnod:

Her pågår tilpassing av garderobeskap babord side, forkabin: (morsom tilpasning med mye pirk, men det ble meget bra! :yesnod: )

bilde

Inkludert tilpassing av innv. bunnplate, hylle og topp-plate:

bilde

I dette inngår festelister i teak for skapfront, hyller og bunn.

21.06.09: Nå er sittebenk på plass! Størrelsen på benken er bestemt av topp-plata, som igjen er tilpasset sitteputa. Størrelsen må derfor "reguleres" med høyden på benken. Også her er det viktig å være nøye med tilpasning mot køyefront og skapside, men det ble bra! :wink:

bilde

Fortsetter nå med hylle i forkant av køya og oppbygning for speil. (har 2 ukers ferie nå, så nå blir det forhåpentligvis litt mer fart på prosjektet!) :seeya:

22.06.09: Første "feriedag"! og heldags jobbing. Har arbeidet med tilpasning av hylle samt tilpasning og montering av speil idag. For de som tror det bare er å stable deler, så er det nok noe mer komplisert enn som så :smiley:. Først må hylla tilpasses, i paralell med seng og med høyde gitt av speil. Ankerboksen heller litt så speilet skal monteres på 2 teaktrekanter som også må tilpasses.

Her er speilet på plass:

bilde

Detalj av hylle med trekanter:

bilde

Nå begynner det å skape seg i forkabinen, nå gjenstår plate (trukket med putestoff) i forkant av speilhylle, listverk i tak samt "sengehest" (putelist) på både seng og benk. Det fortsetter jeg med i morgen..

bilde

Her er speilhylle med plate i forkant (skal trekkes med blått putestoff), taklister og putelister kommet på plass. Tak lister ved dollbord kommer snart! :yesnod:

bilde

Tidsforbruk

Som nevnt tidligere fører jeg timeliste for det som skjer i prosjektet. I løpet av helga passerte jeg 150 timer inkl 2 dagers rydding/tømming av båten i starten. Skal prøve å få lastet opp regnearket jeg fører timene i. Jeg prøver meg nå på et lite anslag for veien videre, inkl det som er gjort til nå:

Forkabin inkl alt listverk: 170 timer

Midtkabin: 75 timer

Bad/toalett: 75 timer

Midtgang: 30 timer

Dekkskabin: 100 timer

Teknisk: 100 timer

Utvendig/flybridge: 50 timer

SUM 600 timeverk.

Så får vi se om dette stemmer.. :crazy: Som jeg har sagt før så er ikke målet å bruke minst mulig timer, men å bli fornøyd med resultatet.

Mitt andre hjem:

bilde

Start midtkabin - vanntank og køye

Forkabinen er på det nærmeste ferdig, kun litt listverk gjenstår. Skal legge ut oppdatert bildet under innlegget om forkabinen. Etter min mening ble det pent og jeg er fornøyd med resultatet, så langt! :smiley: Startet igår med innfesting av vanntank som ligger under køya i midtkabinen. Vanntanken (250 liter) ligger på 5mm skrogisolasjon og er festet med 4 bolter i forkant og avlåst i bakkant. Under tanken ligger lenseslange til forpigg og i bakkant av tank er lenseinntak for midtkabin.

bilde

Detalj av lensepunkt i bakkant av tank samt avlåsing (min patent :yesnod: ) i bakkant av tanken.

bilde

Her er bjelkelaget ferdig med tilpasset køyebunn bestående av 4 plater.

bilde

Huseklepp har med denne plassering av vanntanken, og det å bruke 4 plater i køyebunnen, gjort det mulig å ta ut vanntanken/sjekke tilkoblinger til tanken uten å demontere hele køyesystemet. Det er også årsaken til at jeg har valgt å feste de tverrgående bjelkene med vinkler, uten liming, i tilfelle det en gang i framtiden skulle bli behov for å utbedre en lekkasje i tanken. Legg også merke til at den innerste delen av køybunnen er kun 25cm bred, dette for sjekk av tilkoblinger til v.tanken :yesnod:

Årsaken til at jeg har kraget ut 2 av bjelkene er at køya har en breddeutvidelse den øverste meteren. Når køya er 1,2m bred i utgangspunktet blir det god bredde i denne delen. Fortsetter nå med takplater i midtkabinen, 6 plater som skal tilpasses og trekkes med skrogtrekk. :wink:

Midtkabin - takplater og garderobeskap

Taket i midtkabinen inneholder 6 plater som skal tilpasses og trekkes med skrogtrekk. Som her:

bilde

Så var skapet i midtkabinen neste. Her er jeg startet med tilpassing mot skrogside. Har en del hjelpestøtter på dette bildet for å få rett høyde og bredde:

bilde

Så var fremre skott mot gang det neste som skulle monteres. Tilpassing i høyde og skruing/liming med alu.lister i topp og bunn:

bilde

Skapet er relativt komplisert å lage. Først skapfront i teak, skapside som samtidig er skott mot gang, bunnplate, skott/avdeling inni skapet, bunn i teak i skapet til venstre pluss 2 hyller i samme. Tilslutt topp-plate. Gjorde et bra innhugg i platestabelen dette, og det er bra! :yesnod:

bilde

Fortsetter med tilpassing av hyller og topp-plate i morgen. Deretter er benk og sengegavl i midtkabin neste.. :wink: En liten rettelse: takplate og skott/dør mot midtgang kommer før benken, da benken tilpasses mot skottet...( :crazy: )

Midtkabin - skott mot gang, takplate

Etter at skapet var ferdig var det neste å starte med aktre skottet i midtkabinen. Dette innebærer tilpassing mot skott dekkskabin i bakkant og dør til midtkabin i forkant. Jeg måtte derfor prøve med døra påmontert små karmbiter. Som her:

bilde

Og stilte så opp døra med maange justeringer underveis! :yesnod:

bilde

Deretter var det takplata sin tur. "Hovedtaket" i midtkabinen er relativt stort og jeg valgte derfor å lage en pappmal på en huntonittplate som jeg skrudde opp i taket. Ferdig tilpasset så malen slik ut:

bilde

Som i "foredlet" ugave ble til det du ser her: (2 hull for spotter, det store for lufteventil)

bilde

Her er skottet på plass, tilpasset mot dørhull og teaklist mot salong. Nå gjenstår noe elektrisk koblingsarbeid over takplata før jeg kan henge den opp.

bilde

Midtkabin - køyefront, benk, skottplate

Det går framover i midtkabinen, har nå kun listverk langs hyller og noen taklister igjen så er den ferdig :yesnod:

Her er benken mellom køye og garderobeskap kommet på plass. Tabbet meg litt her ved at jeg monterte køyefronten før jeg tilpasset benkenfront/topp. Det medførte at tilpassingen tok litt lenger tid..

bilde

Skottplata mot salong holdes opp kun av håndtaket og støtter også opp takplata i midtkabinen. Det er viktig med tilpasningen, da det ikke blir taklister her:

bilde

Her ses også del av køyefront med tape som beskyttelse av teaklister. Breddeutvidelse av køya i øverste del er også på plass. NB! Huseklepp skjøter ikke ned skrogisolasjon og skrogtrekk da det blir liggende under teppet, men jeg kommer til å gjøre det.

bilde

Har også benyttet finværsdagene til bl.a montasje av litt rustfritt, som rekker, dekksforskruvninger og flybridgeluke:

bilde

og skjerm på flybridge:

bilde

Har ellers lagt opp varmluftslanger for defroster på frontvindu og spylerdyser m/slanger for ferskvannspyling av samme. Dette ligger over takplatene i midtkabinen og viktig å få med før man "lukker" igjen. Valgte også å lage hull for radio/cd som også ligger rett over taket i midtkabinen.

Timeteller: 245 t siden start, eksl utpakking/lagerorganisering :wink:

Oppstart med bad/gang

Jeg får ikke gjort ferdig taklister i midtkabinen før dørkarmer/dører er på plass og dermed går jeg nå videre med gang og begge skott mot bad slik at takplater i gangen kan monteres (karmer monteres etter takplater). De siste dagene har dermed gått med til tilpassing og montering av aktre og fremre skott i gang (mot bad), opplekting tak i gang og idag; opplekting for bekledning av dollbord på bad.

bilde

Når det gjelder skottene så startet jeg med fremre skott og monterte det mot badseksjon nede og forkabin i framkant.

bilde

Deretter tilpasset jeg aktre skott etter dørbredde med samme utprøving som for midtkabinen (dør med hengsler og karmer). Det aktre skottet skal "flushe" med glassfiberkanten i nedgang fra dekkskabin og dette tok noe tid. Her oppsto det imidlertid et lite problem: Ved montasje av aktre skott flushet plata i overkant, og jeg la også skottet jevnt med glassfiberkant videre nedover:

bilde

Også her la jeg plata an mot badseksjon nede ved gulvet.

bilde

Jeg limte og skrudde og oppdaget i ettertid at den plata ikke ble i lodd i døråpningen, noe den fremre plata er! Dette medførte igjen at det ble et "spenn" på døra, noe jeg nok er nødt til å korrigere. Blir nødt til å løsne det aktre skottet i nerkant og rette opp. Jeg skulle gjerne hatt et detaljbilde av innvendig hjørne på babord side av toalettet, langs gulvet (dvs som vist på bildet over) hos dere som har ferdige båter...

NB! Etter at jeg er kommet litt igang med badet kommer jeg til å dreie fokus mer over på tekniske installasjoner. Jeg er nødt til å sikre at føringsveier er lett tilgjengelig før jeg fortsetter. :yesnod: Planlegger å gå igang med montere septik, skroggjennomføringer & slanger og bunn under dieseltanker først. :wink:

Timeteller: 269

Innredning av bad, diverse annet

Jeg sa i siste innlegg at jeg kommer til å dreie fokus mer over på tekniske installasjoner. Det stemmer bare sånn delvis. Jeg velger å følge beskrivelsen fra Huseklepp, men ivareta tekniske installasjoner underveis. Dette innebærer at jeg har fortsatt på badet ispedd diverse andre aktiviteter. Når det gjelder problemene med skott ute av vinkel så skar jeg opp sikaflexfugen og flyttet skottet ut nede. Jeg kompenserte med en utfyllingslist og det kommer også en dekklist i teak over dette igjen. Tror det skal bli helt greit.

Ellers så har jeg montert skott bak trapp og laget selve trappen ned til gangen. Her har jeg også forberedt og trekt kabel for å legge trappebelysning fra www.ledteknikk.no. De har mye fancy greier. Ser for meg indirekte lys under hvert trinn :yesnod: Det kommer kantlister i teak på begge trinn samt kantlist i overgang dørk/trinn i dekkskabin.

bilde

Instrumentpanel på førerplass er også kommet på plass, det ble pent! :wink: Her er det en del mer stasj som skal på plass, kompass i midten framme, ratt, hendler, en del instrumenter etc.

bilde

Når det gjelder badet så har jeg montert plata under dollbordet med skrogtrekk og hulltatt for 2 spotter og 12V-uttak. Videre har jeg laget hylle over vasken, tilpasset begge skapkassettene og laget hyller i begge. En kassett er kommet i, det samme med den ene døra. Det blir skap med to dører under vasken samt kantlist i teak på benkplata. I ettermiddag har jeg holdt på med tilpassing av benkeplate og sett nærmere på det som skal monteres i tilknytning til benken. Her blir det bl.a en plexiskjerm på sia av vasken (mot dusjen) og en rustfri stålstang fra gulv til tak for feste av dusjvegg.

bilde

Det andre skapet står for tur i morra. Må samtidig få med meg litt rørlegging før jeg tetter igjen for mye . Skal også være et 220v uttak på badet som jeg skal hullta for.

bilde

Har også montert 3 inspeksjonsluker på badet, septiktank i stuerom og BB luke på akterdekk.

Timeteller: 305

Gang - dørkarmer, diverse teknisk

Jeg er inne i første ferieuka nå og får sjansen til litt lenger dager i båten. Har holdt på med takplater på badet og gangen denne uka. Gang: valgte å lage pappmal til takplate, tilpasse takplata, for deretter å tilpasse karmene til alle 3 dørene i gangen samtidig. Det skal hakes ut for sidekarmer, mens takplata ligger under toppkarm. Toppkarmene skrus fast i overkant og ved å fjerne disse kan takplatene tas ned, hvis det skulle bli behov senere. Karmene har et utfaset spor for veggplatene som er for trangt etter lakking. Etter å ha prøvd håndpussing kom jeg jo på at PMF-saga også har et pusseadapter :smash: . Den gjorde susen:

bilde

Jeg sjekket med en platebit og for at karmen skal gå greit på plass må platebiten kunne gli uten hindring gjennom hele sporet. Det blir utrolig mye friksjon med for lite klaring her:

bilde

Ellers så har jeg montert ferdig en del teknisk over takplata på badet. Har lagt vekt på skikkelig oppklamring av varmluftrør, kabler etc. Treklossene er limt opp med Sikaflex. Det følger med en eske med klosser fra Huseklepp. Har passet på å legge inn slakk i kabler bak instrumentplata slik at plata kan skrues løs og løftes ut. Har også lagt fram et trekkerør (grått rør) for eventuelle nye instrumenter :yesnod: :

bilde

Under trappa i gangen er dusjpumpa montert. I stedenfor å montere den sentrisk valgte jeg å trekke den noe ut mot styrbord, dermed muliggjøres et supert "kjøleskap" på babord side av pumpa. Mye plass her som må utnyttes! :cheers: .

bilde

I tilknytning til dørkarmene er det lysbrytere for begge kabiner og badet. Jeg lagde et spor i veggplata og tok fram kabelen bak karmen igjen. Enkelt skjultanlegg :wink: :

bilde

Regner med å være ferdig med gangen (tak/dører/lister) i løpet av et par dager, da kan jeg gjøre ferdig taklistene og annet utstyr på badet. Uti neste uke blir det å gå igang med dekkssalong!

PS! Har forresten håp om å få sett nærmere på en fabrikkbygd Riviera til helga. Det passerer en fornøyd Rivieraeier på tur nordover og han gir meg anledning til å få tatt en del detaljbilder. Kjempegreier :flag: !

Timeteller: 350

Tidsforbruk - Del 2

I et innlegg tidligere (21.06.09) hadde jeg satt meg noen mål for tidsforbruket på de enkelte delene av båten. Etter at forkabin, midtkabin, toalett og gang er så godt som ferdig har jeg følgende status:

Målsetninger og forbrukte timer i parantes:

Forkabin inkl alt listverk: 170 timer (156)

Midtkabin: 75 timer (68)

Bad/toalett: 75 timer (51)

Midtgang: 30 timer (32)

Dekkssalong: 100 timer (0) ikke startet

Teknisk: 100 timer (37)

Utvendig/flybridge: 50 timer (12)

SUM 600 timeverk. (356)

Stipulerte timer på bad, midtkabin, forkabin vil nok gå med da det gjenstår en del arbeid. Som nevnt tidligere er ikke målsetningen minst mulig timer, men det er jo veldig artig å ha en oppfatning av hvor langt man er kommet i prosessen. Usikkerhetsmomentet er tidsforbruket på tekniske installasjoner. Tror ikke anslaget holder, men vi får se... :smiley: Uansett, jeg vil tro jeg er halvveis nå! :flag:

Dører, bad, litt teknisk

Er inne i andre "ferieuka" og sist helg og denne uka har sålangt vært benyttet til å montere toppkarmer på dører, takplate i gang og dører til forkabin, bad og midtkabin, pluss noe montasjearbeid på badet.

bilde

Tidkrevende arbeid, spesielt i slike knutepunkter som dette:

bilde

Jeg er kanskje litt for nøye for det tar utrolig mye tid.. (u-listbiten skal bli en hel list etterhvert... :smiley: )

Flyttet faktisk opp i dekkssalong idag, noe som er en liten milepæl for meg.. Flyttet unna kjøkkenbenk og startet med å "greie ut" kabelstokker til fordelingsnett og hulltok for føringsveier. Jeg har sett dette noe ulikt, men idag så jeg faktisk lyset ift elektrisk tegningsgrunnlag! Går systematisk til verks og merker alle kabler med det stedet de skal. Dette gjør at jeg kan fordele og trekke fram kabelstokker til targa, fly, BB side etc. Det ser ut som kaos på bildet, men er faktisk på vei til å bli et system! :yesnod: Kablene skal også her oppklamres på limte treklosser.

bilde

Har også jobbet litt på badet med montering av dusjstang, dusjvegg, noe listing og underskap under vask.

bilde

Dusjløsningen er noe det beste med badet, dette blir såå bra! Hengslet ,dobbel dusjvegg som går mot benken og glassveggen som er montert der.

bilde

Timeteller: 382

Utvendig montasje

I det finværet og tropevarmen vi har hatt i det siste har jeg vært nødt til å trekke ut av båten og jobbe ute. Har montert targabøyle, flybridgerekke, instrumentpanel, styring, hendler i flybridgekonsoll og alle tankluftinger. Her sees targabøyle og flybridgerekke, det ble pent!:

bilde

Sammenføyning med windbreaker ses her:

bilde

Når man skal bore gjennom plexi må man være forsiktig. Jeg satte fast en kloss bak glasset med en skrutvinge for å unngå at boret river når det går igjennom. Ellers er det lett for at det sprekker. Flybridgekonsollen ses innpakket i plast (det har faktisk regnet!!), er ennå ikke montert.

Targaen er hengslet i bakkant og har en låsesplint i forkant slik at targabøylen kan legges ned bakover. Dette reduserer høyden ved opplag/transport.

Montering inkluderer tilpassing av endene mot overflaten og uthaking for hengsler.

bilde

Har også montert hengsler, lukeløftere og lukepakning på begge motorromsluker. Skrudde først på hengslene, deretter merket jeg for pakningen fra undersiden.

Pakningen rubbes med slipepapir, avfettes og limes med Sikaflex.

bilde

Lukene skal også isoleres.

Her er begge lukene åpne og fri tilgang til the "mean machine", enormt god plass rundt hele motoren!

bilde

Ser for meg en løsning med dørkaluminium event plater for å gjøre det enda bedre tilgjengelig her nede. Skal også utnytte begge sider av motoren til stueplass, da det ikke kommer så mye teknisk utstyr som tar plass her. Har sett forskjellige løsninger på dette hos andre Riviera-eiere.

Ellers så holder jeg på litt innimellom i dekkssalongen, har trukket SB dollbordside med skrogtrekk og fordelt/klamret opp kabler. Fortsetter her til uka.

Timeteller: 413

Tekniske installasjoner

Det fine med et slikt prosjekt som dette er at når man blir lei snekkerarbeidet så kan man skifte over på noe annet :yesnod: . Det mangler ikke på oppgaver :crazy: . Denne uka har jeg prioritert å få på plass skroggjennomføringer for toalett (inn/ut), lufting septiktank, slanger til/fra septiktank, påfylling vanntank etc etc.

bilde

Dette "tekniske rommet" er under førerplass/kjøleskapet, i enden på stikk-køya. Senere tilgang er via luke fra køya. Den hvite slangen kommer fra septikpumpen, den gule er påfylling vanntank, den svarte er lufting vanntank. Vanninntak toalett er ikke koblet. Luka er inspeksjonsluka fra badet. Varmluftslange fra dieselvarmer samt samleutløp for dusj, pantry og bad vises også. Smart løsning forresten, reduserer antall hull i skroget.

Har også fått opp kabelkanal og trekkerør bak pantry. Har prioritert skikkelig oppklamring og har c/c 25cm mellom patentbåndene her. Spesielt for styreslangene er dette viktig for å unngå luftproblemer. Dette er også i tråd med anbefalinger fra Huseklepp.

bilde

Her er det avsatt plass til styreslanger, varm/kaldtvann, tilførsel til pantrypumpe og EVC-kabler. Har også trukket baksiden av pantry med skrogtrekk.

Fikk også opp første overskapet over pantryet denne uka, arbeidskrevende tilpasning, men godkjent. Det er samme skaptype på BB side.

bilde

Nå må jeg blir ferdig med det elektriske over pantryet slik at jeg får på plass sideplatene under overskapet og får gjort ferdig listingen på styrbord side. MEN, det er et stykke fram dit. Nå er "ferien" over og takten blir nok noe redusert.

Timeteller: 460

Utvendig montasje - del II

Jeg er nå inne i min 16. "båtbyggeruke" og har valgt å prioritere diverse utvendig montasjearbeid da vi har hatt noen dager med opphold. Høsten og litt andre værtyper nærmer seg, så jeg må bytte litt på å være ute og inne avhengig av regn eller ikke.

Det er mange rustfrie detaljer på Rivieraen og her er noen bilder av det jeg har montert i det siste. Metoden er den samme på all montering av rustfritt, bor hull ca 0,5mm større enn bolt, rengjør/avfett, forsegle med Sikaflex med "pakning" på flens, tørk av umiddelbart etter tildragning. Når det gjelder karosseriskruer i glassfiber så borer jeg ca 0,5-1,0 mm under skruens diameter. Har en praksis med å prøve på en utskjært glassfiberplate hvis jeg er i tvil om hvilken diameter jeg skal borre med. Er det antydning til at glassfiberen sprekker rundt hullet når du skrur inn skruen i "testplata" så er hullet for lite.

bilde

Ventil dekksalong med utvendig pyntedeksel, skråstag flybridge

bilde

Fenderholder styrbord

bilde

Fenderholder babord med integrert feste for påhengsmotor. Skal montere ankervinsj på platået til venstre for fenderholderen.

Har også montert resten av dekkslukene på akterdekket, dvs 3 stk:

bilde

Har kostet på meg 2 pene aluminiumsluker for å utnytte plassen i bakveggen.

bilde

SB inspeksjonsluke. Her blir gassflasken plassert. BB side har samme type luke, men her blir det kun stuerom.

Har også fått opp flybridgekonsoll med rustfrie sidebord/koppholdere på begge sider. Her har jeg også fått fram kabler inkl HCU for gass/gir og øvrige motorinstrumenter:

bilde

Timeteller: 472

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...